Ficăței în sos. Papanași!

Brrrr… Deși ne-am distrat foarte bine cu patinele în weekend, m-am cam săturat de frigul ăsta… Azi dimineață am stat sub plapumă până târziu, noroc că s-a înseninat cerul și a apărut soarele, altfel nu m-aș fi dat jos din pat. Ieri, am petrecut toată ziua la cantină: tanti Jeni și Miruna au mai făcut  o porție mare de castane coapte, ne-am uitat la Gala Laureaților de la Campionatul de Patinaj Artistic și apoi ne-am dat iar pe patine și am jucat hochei. Spre seară, inspirată de spectacolul văzut la televizor, Miruna ne-a pregătit un foarte frumos număr de patinaj artistic: și -a îmbrăcat rochița aceea albastră, a scos pick-up ul afară și a pregătit un număr special, doar pentru noi, având ca temă muzicală un fragment foarte cunoscut. Dacă vreți să-l ascultați, click AICI. (Chiar mi s-a făcut dor de serialul ăsta… Oare s-o găsi pe net?) . Offf… în timpul dansului, Miruna semăna cu o prințesă a gheții.. precum Sonja Henie sau Katarina Witt. Piruetele Mirunei pe gheață lăsau în urmă dâre de steluțe aurii iar patinele ei păreau a fi de foc… La sfârșit, tanti Jeni și cu mine am aplaudat-o și am aruncat flori pe gheață, iar cățelul Dowgird i-a sărit în brațe și a lins-o pe toată fața. Tare afectuos, flocosul ăsta mic!

Eiii, dar uite că s-a făcut luni și intrăm iar în producție. Tanti Jeni ne delectează astăzi cu o porție minunată de ficăței în sos de roșii și unt. E o adevărată minunăție, fiți atenți: la un kilogram de ficăței de pasăre, se mai folosesc două cepe, o lingură de făină, doi castraveți murați, o lingură de bulion, o lingură de oțet, 25 de grame de unt, două roșii, o lingură de capere, și nelipsiții prieteni, sarea și piperul. Ceapa se curăță și se spală, se taie solzișori și se călește în ulei. Separat, ficatul se pudrează cu făină și se prăjește și el, doar un pic. Se amestecă apoi ceapa și ficățeii și se stinge totul cu lingura de oțet. Castraveții se curăță de coajă și se taie rondele, apoi se adaugă și ei împreună cu lingura de capere Se adaugă sare și piper, apoi se lasă la fiert înăbușit pentru o jumătate de oră. Tanti Jeni prepară între timp sosul: pune untul la încins într-o crăticioară, apoi adaugă roșiile curățate de pieliță și de semințe și lingura aceea de bulion și se fierbe totul până se obține un sos consistent și aromat. În sunet de fanfară, tanti Jeni adaugă maiestuos sosul peste ficăței și mai lasă cratița pe foc să mai dea un clocot. Magnific! Gustos! Extraordinar! Se servește fierbinte.

La capitolul desert, avem papanași. Miruna a pregătit această specialitate atât de dragă nouă, folosind: 400 de grame de brânză de vaci, o linguriță de griș, o lingură de făină, două ouă, sare, smântână și dulceață de vișine. Miruna zdrobește cu delicatețe brânza de vaci apoi o amestecă cu făina, grișul și ouăle întregi și se amestecă bine de tot. Din această compoziție se formează papanașii, rotunzi cu gaură în mijloc, și se pun la prăjit în mult ulei încins. Când sunt rumeniți pe ambele părți, se scot pe un platou și se pudrează, apoi Miruna îi ornează cu smântână și dulceață de vișine. Mmmmm… ce bun… se topesc în gură…

Cam asta e pentru azi. Ficățeii sunt calzi, papanașii la fel, iar atmosfera la cantină e de asemenea caldă și primitoare. Vă așteptăm! Poftă mare!

15 Responses to Ficăței în sos. Papanași!

  1. Tanti jeni, la ficateii aia cu sos, n-ar merge si-o mamaliga alaturi? Hm? papanasii…papanasii sunt preferatii mei! gata! vorba multa, saracia omului! pun şuba pe mine si vin la cantina! Pui de-o mamaliga intre timp?

  2. cristiangheorghe spune:

    Georgiana: hai, grăbește-te, uite tanti Jeni termină acu mămăliguța fierbinte și aurie! 🙂

  3. Miju spune:

    ohh, linia maritima onedin… [eu, visator]
    sincer, din toata seria eu am ramas doar cu amintirea acestei piese/tema muzicala. noroc cu youtube asta, mai poti sa te intorci, in piruete pe gheata, inapoi in timp. pentru a merge inainte cu placere, desigur 😀

    ficatei? ohh, eu tocmai am recidivat acasa cu reteta mea veche de ficatei in ceapa, dar trebuie sa intru si intr-o portie din cei facuti de TJ, n-am incercat niciodata in sos rosu. plus ca trebuie sa fug de acasa ca miroase a ceapa gatita si o incasez. cu gerul asta aerisesc cand pot si foarte greu poti convinge zanei curateniei ca o casa in care mai miroase si a mancare e o casa buna, aproape curata

    • cristiangheorghe spune:

      @miju: da, a fost un serial pe cinste. Deși eram copil (10-12 ani) abia așteptam duminica după amiaza să-l văd. Eram în perioada când desenam numai corăbii 🙂 Să încerci neapărat rețeta asta d eficăței, sunt delicioși! Zâna curățeniei nu o să se supere 🙂

  4. April spune:

    io ma bag la papanasi…portie duble 😀

  5. virgil spune:

    mmm, daca sunt si un pic in sange ficateii,…..mor de pofta

  6. cristiangheorghe spune:

    @virgil: uite, tanti Jeni ți-a pregătit o porție mai în sânge… Poftă mare! 🙂

  7. Papanasi – preferatii mei cu finetti!

  8. Draw For Joy spune:

    Papanasi buni nu am mai mancat de o mie de ani.
    Multumesc Miruna, o sa savurez o portie generoasa si o sa ma gandesc la cabanele de la munte.

    • cristiangheorghe spune:

      @Draw For Joy: bine ai revenit pe la noi! Ne bucurăm că ți-au plăcut papanașii 🙂 Ce frumos trebuie să fie acum la cabanele de la munte…

  9. mamica de Sebastian spune:

    Ce bun meniu din pacate ficateii imi fac acid si la capitolul papanasi am dat cix din cauza brinzei..

    • cristiangheorghe spune:

      @mamica de Sebastian: of, of… lasă că o să facă tanti Jeni ceva ce-ți priește. Uite, azi a făcut o supică cu găluște și jeleu. Delicios 🙂

  10. silavaracald spune:

    Când e frumos afară, oricum suntem veseli și bine dispuși. De-aia zic să ascultăm lucruri mai vesele atunci când vremea nu prea ne e pe plac. 🙂
    Bună propunerea de mai înainte! 🙂

Lasă un răspuns

