Guest-Star Day: April – Floarea de Cireș

Eiiii, dragele mele, dragii mei, astăzi vă prezint un minunat paradox meteorologic: deși suntem în mijlocul verii și avem parte de minunate zile de toamnă, aici la Cantina Socială a venit primăvara. Păi, este și normal să fie așa, pentru că invitata noastră de azi la Guest-Star Day este nimeni alta, decât Apriiil, Floarea de Cireeeeeeeeeș! Whoaaa… ce apariție încântătoare, fraților! Într-adevăr April, moroșanca noastră dragă,  este o adevărată zână a primăverii, o să vă convingeți imediat, o zână născută și crescută pe minunatele meleaguri maramureșene, atât de dragi mie…

Dacă doriți să vizionați o expoziție de fotografii extraordinare despre natură, nu e nevoie să vă ridicați din fața computerului sau să accesați site-ul”National Geographic”. Este suficient să vizitați BLOGUL invitatei noastre de azi și veți descoperi o lume minunată captată în fotografii realizate cu un rar simț artistic.

Dar să o lăsăm pe draga noastră April să se prezinte: ” mă numesc Antonela și sunt născută acolo unde se agață harta-n cui, da, ați ghicit, la Sighetu-Marmației, în Maramureșul istoric. O zonă în care timpul parcă s-a oprit, locul unde îmi încarc bateriile de fiecare dată. Tanti Jeni, neapărat să mergi să vezi Valea Izei, Mănăstirea Bârsana, Cimitirul Vesel de la Săpânța, ehe și câte ar mai fi de văzut……….. Drum lung ce să zic, dar n-am venit cu mâna goală, le-am adus gazdelor o “uiagă de horincă” cum se zice la Maramu’ numai bună pentru început. Cum horinca asta arde tare, musai iute ceva slăninuță cu caș de oaie și ceapă verde cu roșii bine coapte din grădina lângă ea. Cum altfel? Până e gata mâncărica mai e…..

 

Așa…..sunt plecată de pe meleagurile natale de vreo 20 de ani (ehe, o viață de om), nu departe, însă suficient cât să simt dorul de casă, obiceiuri și de tot universul creat în copilărie. E o altă lume…

Sunt norocoasă să fac ceea ce îmi place, mare parte din timp petrecându-l în natură. De aici poate și iubirea pentru ceea ce mă înconjoară și imortalizarea clipelor petrecute în natură. Fotografia este un hobby relativ nou și totuși vechi. Îmi aduc aminte că aveam în copilărie un Smena cu film alb/negru și făceam poze la plesneală de ai mei erau disperați pe ce toc eu banii de buzunar. Apoi, prin adolescență am primi un Zenit color, deh, altă mâncare de pește. Nu știam mare lucru despre fotografie dar eram tare mândra de aparat. În facultate m-a lăsat baltă iar reparația costa ceva peste puterile mele. Așa că asta a fost până acum 4-5 ani când am fost cadorisită cu un Canon digital. Altă lume, puteam experimenta în voie. Apoi a urmat un Sony H5 de care nu sunt prea mulțumită iar în prezent folosesc un Canon G9, o cameră compactă dar care își face destul de bine treaba. E doar un hobby, nimic mai mult. Nu mă pretind profesionistă într-ale fotografiei, n-am niciun fel de curs în acest sens, imortalizez doar ceea ce simt că poate trece dincolo de imagine. Uneori reușesc, alteori nu…

Eiii, dar până să trecem la ale bucătăriei, hai să vedem ce întrebări i-a pregătit tanti Jeni invitatei noastre, pentru că în acest moment, ele două stau la o măsuță și sorb câte o ceașcă de cafea.

TJ: Dragă April, povestește-ne despre mâncarea ta preferată din copilărie și de la cine ai învățat să gătești…

April: Unde eşti tu copilărie? Ehe, trecut-au mulţi ani de atunci dar cu siguranţă n-am uitat, tăiţeii cu varză. Îmi plac şi acum dar parcă nu mai au gustul de atunci…. De mică îmi spunea mama că dacă pui suflet în păpică iese o minune. Și dreptate avea…. ea m-a învățat cam tot ce știu în materie de bucătăreală, cu mici excepții. Îmi place să gătesc și o fac cu plăcere. Uneori mai și experimentez combinații ce-mi trec prin cap. Gătesc de 3-4 ori pe săptămână felurile principale (în special pentru fii-mea care e cu nazuri la păpică) și doar la sfârșit de săptămână ceva dulce (suficient, că îngrașă J).

TJ: Există vreun fel de mâncare pe care l-ai servit numai în Maramureș și nu l-ai găsit în altă parte?

April: Ar fi câteva însă nu-mi dau seama dacă e specific Maramureşului sau nu am avut eu ocazia să le întâlnesc şi în alte regiuni. Este vorba despre azmă şi puii de mălai.

TJ: Pe când un album foto cu bunătăți preparate de tine în bucătărie?

April: Chiar nu m-am gândit la asta….e o idee bună, cine ştie?

TJ: Cu ce ai completa un mic dejun format din slană cu boia, ceapă roșie și un păhărel de palincă?

April: Neapărat cu urdă sau caş de oaie, roşii de grădină şi câteva feliuţe de şunculiţă de porc făcută în casă (noi folosim şunculiţa în general la masa de Paşte cu hrean cu smântână).

TJ: Cu ce bunătăți ai compune un meniu ideal de picnic pe dealul Solovan?

April: Ah, ce dor îmi e de Solovan…poate în acestă vară o să ajung până acolo…Ei, un coşulet plin cu bunătăţi de la bunica 😉 Plăcinte cu urdă/caş, mărar şi cozi de ceapă verde, apă de la izvorul Izei iar pentru băieţi o pălincă tare (la noi se zice horincă). Cum ăsta-i doar aperitivul, în coşuleţ musai să avem şi carne pentru un grătar în vârful dealului şi bere pentru potolirea setei după atâta umblătură. Ceva fructe găsim noi în pădure 😀

Aoleuuu… după enumerarea asta de bunătăți pentru picnic, parcă mă roade foamea… Și pe voi, nu-i așa? Hai să vedem ce bunătăți ne prepară April pentru azi. Să-i dăm, deci, cuvântul: ”Îmi plac foarte mult fructele, cireșele sunt de departe preferatele mele.  Nu zic pas nici legumelor însă știi cum se spune că cea mai bună legumă e carnea…ei, dacă ai carne țac-pac e gata masa. Îmi plac mult ciorbițele dar și supele așa încât nu avem masă fără ceva „lichid”, cum îi spunem noi. Așa că azi am să vă prezint ciorbița de perișoare cu „moare de varză”….adică știți voi, zeamă de varză. Ca felul doi preferata casei e tocănița de vițel cu mămăliguță și castraveciori murați. O nebunie! Cum nu sunt o mare consumatoare de dulciuri nu mă omor cu rețete sofisticate însă la nevoie fac față. Am să vă pregătesc tortul preferat al fetiței mele, cel de cremă de zahăr ars.”

Miam-miammmm… un meniu pe cinste! April și-a pus șorțul de bucătărie și se apucă de gătit ciorbica. Eu deja mi-am pus babețica și aștept cu lingura în mână să fie gata. Ufff… durează mult? Ia să vedem cum prepară April ciorbica asta minunată:

” Pentru ciorbiță avem nevoie de cca 800-900 gr de carne de vita/porc (eu folosesc amestec), un sfert de cana de orez, 1-2 ouă, 2-3 fire de leuștean proaspăt (iarna merge și uscat sau congelat), 2-3 morcovi, o jumătate de țelină, 2-3 rădăcini de pătrunjel, o ceapă, cca. 700-800 ml zeamă de varză și cca 400 ml smântână.

Punem într-o oală de 4 l  trei pătrimi apă cu puțină sare. Spălam bine carnea în apă rece și o punem la scurs. Trecem la tocat țac-țac și o trecem într-un castronel la care adăugăm orezul spălat, sare, piper după gust și ouăle bătute. Amestecăm amestecă bine compoziția iar când apa clocotește facem mingiuțe și ….ne jucăm ping-pong, hihi…..neeee, v-am păcălit….. le punem în apa ce clocotește bulbuci, bulbuci :D. Spumuim cu paleta bine, bine până rămâne clară viitoarea ciorbița. Separat morcovii, pătrunjelul, țelina și ceapa le spalăm bine, le curățăm și hop pe răzătoare. Adăugăm puțin ulei și le punem la foc mic să se înăbușe puțin apoi țuști … peste perișoare. Completăm cu zeama de varză și două fire de lueștean. Lăsăm la foc mic să fiarbă lin, încetișor, cu treaba bună cam o oră și ceva….. La final adăugăm smântâna și restul de leuștean tocat mărunt și lăsăm să mai dea un clocot. Atenție la sare….e suficientă cea de la început și din zeama de varză. No, gata-i masa. Se servește cu ardei iute murat în oțet și pâine proaspătă de pe vatră după un joc a la Maramu’. ”

Țuraiiiii-ța! Deci vreau să vă spun că ciorbica asta e ceva ex-tra-or-di-nar! După prima lingură, simt cum îmi pătrunde prin metabolism… auhhh…

Să trecem degrabă la felul doi, că ard de nerăbdare să văd cum e tocănița asta… Ia să vedem ce secrete ne dezvălui April:

” Tăiem carnea de viţel bucăţele, o spălăm bine şi o punem într-un vas. Tăiem mărunt 2-3 cepe , un morcov,  o rădăcină de pătrunjel, o feliuţă de ţelină, o roşie, un ardei şi le punem peste carne. Adăugăm puţin ulei şi condimentăm cu sare, piper şi boia. Punem şi cîteva frunze de pătrunjel şi ţelină întregi (la final frunzele se scot). Acoperim cu un capac şi punem la foc, amestecăm din când în când, carnea lăsând o zeamă. Puţină apă adăugăm pe parcus astfel încât să fie carnea doar puţin acoperită. Când e pătrunsă bine carnea adăugăm un cătel de usturoi şi cîteva frunze de pătrunjel pentru aspect. Se serveşte cu mămăliguţă şi castraveciori muraţi.”

Miam-miammm… Gustos… aromat… papa bun de tot, fraților! Aoleu, mi-am murdărit babețica… mă omoară tanti Jeni! Până mă duc să o clătesc un pic cu apă vî las cu April să vă povestească cum face desertul. Revin inevitabil.

” Așa, acum să trecem la desert…..tortul cremă de zahăr ars. Într-un  vas termorezistent de cca doi litri (sau o cratiță) caramelizăm cinci linguri de zahăr și îmbrăcăm pereții acestuia. Pentru cremă avem nevoie de un litru de lapte, două pliculețe de zahăr vanilat, cinci ouă și cinci linguri zahăr. Amestecăm ouăle cu zahărul până compoziția își dublează volumul, apoi adăugam laptele în care s-a dizolvat zahărul vanilat și turnăm totul în vasul termorezistent.
Apoi facem un piscot din cinci ouă astfel: gălbenușurile le amestecăm cu cinci linguri de zahăr până obtinem o spumă consistentă; adăugăm cinci linguri de făină și un pliculeț de praf de copt dizolvat în puțină apă minerală. Separat batem albușurile spumă și le adăugăm la compoziția pișcotului. Acesta o răsturnăm peste cremă. Pișcotul nu se va amesteca cu laptele, fiind mai ușor decât acesta va pluti. Introducem în cuptorul bine încins pentru cca o oră. După ce se răcește, acoperim vasul cu o farfurie plată și cu o mișcare rapidă … hodoronc-tronc … răsturnăm tortul. Nu ridicăm vasul de pe farfurie decât după minim 12 ore, timp în care îl punem la frigider. De regulă îl fac spre seară și peste noapte stă la rece. Crema de zahăr ars va însiropa pișcotul. După cele 12 ore se ridică vasul și îl ornăm cu frișcă dacă dorim….noi preferăm fără.”

Ahhh.. cu frișcă,fără frișcă.. nouă ne place oricum că este minunat de irezistibil… sau irezistibil de minunat… încă nu m-am hotărât!

Ce ne spune Aprilie despre bucătăria ei? Ia să vedem niște poze…

”Nu cred că sunt interesante poze din bucătăria mea personală, pentru că nu este ceva deosebit față de alte bucătării… Aș dori însă să vă arăt niște poze cu bucătărie tradițională din Maramureș, dintr-un loc foarte drag mie și anume Pensiunea Doina din Vadu Izei, un loc extraordinar de frumos. Ah, vă arăt desigur și o poză cu proaspăt preparatul tort cremă de zahăr ars!”

Da, splendid loc, într-adevăr! Și felia aia de tort la fel… pot să iau o lingură mai mare?

Ahhh.. ce meniu minunat nu-i așa? Ce-ar mai lipsi, oare? Ia să vedemmmm…

” Vă recomand o ambianță sonoră de excepție, ne spune April, și anume ”Luna” lui Alessandro Safina și un joc de la Maramu la care vă invit pe toți… Haideți, că nu e greu!”

Alessandro Safina – Luna

 

Joc a la Maramu’

 

Fraților, haideți la cântec, joc și voie bună! Mulțumim frumos lui April pentru această zi minunată și pentu onoarea de ne fi invitată azi aici, la Cantina Socială! Bucate bune avem, horincă bună avem… mă duc să scot din pivniță niște vin roșu care merge la fix cu tocănița asta… Haideți să ne bucurăm așadar de această minunată zi de primăvară din vara asta tomnatică… toamna asta văratică… nici nu mai știu… Dați năvală, fraților! Poftă mare și distracție plăcută!

25 Responses to Guest-Star Day: April – Floarea de Cireș

  1. silavaracald spune:

    Excelent meniu! Brava bucatareasa! Tortul ala il faceam si eu copiilor cand erau mici. Acum il fac ei propriilor odrasle. 😀
    Mancarea asta imi aminteste de bunicii mei, din Muntii Tarcaului. Ptiu, ca era sa scriu „Trascaului”! =)) =)) =))

  2. viatanomada spune:

    ‘neataa! Acum cu vremea asta am sa incerc tot ce-i in meniu ca se potriveste si mi-era dor de o ciorba acra si un ardei iute,desertul este ravisant,foarte apreciat si de pustimea mea.Multumim pentru masa April!

  3. Pozaru spune:

    Doamne, April, ce mi-ai facut! Nu-i destul ca ploua afara? 😉 Aveam cateva drumuri de facut si acum trebuie sa stau in bucatarie! :)) Multumesc!

  4. Good girl spune:

    Meniul de azi este grozav. Felicitarile mele, April!
    O sa o rog pe Tanti Jeni sa-l taie de la desert pe Cristian, pentru ca nu ne-a anuntat si pe noi cine gateste azi. Intentionat a facut-o, sa ii ramana lui mai mult.
    Si, apropo, pensiunea aceea arata incredibil! 🙂

  5. judy spune:

    April…toate superbe dar tropotita(invartita) din Maramures mi-a umplut ochii de lacrimi!!!
    Multumesc….mi-a mai trecut dorul de casa(sau poate s-a accentuat)!!!!
    Te imbratisez cu drag pe tine si pe tanti Jeni care a venit cu ideea asta super!!!

  6. Georgiana spune:

    Vrem poza cu April! Vrem poza cu April! Vrem poza cu April! Nu mananc pana n’o vad! 😀

  7. nina spune:

    April, sarut mana pentru reteta de tort. Ma gandesc s-o fac neaparat sambata. 🙂

  8. April spune:

    Şi acum pentru tanti Jeni, Miruna şi nu în ultimul rând pentru Cristian: vă mulţumesc dragilor pentru invitaţie şi ospitalitate. A fost o zi de vis, de neuitat. Pupicei şi îmbrăţisări calde la despărţire. Ah, uitasem, cafeluţa Mirunei e bestială 😀

  9. Zana Eficientei spune:

    wow, cum am citit de ciorba aia cu zeama de varza, gata si fomica mare.

  10. […] după zugrăvit, dar nu vrea să-şi neglijeze amicii comentatori, blogărul intră în lista cu keywords şi le alege pe cele mai hazlii sau tâmpite, după care se chinuie să găsească nişte […]

  11. […] Eficienței, Simona Tache, Mămica de Sebastian, Miju, Adi Hădean, Oana Stoica-Mujea, Lia Stoica, April – Floarea de Cireș, Neamțu Țiganu, Draw For Joy, Pataphyl cu întoarcerea lui și […]

Lasă un răspuns

