Ciorbă de găină. Prăjitură cu mac

Nuș cum naiba dar vinerea mă ia o foameeeee… parcă n-aș fi mâncat toată săptămâna, deși știți cu toții că am tot avut parte de bunătăți culinare, în fiecare zi. Mă rog, în fiecare zi în care am trecut pe la cantină… Azi dimineață, în clipa în care m-am trezit, pac! primesc un SMS drăgăstos de la tanti Jeni: ”Pe unde umbli, măi, rapandulă? Nici la ciorbă de găină nu te vedem azi? Hai, mișcă-te, cafeaua e gata!” Off, cum știe dumneaei să impulsioneze omul… O ciorbică de găină de curte… din aia cu zeama ”galbină-galbină”, cu tăiței proaspeți făcuți din ouă de casă… ce poate fi mai gustos pentru azi? Vă dați seama că am zburat instantaneu spre cantină, acolo unde carnea de găină,  porționată de dis-de-dimineață fierbea la foc molcom în oala pusă pe foc. Pentru că , da! Găina de țară trebuie fiartă la foc mic și timp îndelungat.. Tanti Jeni mai spumează din când în când ciorbica și pregătește celelalte ingrediente, toate câte trei: morcovi, ceapă, cartofi. Se mai folosesc de asemenea o țelină, un păstârnac și unul sau doi ardei roșii. Alături se află niște verdeață  ( pătrunjel, leuștean) și tăițeii de casă, sub formă de aluat întins bine, care sunt aproape uscați acum. Tanti Jeni a pregătit tăițeii de dimineață. Dânsa folosește pentru asta două ouă de țară, din acelea cu gălbenuș aproape roșu, o lingură de ulei de măsline, un pic de sare și făină cât cuprinde, pentru a forma un aluat potrivit de tare. Buuun… După ce fierbe carnea, se scoate din zeamă și se adaugă legumele, în prealabil spălate și tăiate în bucăți ,așa, mai măricele. Tanti Jeni mai adaugă și o roșie tăiată bucăți. Tăițeii se fierb separat, în apă cu sare, apoi se adaugă și ei în ciorbă. Mai lipsește ceva? Bineînțeles.. Păi borșul? Unde e borșul, tanti Jeni? Eee,da.. iată și borșul, cam 500 de mililitri, tocmai bun și acrișor. Știți cum face tanti Jeni borșul? Hai să vă zic: drojdia proaspătă se înmoaie în puțină apă călduță, apoi se pun pe rând: o linguriță de zahăr și două de făină și se lasă la căldură pentru vreo 5 ore. Se formează astfel ”maiaua”. Între timp se pun la opărit tărâțe cu mălai, în cantități egale. După ce se răcește și au trecut ”cele 5 ore ale maielei” se adaugă maiaua în vasul cu mălai și tărâțe. Se mai pune niște mărar și niște leuștean, eventual o crenguță de vișin, pentru aromă. Borșul se lasă la acrit într-un vas acoperit, la un loc cald, eventual acoperit cu o pătură. Se va acri cam în 24 de ore, după care se strecoară și se pune în sticle. Buunnn.. deci borșul ăsta, înainte de a fi pus în ciorbă, se încălzește separat și se adaugă atunci când ciorbița e aproape gata. Mirosul este absolut devastator… Mulțumim tanti Jeni pentru acestă operă de artă culinară!

Desertul propus astăzi de Miruna este excelent: prăjitură cu mac. Prințesa dulciurilor a pregătit această prăjitură din: patru ouă, un pachet de unt, 200 de grame de zahăr, două lingurițe de esență de migdale, 3 pliculețe de zahăr vaniliat, 200 de grame de mac, o cană și jumătate de lapte, un plic de praf de copt și două căni de făină. Zahărul se freacă cu untul moale, apoi se adaugă gălbenușurile de la ouă, esența de migdale, se pune laptele, praful de copt stins în prealabil cu niște zeamă de lămâie, macul măcinat și se amestecă totul bine, până la omogenizare. Albușurile se bat spumă și se adaugă și ele în compoziție, amestecând încontinuu până se înglobează și ele. Iată cum a ajuns globalizarea în bucătărie. Interesant. Compoziția rezultată se pune într-o tavă și apoi la cuptor, la foc potrivit. Când este gata, se pune la răcit și apoi i se adaugă o glazură formată din opt linguri de lapte, opt linguri de cacao, opt linguri de zahăr și un cubuleț de unt. Miruna deja a porționat prăjitura și a pus-o pe un platou. Minunat!

Eeeee, dragii mei, ne mai pregătim de un weekend. Să vedem ce aventuri ne mai așteaptă… Până atunci, poftă bună!

12 Responses to Ciorbă de găină. Prăjitură cu mac

  1. Bună ciorbiţa şi vreau să-mi cer scuze încă o dată de la tanti Jeni c-am îndrăznit să vin cu ceapa roşie în geantă…m-am gândit că-i fac o surpriză…de unde să fi ştiut că are şi ea la bucătărie…? Am păpat bine de tot azi! Acum c-am ajuns acasă sătulă, mă duc să trag un pui de somn! Grăbiţi-vă fraţilor, nici nu ştiţi ce pierdeţi! Hai poftă bună!!

  2. virgil spune:

    nu pot….mi-i prea foame

  3. Prajitura cu mac e preferata surorii mele, poate o sa ii fac in weekend.

  4. SI MIE-MI PLACE MAC’UL, MERGE BINE IN COMBINAŢIE CU MĂR! 🙂

  5. cu mărul era mai corect :D, scuzili meli.

  6. Ionut spune:

    P.S. Vineri nu e zi de post!? 😀 Apa si fructe uscate doar dupa apusul soarelui! 😀

  7. eiii…mac = macintosh; mar = apple..am fo’ eu subtila oleaca…

Lasă un răspuns

