Somon marinat

Fiind prea frig afară, în weekend-ul ăsta ne-am dedat la activități culturale, mai pe scurt privitul la filme și la sport la televizor. Moș Nicolae a fost darnic cu noi și ne-a adus dulciuri și crănțănele, așa că am avut ce să consumăm la vizionări. Eu m-am uitat la hochei și la ultimele episoade din serialele preferate, cam pierdusem șirul, iar apoi am negociat la ce să ne uităm pe DVD. Tanti Jeni vroia ”Pink Floyd la Pompeii”, eu vroiam ”Solyaris” de Tarkovski, că am făcut o obsesie pentru Natalya Bodnarciuk când i-am văzut poza pe cutia discului. ”Băi, Gheorghe, zice tanti Jeni, numai femei din astea inaccesibile ai în cap, trezește-te naibii. Hai să-i vedem mai bine pe clasicii ăștia în viață ( mă rog unii dintre ei), uite ce frumos era Gilmour acu patruj de ani, cum îi bătea vântul prin plete acolo la Pompeii…” Miruna a vrut și ea PF așa că am dat drumul la show. Frumos, 5.1, Director s Cut, trăznet. Stăteam lângă Miruna și îi șopteam la ureche versurile din ”Echoes”: ”Strangers passing in the street / By chance two separate glances meet / And I am you and what I see is me / And do I take you by the hand / And lead you through the land / And help me understand the best I can…” Miruna s-a înroșit și a zâmbit, apoi s-a dat mai departe de mine, nu cumva să vadă tanti Jeni ce facem noi acolo că nu ne lasă. Dar a venit înapoi la mine-n brațe la ”Careful with that axe, Eugene!” că i se făcuse cam frică.

Așaaaaa… Și a fost seară și a fost dimineață și se făcu luni. Adică azi. Azi pe bune nu azi-ul din capul meu care nu știu în ce dată e… Dar ce m-a trezit la realitate și m-a adus în prezent nu a fost frigul de afară sau scrutinul prezidențial ci mirosul absolut irezistibil de somon marinat la grătar.  Mmmmmmmmm….. Tanti Jeni s-a trezit de dimineață devreme, când încă se mai bucura domnul Geoană, și a pus la preparat următoarele părți componente: la 1 kg de file de somon intră vreo 5-6 căței de usturoi, ghimbir proaspăt (vreo 4 centimetri, așa), zeama de la o lămâie, sare, piper și ulei de măsline. Yummy! Usturoilă și ghimbirul se curăță și se zdrobesc (trebuie să fie fin spre foarte fin) și se pun într-un castron în care se mai adaugă sare, piper, zeama de lămâie și ulei de măsline. Bucățile de file de somon se pun întregi în acest castron care se acoperă și se pun la frigider pentru câteva ore, să se marineze somonelul, drăguțul de el. Între timp se încinge grătarul și apoi se pune fileul la prăjit, vreo 15 minute, așa. Grătarul se poate unge cu zeama din castron, pentru efecte culinare devastatoare. În sensul bun. Ca și garnituri, tanti Jeni ne propune două variante și anume: pireuț de cartofiori și  orez. Ar merge și o salată, dar asta o cereți voi în funcție de preferințe.

De la departamentul desert vine un puteeeeeernic miros de portocale. Ah, dulce Miruna ce faci tu bun acolo? Păi ce să facă, niște brioșe cu portocale, pufoase și aurii. Simt că prind aripi. Ia fiți atenți: Mirunica amestecă într-un bol 220 de grame de făină, 200 de grame suc de portocale, 120 de grame de unt topit, 100 de grame de zăhărel, două ouă, un pliculeț de praf de copt, niște scorțișoară, 2 linguri de coajă de portocale și o lingură de coajă de lămâie (ambele coji rase, tunse și frezate). Splendid! Se amestecă totul până la omogenizare, obținându-se compoziția de brioșe. Se toarnă această compoziție în forme de brioșe, umplându-le până la jumătate, că oricum vor crește la cuptor. Pe fiecare brioșă se mai pune o bucățică de felie de portocală, deasupra. Cuptorul se preîncălzește la temperatura standard de 180 de grade Celsius și apoi brioșele se pun la copt cam pentru vreun sfert de oră. Cu riscul de mă repeta: sunt pufoase și aurii… simt că prind ariiipi!

Hai că am luat-o de lunea cu bunătăți! Vinul alb e un ”must have” la somonel. Poftă bună!

4 Responses to Somon marinat

  1. nina spune:

    Peste am avut si noi in weekendul asta, dar n-am avut brioseeee. Vreau sa vad cum sunt. 😦

  2. cristiangheorghe spune:

    @nina: poftim, servește, calde, pufoase și aurii, cum spuneam! Poate le faci și o poză cu aparatul cel nou ;)Frumos gravatar! 🙂

  3. ionescum spune:

    Tanti Jeni,mi-e pofta de niste sarmale de post fierte in dovleac……mi-e nu mi-au iesit prea bine.

  4. cristiangheorghe spune:

    @ionescum: draga mea, i-am spus lui tanti Jeni, mi-a promis că se ocupă zilele astea 🙂

Lasă un răspuns

