Snitzel. Apfelstrudel

Când mă gândesc la Viena, îmi amintesc cu plăcere de palatele imperiale cu grădinile lor minunate, de prințesa Sissi și de piesa lui Ultravox (” The warmth of your hand and a cold grey sky,It fades to the distance… Ooooh, Vienaaaa!” Trebuie să o ascultați, o găsiți AICI.) Tanti Jeni, în schimb, se gândește la valsurile ”domnului Strauss”, la menuetele micului Mozart ( ăla al lor nu ăla al nostru…), la lungile plimbări cu caleașca și la minunatele șnițele vieneze. O romantică incurabilă, tanti Jeni. Drept pentru care azi, dânsa s-a gândit să ne delecteze cu aceste șnițele preparate după o rețetă de la mama lor din Viena, zice dumneaei. Așa că și-a pus la pick-up un disc cu o arie din ”Sânge vienez” ( wiener bluuuut, wiener bluuut…) și s-a pus pe treabă. Păi, șnițelul vienez se face din carne de vițel. La un kilogram de carne din asta, se mai folosesc două ouă, făină, pesmet și sare. Carnea se taie felii de-a lungul fibrelor și se bate cu ciocanul de lemn dar nu de tot pentru a nu se distruge cmplet fibrele de carne. Ouăle se bat bine. Feliile de carne se sărează apoi se trec succesiv prin făină, prin ou, se trec apoi prin pesmet amestecat cu făină și după ce se scutură puțin, se trec din nou prin ou. Între timp, se pregătește o tigaie cu ulei foarte încins. Se pun bucățile de șnițel în tigaie și se prăjesc la foc mare. După 2-3 minute focul se micșorează pentru ca bucățile de șnițel să se prăjească domol. Când se întorc șnițelele de pe o parte pe alta, focul se mărește din nou pentru 2-3 minute și se micșorează apoi la loc. La final, șnițelele trebuie să aibă o culoare frumoasă, aurie și să aibă crusta crocantă. Tanti Jeni propune două feluri de garnituri: pireu de cartofi cu unt și pătrunjel sau legume sote. Peste șnițele se pune o felie de lămâie. Excelent!

Pentru a fi în trend, dulcea noastră prințesă a deserturilor, Miruna ne va pregăti și ea o specialitate vieneză, și anume ștrudel cu mere, mai pe românește ”apfelstrudel”. Aflăm de la Miruna că acest desert este rudă îndepărtată cu baclavaua turcească care a pătruns în universul habsburgic prin secolul 18 și că ”ștrudel” în dialectul german muntenesc înseamnă ”vârtej”. Interesant. Să vedem însă cum prepară Miruna această specialitate. La o foaie de foitaj, se folosesc 5 mere, 150 de grame de zahăr, scorțișoară, zahăr vanilat și 3 linguri de pesmet. Merele se curăță, se dau pe răzătoare și apoi se pun la călit împreună cu zahărul până când scade zeama lăsată de mere. Se adaugă scorțișoara și pesmetul, se amestecă bine și se maițin un pic la călit. Se pune apoi aceasă compoziție pe foaia de foitaj, care apoi se rulează și se pune într-o tavă. Ruloul se unge cu gălbenuș de ou. Se pune tava în cuptorul încins și se lasă la foc mare până când ștrudelul crește, după care focul se micșorează. Ștrudelul se ține la cuptor până când, evident, se coace. Aromat, dulce, gustos și crocant. Danke schon, kleine prinzess!

Vă invităm așadar la  șnițele calde, un pahar de vin și ștrudele crocante, pe care le puteți servi în acorduri de vals, depănând împreună amintiri vieneze, dacă aveți. Poftă mare!

9 Responses to Snitzel. Apfelstrudel

  1. miju spune:

    schnitzeeeeeeeeeellll!!!
    umbla o vorba pe la noi, prin sibiu, ca reusesti daca ai nume de schnitzel :))
    ok, e o chestie de nisa, ramane intre noi 😐

    io o sa fac schnitzel din ciuperci, ca madamme a mea tine post; in loc de ou pun bere. si la locul bucatarului va mai fi pusa bere. si dupa aia ma autoexilez la socri, sa mananc si eu un schnitzel adevarat :))
    ca vorba aia, cum ma vad, cum taie vitelul

    iar cu strudelul m-ai ucis. trebuie sa o intreb pe Miruna ce fel de foi foloseste(stiu, de alea de foetaj, da’ de care? le unge? trebuie unsa pentru a-mi zice? o atentie, ceva… )
    era in anii ’80 in sibiu, pe balcescu, o toneta unde se vindea strudel de mere, cald catre fierbinte. as vrea sa mai fac odata liceul numai pentru fuga de la ore sa stam la coada acolo, in dimineti racoroase de noiembrie, sa prindem strudel

    • cristiangheorghe spune:

      @miju: aoleu, Mijule, ești din Sibiu? Am amintiri frumoase de acolo, of, ale tinereții valuri. În fine. Cuvântul bere mi-a stârnit interesul. Eu o beau, din principiu. Tanti Jeni o mai folosește la mâncare și chiar Miruna la desert, știu că a făcut într-o zi clătite cu bere. Sau că vrea să facă. Mă rog. Că veni vorba de Miruna, ea mi-a spus că folosește foitaj de la magazin. Sper să nu se supere nimeni. Te mai așteptăm pe la noi 🙂

      • Miju spune:

        pai de alea din magazin ziceam si eu, ca si cu alea am probleme. am o mare problema a proportiilor, stii, simtz enorm si vaz monstruos.
        da’ fac o gala a aluaturilor de foetaj intr-o seara si din ce-o iesi imi va ramane ceva sa aleg…

        daca gatesc cu bere inseamna ca a doua zi am proces la cedo cu mancarurile vaduvite de ingredient…

  2. Nina spune:

    Io vreau vinul,sniteleul si strudelul, da’ nu-i voie ca-i post. Uof

  3. Deci asa, Tanti Jeni, imi faci vizita, ma intrebi daca vreau snitel, apoi, dai bir cu fugitii, a?

    • cristiangheorghe spune:

      @Iulia: hai nu te supăra pe tanti Jeni, că nu știi cum aleargă. ba un comentariu, ba cu furculița-n șnițele… 🙂 te mai așteptăm!

  4. Nik26 spune:

    Snitzelele mi-au placut mereu! 😀
    Si am fost si mare fan al printesei Sissi (filmul :b)… am botezat si papusi dupa ea! 😉
    Viena inca ma mai asteapta! :b

    • cristiangheorghe spune:

      @nik26: daaa… prințesa Sissi e și una din preferatele noastre. Miruna chiar seamănă un pic cu ea, s-a înroșit toată cînd i-am spus azi… offf… Îți recomand Viena primăvara. Grădinile alea de la palat sunt inexprimabil de frumoase…

Lasă un răspuns

