Rasol de șalău. Tartă cu caise

Uite că a venit și 1 Martie! Am stat ieri toată ziua să confecționez mărțișoare, atât pentru colegele mele dragi, tanti Jeni și Miruna, cât și pentru voi, dragele mele care veți ajunge azi pe la cantină. Mărțișoare în chip de flori, ursuleți, inimioare, puișori, iepurași, toate viu colorate și făcute cu drag de mânuțele mele. Sper să vă placă. Lui tanti Jeni i-am oferit un mărțișor în formă de polonic, în care am așezat o inimioară micuță, iar Mirunei, un omuleț de turtă dulce, cu o inimă roșie în piept, semn al prețuirii și dragostei pe care le-o port și al recunoștinței pentru bunătățile cu care ne răsfață în fiecare zi. Nu mai pun la socoteală faptul că mi-am luat angajamentul să spăl eu vasele toată săptămâna și să deretic prin bucătărie, că deh, o dată pe an e săptămâna asta cu zilele femeii… Am așezat pe fiecare masă un coșuleț cu ghiocei frumoși, iar voi, dragele mele, veți primi pe lângă mărțișor, un buchețel de zambile parfumate, în trei culori: albastre, lila și albe. Foaaarte frumoase!

Să trecem însă la partea culinară a zilei, că tanti Jeni are de gând astăzi să ne răsfețe cu un excelent rasol de șalău. Dumneaei este deja la masa de lucru și pentru un șalău mai are pregătite următoarele: trei morcovi, o țelină mică, o ceapă, 2-3 cartofi curățați de coajă, o lămâie, un pic de ulei, sare, câteva boabe de piper. Cu dexteritatea-i binecunoscută, tanti Jeni curăță peștele de solzi și măruntaie, îl spală cu apă rece și în ține puțin în frigider. Legumele se taie în bucăți potrivite și se pun la fiert într-o cratiță. Se pune sare, iar când legumele sunt aproape fierte se adaugă boabele de piper și șalăul tăiat bucăți mari. Se lasă totul la fiert la foc potrivit, încă vreo 10 minute. Buuuuunnn… După ce este gata, tanti Jeni scoate peștele pe un platou și așează foarte estetic legumele în jurul lui, apoi stoarce deasupra lămâia, stropește cu puțin ulei și presară pătrunjel verde. Excelent! Mmmm.. ce aromă, ce gust minunat…. ca și acompaniament, tanti Jeni vă propune două variante: mujdeiul de usturoi sau hrean dat pe răzătoare.

Așaaaaa.. Miruna cea dulce, azi e mai dulce decât de obicei… Și-a pus șorțulețul ei roz, cu Minnie Mouse ( personajul ei favorit) și are în piept mărțișorul pe care i-l am oferit: omulețul de turtă dulce. E toată un zâmbet de primăvară și ne pregătește un desert fructifer: tartă cu caise. Ia să vedem de ce are nevoie Miruna pentru asta: două căni de făină, 150 de grame de zahăr, 200 de grame de margarină, 200 de grame de caise din compot, bine scurse, 100 de grame de gem de caise, 2 linguri de pesmet, 150 de militri de apă rece, niște zahăr vanilat și zahăr pudră. Miruna pregătește aluatul din făină, margarină, apă și 100 de rame de zahăr, îl frământă bine și îl pune apoi la rece vreo jumătate de oră acoperit cu o folie. Între timp, Miruna unge o tavă cu ulei, și după ce aluatul este scos de la rece, îl întinde ca pe o foaie în tavă, iar deasupra întinde gemul, presară pesmetul și așează grațios caisele cu scobitura în jos.  Pesmetul este foarte important, ne explică Miruna, pentru că el absoarbe umiditatea fructelor și aluatul nu va avea aspectul acela de necopt. Deasupra se presară zahărul rămas și se pune tava la cuptorul încălzit în prealabil. Primele 10 minute tarta se coace la foc mare, apoi se micșorează focul și se mai ține la copt vreo jumătate de oră. Ce miros minunat! Când tarta s-a copt, se scoate din cuptor și se presară deasupra zahărul vanilat amestecat cu cel pudră. Pfuaaaiiii… ce bunătate de tartăăăă!

Dragii mei, ăsta e meniul de azi. Pe lângă mirosul de bunătăți culinare, azi în cantină plutește în aer un parfum irezistibil de zambile…. Vă așteptăm cu drag! Poftă bună!

11 Responses to Rasol de șalău. Tartă cu caise

  1. Acum dau fuguta la cantina, primavara a dat in mine c-o foameeeee….pana atunci, primeste TJ din partea mea un martisor muzical:

    O primavara excelenta!

  2. cristiangheorghe spune:

    @georgiana: mulțumiiiiim! Tot nu aveam noi fundal sonor azi p-aici! Poftă mareeee! 🙂

  3. lejournaldecorina spune:

    ah ce de bunatati, multumesc mult, un meniu imparatesc, ma simt ca o printesa…

  4. viatanomada spune:

    Mmm,mare arta sa pregatesti salaul,iar desertul e delicios,multumesc TJ pentru meniul de azi,ca eu am fost tare aglomerata si nu am avut timp sa fac desert.

  5. Draw For Joy spune:

    :)Multumesc pentru martisor. Sper ca e dulce si aromat!

  6. Leo spune:

    Martisoare, zambile si bunatati ! Acolo e raiul pe pamant ! 🙂
    Vreau si eu un ursulete-martisor !

Lasă un răspuns

