Cremă de ceapă. Pandișpan. Blue Hawaii

Azi vroiam să-mi iau șlapii și păturica într-o sacoșă . Aveam chef de o baie la ștrand. Mă gândeam… ce să aleg? O bere rece ca gheața sau un cocktail Blue Hawaii? hmmmm… Deși este încă dimineață, soarele dogorește așa de tare încât am scos din debara pălăria de paie, cea cu boruri largi. O voi purta să nu fac insolație, sunt cam sensibil la chestiile asta. Așaaa.. deci am luat totul: șlapi, păturică, slip, pălărie, carte de citit, căștile de la iPhone… gata, sunt pregătit de plajă! În momentul în care ies pe ușă aud alarma telefonului și… mă trezesc. Azi. Privesc pe fereastră cum ninge din nou.. din nou… din nou… ( ca un ecou) și mă ghemuiesc sub plapumă încercând să continui visul acela cu ziua de vară care se anunța a fi excelentă. Offff.. slabe speranțe. Ce naiba a prins drag așa de noi doamna iarnă de nu vrea să mai plece? Hm? Nu mai are și ea treabă prin altă parte? În fine. Iaaaar îmi fac drum prin troiene de zăpadă până la cantină… dar lasă că vorbesc eu cu domnii aceia care s-au asociat de curând să construiască metroul aci în Drumul Taberei, le dau o masă caldă la cantină și îi conving să-mi facă și mie un tunel pedestrial de la mine din dormitor până la cantina lui tanti Jeni. O fi rău? Ce ziceți? Până atunci însă…. Off.. și când mă gândesc că zilele astea vroiam să scot grătarul… Pfuaaaa…

Dar să trecem la fapte concrete dragii mei, că din bucătăria cantinei vine un miros excelent, bogat în vitamine olfactive. Păi, da, tanti Jeni ne pregătește un agent termic mirobolant, exquisite, cum ar zice frații noștrii de giantă franco-latină: cremă de ceapă. Ia să vedem cum procedează draga noastră tanti Jeni: la 300 de grame de ceapă, dumneaei mai bagă în combinație 500 de grame de smântână, 200 de grame de cașcaval ras, o lingură de ulei, 100 de militri de vin alb sec, apă, sare, piper alb, praf de legume uscate, cozile de la o legătură de ceapă verde, două linguri de unt și niște chifle pentru crutoane. Buuun.. Pentru început, tanti Jeni curăță cu grijă ceapa, o spală și o taie mărunt, mărunt, apoi o pune la călit în ulei într-un vas acoperit, preț de 3 minute. După ce este bine călită ceapa, se adaugă apă atât cât să o acopere pe doamna ceapă, se adaugă sare și se acoperă din nou oala lăsând totul să fiarbă la foc mic până cânde se înmoaie ceapa.Buuuun… acum e momentul când intră în scenă divizia de mecanizate: compoziția din oală se pune în blender și bzzzzzzzzzzzzz….se transformă într-o minunată cremă. Foaarte frumos. Punem crema înapoi în oală și adăugăm pe rând cei 100 de militri de vinișor alb, piperul alb, praful de legume uscate și vreo 750 de militri de apă. Păi se subțiază vinul tanti Jeni, ce faci acolo? Mă rog, dacă așa e rețeta… În fine. Se pune înapoi la foc mic cât să se încălzească puțin și tanti Jeni adaugă cu măiestrie smântâna și cașcavalul ras. Urmează a doua etapă de blender, bzzzzzzzzzz, și iar se face cremă. Se pune din nou în vas, se presară deasupra cozile de ceapă tăiate rondele și un pic de cașcaval ras și se pune la cuptorul preîncălzit până când începe să fiarbă. Whoaaaa….. crema e gata și îmi vine să mă bălăcesc în ea, așa de bine arată… Dar mă abțin. Mă voi mulțumi să o gust împreună cu crutoanele pregătite de tanti Jeni din chifle tăiate cubulețe, unse cu unt și date la cuptor. Dragii mei, un deliciu acest agent termic pregătit de tanti Jeni! Pentru a potența mai mult gustul, dumneaei adaugă și un piiiic de zeamă de lămâie… absolut devastator!

Miruna duce și ea dorul zilelor însorite și călduroase de vară, drept pentru care ea ne-a pregătit astăzi un excelent pandișpan cu vișine și caise. Pentru asta, dulcea noastră prințesă a deserturilor a combinat șase ouă, 275 de grame de făină, 300 de grame de zahăr, 5 linguri de apă clocotită, două linguri de lichior de cocos, două linguri de zahăr vanilat, două linguri de zahăr pudră, 300 de grame de vișine și două-trei caise. Miruna separă ouăle, iar gălbenușurile le bate împreună cu zahărul până devin cremă. Se adaugă apa clocotită, amestecând după fiecare lingură de apă turnată, apoi pune zahărul vanilat. Se pune făina și apoi se amestecă cu telul. Albușurile se bat cu cele două linguri de zahăr pudră și se pun și ele în combinație, amestecând până la omogenizare. Aluatul astfel obținut se pune în tava unsă și tapetată, iar deasupra se pun vișinele întregi și fără sâmburi, precum și caisele tăiate felii. Cuptorul este preîncălzit la 180 de grade și punem acolo tava pentru vreo jumătate de oră. Dacă pandișpanul trece de testul cu scobitoarea se scoate din cuptor, se răstoarnă din tavă, se pudrează cu zahăr și se taie felii. Mmmmm… ce dulce și pufos!

Eu am să vă delectez azi cu un cocktail de vară toridă, Blue hawaii, că tot l-am visat: se pun în shaker 25 de militri de rom alb, 25 de militri de cremă de cocos, 50 d emilitri de suc de ananas, 25 de militri de curacao, niște gheață pisată și shake-shake-shake până e gata! Ca să fie și aspectuos, fiecare pahar îl ornez cu o felie de ananas.

Fraților, lăsați iarna și zăpada și veniți fuga la cantină, că la noi e un aer torid de vară! Vă așteptăm și vă dorim poftă bună!

20 Responses to Cremă de ceapă. Pandișpan. Blue Hawaii

  1. good girl spune:

    Delicios!
    Pentru ca am fost prima, capat portie dubla? Saru’mana, Tanti Jeni! Draguta ca intotdeauna! 🙂

  2. cristiangheorghe spune:

    @good girl: păi se poate altfel? Normal că da! Porție dublă să fie! Mulțumim de complimente 🙂

  3. viatanomada spune:

    wow,o supa de ceapa n-am facut inca iarna asta,dar am o supa de chimen,o minune ;DECI TJ,supa 2 portiiiiiiiiii.

  4. cristiangheorghe spune:

    @viatanomada: două porții și la tine, avem destulă cremă, TJ lucrează simultan la două oale 🙂

  5. matilda spune:

    Doamne, ce bine miroase ! Şi la mine două porţii, că tot nu ştiu eu să pregătesc asemenea minunăţii !
    La vara care nu mai vine odată, ne pregăteşte Miruna şi îngheţată ?

  6. cristiangheorghe spune:

    @matilda: două porții și la tine, fierbinți cu crutoane crocante și aurii 🙂 Îți dai seama că la vară înghețata e pe primul plan la fel și salatele de fructe. Abia aștept…

  7. Nicu spune:

    Bre o fi Hawai-ul bun , nu zic, dar iarna asta si delicosul pandispan ma imping sa dau fuga in colt sa iau o sticla de vin rosu 🙂

  8. Nina spune:

    Mai, pandispanul e preferatul meu, vreau, vreau, vreau. :)Sa fie cu vin de la Nicu, ca-l stiu baiat darnic.

  9. Nea spune:

    Da supa aia de ceapă clasică, turnată fierbinte peste felia de brânză şi cea de pâine neagră o ştii? Baga Mare!
    Excelenta ideea cu caise si visine combinate, e pantentul meu, vreau o felie pe săptămână drepturi de autor, că asmut OSIMUL pe tine.
    Blue Hawai să fie acolo la ei!

  10. cristiangheorghe spune:

    @nea: să fii iubit! O felie pe săptămână ține OSIM-ul departe. În Hawaii… 🙂

  11. melami spune:

    Azi aţi gătit aşa, pe surzeşte? Nici o muzică, nimic?!
    Şi vinişorul ăla de-a rămas de la crema de ceapă? L-a ras TJ chiar pe tot? Nţţ, nţţ! 🙂

    • cristiangheorghe spune:

      @melami: cum pe surzește soro? Ascultam zăpada cum cade… 🙂 Vin mai avem, am scos io din pivniță și a venit și prietenul Nicu cu o sticlă, doo… hai noroc 🙂

  12. georgiana spune:

    M-am trezit si eu acum la spartu’ targului… Pana la ce ora e deschisa cantina? Daca-i pana la orele 22.00 as da fuga, dar acum stau si ma intreb: o mai fi ramas ceva?

  13. cristiangheorghe spune:

    @georgiana: ai picat la fix! tocmai citeam o sticlă de vin cu prietena Melami! Stai să mai aduc un pahar 🙂

  14. georgiana spune:

    Ok, hai ca aduc chitara o pălincuţă! V-o bag pe aia cu „Iaşule, Iaşule, mândră cetate”…

  15. georgiana spune:

    am mâncat un „şi”… foamea! 😀

  16. cristiangheorghe spune:

    @georgiana: văleeu, ne cânți? ce bine! Abia așteptăăăm 🙂

  17. melami spune:

    Adică ce sugerezi mătăluţă?!
    Că fata noastră n-are voce?
    No, Georgie, dragă, bagă glas, că la ghiersuri te-om ajuta şi noi!
    Şi, hai noroc! 😀

  18. cristiangheorghe spune:

    @geogiana, melami: cum să zic eu că fata noastră, Georgiana, nu are voce? Dacă are chitară are și voce biensur! Mai băgăm și noi un vers și dacă ne iese bine cântatul pe trei voci, poate ne lansăm cariera prin stațiile de metrou. Strângem cash neimpozabil! 😉

Lasă un răspuns

