Guest-Star Day: Corina Moldovan

”Allez l’enfants de la Cantinaaa, le jeudi de Gloire est ariveeeee!” Deci mi-am permis să modific un pic ”Marseilleza” și să o transform în ”Cantineza” pentru că astăzi la Guest-Star Day avem o invitată specială, cu afinități francofone și anumeeeee… Corinaaa Moldovaaaan! Whoaa…. Ce apariție strălucitoare, dragii mei! Ce aplauze, ce urale! Păi, le merită pe deplin draga noastră Corina pentru că astăzi, pe lângă prezența ei deosebită, ne va răsfăța cu ceva ”tres, tres, magnifique”. Stați pe aproape!

Dar iată ce ne spune Corina despre ea, în câteva cuvinte: ”locuiesc în Cluj, predau cursuri de limba franceză la Facultatea de Litere a UBB, mă ințeleg foarte bine cu studenții, deh studentele, pentru că la noi la Litere nu prea avem băieți. Am învățat franceza, germana și maghiara de mică dar doar prima s-a prins, urmata de italiană. Ador călătoriile, filmele, cărțile mai putin, doar în vacanță și acelea polițiste! Mă pasionează tot ce se întîmplă în jurul meu, de la politică la bârfe mondene, mă aprind în controverse dar tot așa de adevărat e că mă plicitisesc la fel de repede.Am un pisic minunat Bobi și un golden retriever Gino, pe care îi răsfăț în fiecare zi, la fel ca pe băiatul și soțul meu. În aceasta ordine 🙂 ”

Până de curând, Corina avea blogul ei propriu, în care scria și dezbătea despre probleme diverse și interesante, pe care din păcate l-a șters… Motivul? ” Vreau să petrec mai mult timp departe de calculator… Să mă plimb mai mult, să petrec mai mult timp bucurându-mă de ceea ce este în jurul meu.”

Nu putem decât să-i urăm succes Corinei în urmarea acestei opțiuni și să ne bucurăm de prezența ei deosebită aici la Cantină pentru că, da, iat-o pe invitata noastră pășind în bucătărie alături de tanti Jeni, punându-și șorțul și începând să prepare bunătățile de astăzi! Ca de obicei, tanti Jeni îi va pune invitatei noastre întrebări despre latura ei culinară. ”Deși vorbisem cu TJ să gătesc franțuzește, am avut un puseu patriotic și m-am hotarit să vă prezint aceste feluri, pe care de altfel le gatesc des și cu mare placere, așa ca va astept la masa!” ne spune Corina.

Pentru început, invitata noastră ne prepară un antreu minunat pe care ea o numește ”ruladă excepțională”. Fiți atenți: la 100 de grame de unt, se mai folosesc 100 de grame de făină, o jumătate de linguriță de sare, un vârf de cuțit de piper, 500 de mililitri de lapte și cinci ouă mari. Corina topește untul la foc mic, amestecând continuu, stingând treptat cu laptele fierbinte și amestecând până la omogenizare. După ce ia vasul de pe foc, invitata noastră adaugă repede gălbenușurile, sarea și piperul. Bate apoi separat albușurile până devin spumă și le încorporează în amestecul de unt și lapte, ușor, prin răsturnare. Aluatul format se pune în tava unsă și tapetată și se bagă în cuptorul preîncălzit, la foc mare, pentru 10 minute. Focul se dă mai încet și se mai lasă tava la copt pentru vreo 20 de minute. În timpul acesta, ușa cuptorului nu trebuie deschisă., ne avertizează Corina. Se întoarce apoi tava, se umple foaia imediat cu cașcaval și ciuperci și se rulează cu grijă. Corina o va servi fierbinte cu cașcaval ras presărat pe deasupra. Oh, la-la….! Iressistible!

TJ: Îți place să gătesti… Se vede de la o poștă 🙂

 Corina: Îmi place foarte mult, sunt o gurmandă dar, deși am tentații bulimice, cauzate de stres, așa cum ar spune fostul meu coleg Gyuri Pascu, în general respect mâncarea și mai ales oamenii care știu cu adevarat să gătească. Nu vorbesc aici de bucătarii profesionisti sau de mâncărurile din restaurante, ”la haute cuisine”, cum se spune, ci de bucătarii sau bucătăresele de suflet, cu talent, cei și cele care gătesc cu îndemânare și fără mare efort. Există o vrajă a mâinii care gătește, aproape singură și mâncarea se face mai bună cu ea, așa cum se spune, ca o plantă care simte când e îngrijită cu dragoste. Există însă și o practică a acestui magnetism culinar, știi, așa cum se spune că orice copil are o doză mare de energie magnetică la naștere( gen atras monede cu palma) dar pe care și-o pierde pe măsură ce alte abilități i se dezvoltă. Așa e și cu gătitul, degeaba ești făcut, dacă nu practici.

Câtă dreptate are Corina, nu-i așa, dragii mei? Dar hai să o urmărim pe invitata noastră cum prepară un delicios… delicios…. super delicios…. pui cu smântânăăăă! Corina aranjează pe masa de lucru, cu grijă și delicatețe, următoarele: un pui, 100 de grame de unt, o legătură de mărar, 200 de militri de smântână și zarzavaturi: ceapă, țelină, morcov, leuștean).

 TJ: Draga mea, ce înseamnă pentru tine mâncarea?

Corina: Rafinament și cultură. Rafinament în sensul a ceea ce am spus, o anumită pedanterie, o atenție la detalii, nu știu cum să spun, calități pe care le am moștenit de la mama, fără să vreau, de altfel, un fel de privi mâncarea altfel, nu neapărat în sensul de a-ți umple ghiozdanul, așa cum îmi spunea tata când eram mica. ( sa n-o fac 🙂 )

Corina taie puiul bucăți, cu pricepere și grijă, apoi îl pune la prăjit cu unt. După ce s-a rumenit, se stinge cu supică făcută din zarzavaturile pregătite și se lasă să fiarbă încet. După ce carnea s-a fiert se scoate și separat, Corina prepară sosul de făină care se stinge cu supica rezultată de la pui și în care se adaugă smântâna și mărarul.

TJ: Interesant punctul tău de vedere. Tot mama ta e cea care te-a învățat să gătești?

Corina: Acum cred că nu am învățat de la nimeni, în sensul clasic. Am urmărit, oarecum distrată, ce se petrecea în bucătărie, la noi acasă. Vreau să spun că mama e un exemplu îngrozitor de enervant deoarece, farmacistă fiind de profesie, are tendința de a exagera cu măsurătorile și cu timpul de închegare, fermentare, emulsionare. Din acest punct de vedere recunosc, nu o să pot să fac niciodată răciturile, piftiie, așa cum le face ea, cel puțin deocamdată. Dar nici nu mi-am propus! Așa că, oarecum, am început să invăț să gătesc dintr-o mică revoltă! Apoi, nici nu a trebuit să gătesc pentru că, singură la părinți fiind, am fost extrem de răsfățată, de toata lumea. Lumea mea culinară de bază, ca sa zic așa, e împărțită în trei zone- cea a Târnavelor, unde am copilarit, a Sălajului, unde erau bunicii materni și a Brașovului, unde se află numeroasa familie a tatălui. Sigur că, în vacanțe fiind, eram îndopată ( băgam la ghiozdan) de-a dreptul cu diverse mâncăruri locale. Din partea Brașovului de exemplu, îmi aduc aminte gustativ, așa proustian, mă rog, de delicioasa pâine cu cartofi, henclisul săsesc, coliva, delicioasele dulcețuri din fructe de pădure culese chiar de noi.

Corina s-a gândit că la puiul ăsta cu smântână merge foarte bine o mămăliguță fierbinte și aurie, așa că s-a apucat repede să o facă. ” Un prieten legist ne-a povestiti ieri că mămăliga este cel mai bun antidot anticolesterol, deci trebuie mâncată de cel putin 3 ori pe săptămână”, ne explică Corina. ”E ceva legat de absorbția grăsimilor care rămâne in făina de mălai, etc, nu am fost mai atentă mai departe că mi-l inchipuiam in exercițiul funcțiunii…dar sunt convinsa ca e asa.” Ahhh… puiul cel magnific e gata… mămăliguța la fel… Bucătăria e plină de arome îmbătătoare și minunante, iar în aer plutesc niște petale invizibile, micuțe și strălucitoare, care dansează în jurul invitatei noastre… O mică zână, Corina, n-est pas?

TJ: Draga mea, cam care sunt mâncărurile tale preferate?

Corina: De departe cele franțuzești. În anii adunați petrecuți la Paris, am învățat ce înseamnă rafinamentul. Dar vreau să vă avertizez că mincarea aceea nu are nici o legătură cu ce gătim noi, în România. De asemenea, să mănânci rafinat înseamnă să deschizi buzunarul, cât mai larg. Așa că un principiu al meu este că, deși nu îmi permit să mănânc în fiecare zi stridii și pește așa cum am facut-o odată în restaurantul ”Jules Verne” din turnul Eiffel (și ar fi chiar caraghios), trăind în Ardeal, încerc să aleg zilnic cele mai bune legume, să-mi procur ouă și produse garantate bio, așa cum se zice mai nou.

Un principiu sănătos, am zice, nu? Dar să trecem acum la desert, unde vom fi delectați cu ceva nemaipomenit, extraordinar și indescriptibil de gustos și anumeeee… tortul Corinaaa! Un tort absolut delicios a cărui rețetă Corina o dezvăluie în premieră pentru tanti Jeni și prietenii ei. Mulțumim din inimă, draga noastră Corina! Fiți atenți: zece albușuri de ou se bat spumă tare. Se adaugă pe rând 300 de grame de zahăr tos și 300 de grame de nucă măcinată și prăjită. Se păstrează o mână de nucă pentru a fi pusă deasupra tortului. Buuuunnn… Din amestecul ăsta se coc trei foi pe dosul tăvii unse cu unse și tapetate cu făină, ținându-se la cuptor cam 40 de minute. Zece gălbenușuri de ou se bat cu zece linguri de zahăr, în bain-marie, până se îngroașă. Se iau apoi 400 de grame de unt, din cea mai bună calitate, se freacă cu mixerul și apoi se adaugă puțin câte puțin amestecul de gălbenușuri. Corina împarte cantitatea rezultată în două părți: în una pune două lingurițe de cacao de cea mai bună calitate iar în cea de a doua pune două plicuri de zahăr vanilat. Crema se pune alternativ pe foile coapte de bezea: un strat de vanilie, apoi unul de ciocolată. După ce așează toate foile, Corina presează deasupra restul de nucă glazurată. Ahh… irezistibil de delicios. Mai vrem!

TJ: Corina, după părerea ta, cum mănâncă ardelenii?

Corina: Hahaha! Prost și nici nu dau semne că s-ar îndrepta! Ardealul este o regiune conservatoare din acest punct de vedere. Totuși există ”des classiques”, cum ar fi puiul cu smântână pe care vi l-am prezentat… A, și vreau să mai spun că ador ritualul mesei, al aranjării tacâmurilor, a paharelor, a farfuriilor de diverse feluri, a tacâmurilor de argint.

 TJ: Că veni vorba de aranjare… ce ne poți spune despre bucătăria ta?

Corina: Vă arăt niște poze cu mine în bucătăria mea dragă… Într-una din ele sunt alături de tanti Katy care îmi este de foarte mare ajutor la curățenie și alte treburi gospodărești:

Foarte  frumos, nu? Câte bunătăți prepară Corina acolo… nici nu vrea să mă gândesc….

Eiii… dar toate lucrurile frumoase au un sfârșit… Așa și cu Guest-Star Day-ul de azi. Corina este o gazdă desăvârșită și astăzi ne răsfață cu niște bunătăți absolut irezistibile. Am pregătit pentruniște vinișor alb pentru pui iar Corina propune următoarele piese pentru azi, ca ambianță sonoră:

Excelent! Mulțumim Corina pentru ziua minunată de astăzi! Vă așteptăm dragii mei, mesele sunt aranjate pe terasă astăzi fiind o zi minunată și însorită! Hai, dați năvală și poftă mare!

23 Responses to Guest-Star Day: Corina Moldovan

  1. georgiana spune:

    Felicitari Corinoaso! Ma bag la un pui cu smantana ca atata l-ai mai laudat… 😀 Hai, pune repede de mamaliga ca’s pe drum!

  2. corina spune:

    georgiana, hai mai repede!
    multumesc inca o data gazdelor mele primitoare si vesele de la Cantina, sper sa ma mai invite…
    fiindca mi s-a facut dor de blog, va anunt ca l-am reactivat pe primul, adica pe http://www.lejournaldecorina.blogspot.com
    nu o sa scriu la fel de des, daaar
    va astept

  3. viatanomada spune:

    Asa pui bun am mai mancat doar la Bacau la o prietena a mamei ,acum vreo 40 de ani,asa ca eu puiul cu smantana il leg de Moldova in amintirile mele antediluviene; tortul de bezea este exceptional,il faceam cam la fel acum multi ani,poate o sa incerc din nou,mi-ai deschis cutia cu amintiri Corina,multumesc!

  4. Delia spune:

    bine mai corina, n-ai fi facut si tu o varza a la cluj… 🙂

  5. georgiana spune:

    P.S. N’am putut sa nu remarc gropitzele din obraji! Frumusica ardeleanca esti!

  6. georgiana spune:

    Da fata, hai sa ne facem complimente noi intre noi, ca daca nu noi, cine? 😀

  7. cristiangheorghe spune:

    Complimente, ca complimente, scuzați cacofonia, da tortu ăsta e așa de bun că nu pot să-l mănânc decât cu mâna. Adeca îl duc direct cu mâna la gură. Mmmmmm, ce cremă bună și lipicioasă! Na că mi s-a lipit enteru de arătător… auhhh….

  8. corina spune:

    a mai rămas ceva din el? sau trebuie să fac altul?

  9. Delia spune:

    corina, ne lansam in afaceri? facem o firma de praji. „la ardelencele cu gropite”. numai sa nu creada lumea ca suntem de la asfaltari :))

  10. Zana Eficientei spune:

    corina, ai innebunit cantina! vrei sa ne ingrasi cu orice chip? ca acum vin peste tine la Cluj, sa experimentez rulada aia 🙂 pana si la muzici ne potrivim !

  11. melami spune:

    Bravo, Corina!
    Fată frumoasă, deşteaptă şi gospodină!
    Ca mine!
    Mă rog, eu: frumoasă, e cam mult spus; deşteaptă, mai încape; gospodină… vai şi amar. :))
    Felicitări pentru întregul meniu!

  12. Delia spune:

    corina, si mie imi place sinatra cu bono. bine, eu m-as fi si maritat cu bono da asta e alta poveste.
    sa facem cookies ca la amesterdam? good idea. pe urma si daca pierde cfr-u o sa li se rupa 🙂

  13. corina spune:

    nici Sinatra nu era de lepadat.

  14. […] foarte drag nouă, în care îi veți regăsi pe Viața Nomadă, Nina Costea, Georgiana Mocanu, Corina Moldovan, Melania și Alexandru Fratean, Zâna Eficienței, Simona Tache, Mămica de Sebastian, Miju, Adi […]

Lasă un răspuns

