Viv la Frans

M-am trezit târziu, încă mă mai doare puțin capul. Stați să vedeți cum s-a întâmplat.

Aseară tanti Jeni și-a adus aminte că e ziua Franței: catorz juie. Hai repede, repede să sărbătorim cumva. Drept pentru care am descoperit în depozit o ladă de vin, produs al podgoriilor din valea Loarei, și ceva brânzeturi franțuzești pe care le-am degustat împreună cu apetisantele pâinici – baghete proaspete și calde făcute la brutăria din colț.

Evident, am discutat despre Franța și ce frumos e acolo, am trecut în revistă eroii pe care Franța i-a dăruit istoriei universale, începând cu învinsul Vercingetorix, continuând cu Jeanne Darc, diverși prinți și regi, Jean Bart, Napoleon Bonaparte.

După câteva sticle de vin am trecut în revistă alți vajnici eroi francezi precum Asterix & Obelix, Pif & Hercule, Rahan, Docteur Justice, Corto Maltese, Teddy Ted, Gai-Luron, Le Concombre Masque, Lucky Luke și ruda lor belgiană Tintin.

Când deja sticlele erau goale și nu mai știa unul ce vorbește celălalt, ne-am gândit să vorbim despre artă, dar fără să pomenim de pictori, actori scriitori sau regizori francezi ci trecând direct la Clara Morgane, Katsumi, Jenaveve Jolie și filmele lui Marc Dorcell atât de premiate cu Hot D’or. Nici nu mai știu când am adormit cu capul pe masă.

M-am trezit acum o jumătate de oră cu o foame cât casa. Tanti Jeni e deja la bucătărie, fredonând ceva de Edith Piaf. Ia să vedem ce pregătește:

Supă de ceapă franțuzească: Raport: pentru 4 cepe mijlocii se folosesc ca și ingrediente 100 g unt sau 3 linguri de ulei,2 linguri de faina,1 legatura de ceapa verde ,100 ml vin alb, 100 g cascaval ras, 4 felii de franzela, sare, piper macinat.

Se călește ceapa tăiată mărunt în unt sau în ulei până devine sticloasă si, înainte de a începe să se prăjească, se presară făina. Se stinge cu 1,5 litri apă, se condimentează și se fierbe la foc mic, sub capac, timp de o oră. Se amestecă bine cu mixerul, se adaugă vin și o legătură de ceapă verde tăiată rondele și se mai fierbe 5 minute. Se toarnă într-un castron termorezistent și se introduce în cuptorul încins. Între timp, se prăjesc cuburile de franzelă în grăsimea rămasă ( adică se fac crutoane) și se presară deasupra apoteotic.

Felul doi: pui franțuzesc cu portocale. Raport: pentru 1 pui se folosesc: 2 cepe, 1 morcov, 2 cartofi,1 felie de țelina, 3 mere, 4 portocale, 2 foi de dafin, 4-5 boabe de ienibahar, 1 linguriță de sare, 1 linguriță de piper, 1/2 linguriță de scorțișoară, 2 linguri pesmet, ulei de măsline.

Puiul decongelat se fierbe cam 10-15 min. Se curăță ceapa, morcovul, cartofii, țelina, merele, se taie toate îm bucăți potrivite și se pun în tava de cuptor unsă bine cu ulei de măsline Peste ele se pun cu grijă condimentele si puiul. Se lasă la cuptor totul cam o oră. Cred.

La desert avem profiterol cu înghețată la alegere: Vanilie, ciocolată, caramel, malaga, fructe de pădure.

Bon appetit!

2 Responses to Viv la Frans

  1. […] De ziua Franței Oh, da, să vă povestesc! Intru eu azi voios în bucătărie și o găsesc pe tanti Jeni fredonând o șansonetă și meșterind de zor la ceva bun. Șansonetă? Azi? Ce s-o fi întâmplat? Când mă uit la calendarul de deasupra cuptorului,îmi dau seama: e 14 iulie, fraților, ziua Franței! Și doar știți cât de mult ține tanti Jeni la ziua asta, poate vă aduceți aminte de anul trecut… […]

  2. Georgiana spune:

    cum e ceapa asta franţuzească? 😀

Lasă un răspuns

