Ciuperci cu slănină. Brânzoaice

După ce că nu am avut zăpadă de Anul Nou, iată că nici gerul Bobotezei numai e ce-a fost. Îmi făceam gânduri de dimineață că trebuie să-mi iau puloverul ăla gros de lână, dar după ce am verificat starea vremii pe iPhone, m-am liniștit: azi, de Bobotează, afară era doar minus un grad. Temperatură algebrică.  Așa că nu m-am mai îmbrăcat cu puloverul acela și mi-a părut bine pentru că îmi provoacă mâncărimi și gâdilături pe tot corpul. Na, că acu ați aflat și ce sensibil sunt, dar poate vă prinde bine informația asta: dacă vreodată o să participați la un concurs de cultură generală și întrebarea finală ( aia de mulți-mulți bani) va fi ” De ce nu poartă Gheorghe de la Cantina Socială puloverul de lână?” o să știți răspunsul corect și o să luați milionul de euro.

Azi dimineață am găsit-o pe tanti Jeni foarte nedumerită. Nu știa dacă la noi la cantină se va aplica taxa pe fast-food atunci când, de exemplu, va face chiftele sau pârjoale moldovenești, că sunt rude îndepărtate cu  hamburgerul. Sincer, n-am știut ce să-i zic, mai ales că tanti Jeni e foarte sensibilă la cuvântul fast-food și n-am vrut să o enervez, doar știți că dumneaei se enervează ușor. Poate mai țineți minte ce s-a întâmplat astă vară…. În fine. Drept pentru care azi tanti Jeni s-a gândit să ne delecteze cu o specialitate de sezon și anume ”Ciuperci cu slănină afumată”. Asta e o chestie foarte interesantă, stați să vedeți: la 500 de grame de ciuperci, tanti Jeni mai folosește două cepe, 150 de grame de slănină afumată, vreo douăzeci de găluște cu făină, 200 de grame de ulei, 100 de mililtri de vin roșu, o linguriță de boia de ardei dulce, 300 de grame de smântână, trei linguri de făină și sare, după gust. Ca să scape de-o grijă, tanti Jeni prepară mai întâi găluștile, folosind un ou, făină ( vreo 2 linguri, cam cât cântărește oul întreg) și o lingură de untdelemn. Se separă albușul de gălbenuș, iar albușul se bate spumă, într-o farfurie. Se adaugă apoi undelemnul și gălbenușul, bătând din nou până devine un amestec omogen. Se toarnă apoi făina, amestecând ușor până se înglobează toată făina în compoziție, fără a se face cocoloașe. Compoziția trebuie să fie moale și pufoasă. Booooonn… Trecem acum la ciuperci: ele se curăță și se taie mărunt, apoi se călesc împreună cu ceapa și slănina care și ele se toacă, cum altfel, tot mărunt. Din ulei, făină, boia și puțină apă se face un sos mai slab, în care se adaugă compoziția de ciuperci și se pune la fiert. După vreo două minute, adăugăm și găluștele, luând din compoziția respectivă cu o lingură. Se pune apoi vinul și sarea și se mai lasă la fiert până sunt gata găluștele ( se verifică dacă sunt fierte la mijloc, cu furculița). Cam asta e. Se servesc calde, cu smântână deasupra. Delicios!

Știți ce bunătăți face azi Miruna? Păi vă zic eu: brânzoaice! Bune și pufoase! Fiți atenți: aluatul se face din 800 de grame de făină, trei ouă, cinci linguri de zahăr, 50 de grame de drojdie, 350 de mililitri de apă, sare și 50 de mililitri de ulei.  Aluatul se face nu prea vârtos și se lasă la dospit cam o oră. După ce a crescut, se împarte în bucăți mici și egale, rotunjite, care se mai lasă la dospit vreo zece minute. Între timp se prepară umplutura pentru brânzoaice, amestecând 600 de grame de brânză de vaci cu trei ouă, zahăr vaniliat ( un plic), coaja rasă de la o lămâie, un pic de sare, și zahăr după gust. Fiecare bucată de aluat se întinde până se obține din fiecare un disc cam de 10 centimetri diametru. Apoi pe fiecare disc se pune câte o lingură de umplutura și se împachetează, unind frumos marginile. Se ung apoi brânzoaicele cu ou bătut, se presară cu zahăr tos și se pun la copt. Magnific!  Se servesc calde, cu smântână. Nu-i așa că e delicios?

Ei, fraților, hai că mâncăm bine și azi. O să servim și azi vinișor, dar nu pe tot că trebuie să ne păstrăm pentru mâine că avem o listă cam lungă de Ioane și Ioni. Hai, poftă bună la masă!

6 Responses to Ciuperci cu slănină. Brânzoaice

  1. georgiana spune:

    Mai draga cantina sociala, eu cred ca ti-ai propus sa ma omori sistematic! Ei afla de la mine, c-o sa ma tin tare, o sa inghit saliva’mi abundenta si-o sa ma duc la aprozarul din coltz, si-o sa-mi cumpar ciumperci, na! ca slanina afumata am! Sic! Sic! Cat despre „gerul” Bobotezei ce sa zic…la noi ploua linistit, e o vreme de dormit…(iote ca fac si versuri de foame)…
    Hai sa fim sanatosi! Pofta mare! (nu c-ar mai fi nevoie) 🙂

    • cristiangheorghe spune:

      @georgiana: mămică, păi să ne zici și nouă cum ți-au ieșit ciupercile 🙂 Și să știi că și aici a început să plouă… e cam deprimant dar ne descurcăm: vinul e excelent 🙂

  2. mamica de Sebastian spune:

    Brinzoaice vreau si io ca nu am mai mincat de un secol..

  3. virgil spune:

    da, da, branzoaice…..da ciupercile alea cu slanina si smantana suna asa, a pumn in ficat. nu-s cam greoaie? nu de alta, da eu am trecut pe dietetice 🙂

    • cristiangheorghe spune:

      @virgil: da, par cam greoaie dar sunt foarte bune. E bine că ai trecut pe dietetice dar sperăm că nu pentru mult timp 🙂

Lasă un răspuns

