De ziua Franței

Oh, da, să vă povestesc! Intru eu azi voios în bucătărie și o găsesc pe tanti Jeni fredonând o șansonetă și meșterind de zor la ceva bun. Șansonetă? Azi? Ce s-o fi întâmplat? Când mă uit la calendarul de deasupra cuptorului,îmi dau seama: e 14 iulie, fraților, ziua Franței! Și doar știți cât de mult ține tanti Jeni la ziua asta, poate vă aduceți aminte de anul trecut

Păi, da, are dreptate dumneaei să sărbătorim ziua Franței: ia gândiți-vă voi ce ne-am fi făcut fără aportul covârșitor adus de francezi artei culinare. Cum ar fi fost bucătăria fără „cremes”, „rattatouiles”, „milles feuilles”, „clafoutis”, „escalope”, „beaucoup de sortiments de fromages”, „chateaubriand”, „fondue”, „chocolat” și alte minunății gastronomice? Ce ne-am fi făcut fără „vin de Burgundie”, „vin de Bordeaux”, „cognac” sau „champagne”? Cum am fi spus astăzi „bon apetit”? Păi vedeți? Arta culinară ar fi fost atât de săracă…

Dar să vedem cum omagiază tanti Jeni ziua asta minunată: ahhh, dumneaei prepară un delicios ratattouille de vară! Super! Ia fiți atenți: la 300 de grame de vinete, dumneaei mai combină 300 de grame de dovlecei, trei ardei grași ( unul roșu, unul galben și unul verde, precum semaforul), două cepe, 300 de grame de roșii, o linguriță de rozmarin, doi căței ham-ham de usturoi, vreo 10 linguri de ulei de măsline și prietenii nelipsiți, sarea și piperul. Buuuun…. După ce spală legumele bine și le curăță, tanti Jeni se apucă de ciopârțit și bucățălit: vinetele cubulețe, dovleceii feliuțe, ardeii fâșiuțe ( fără semințe și cotor), roșiile decojite și tăiate cubulețe. Ceapa se taie cubulețe mici iar usturoiul se pisează. Tanti Jeni pune apoi într-o oală un strat de vinete, unul de legume,încă unul de vinete și unul de legume, terminând cu unul de vinete. Fiecare strat se presară cu verdețuri, ceapă și usturoi. Oala se acoperă și se pune apoi la foc mediu vreo 20 de minute. După ce este gata, se servește „avec” rozmarin. Ahhh, exquisite, mes cheres amis! Exquisite…

„Notre chere Mirouna la douce” ne pregătește și ea ceva „tres tres special” și anume un delicios clafoutis cu caise. La 500 de grame de caise fără sâmburi, dulcea noastră colegă mai folosește două ouă, 150 de grame de zahăr pudră, două gălbenușuri de ou, 250 de mililitri de lapte,250 de grame de frișcă nebătută, 60 de grame de maizena, două vârfuri de cuțit de scorțișoară pisată, 50 de grame de fistic nesărat și 40 de grame de unt. dacă nu știți ce este maizena,vă spun eu, că tocmai am aflat de la Miruna: maizena, sau zeamilul, este făină de porumb. Caisele fără sâmburi se taie în patru și se prăjesc în unt, la foc iute, împreună cu 50 de grame de zahăr, amestecând continuu. Se unge forma cu unt, se presară zahăr pudră, și se pun caisele în ea. Ouăle se bat împreună cu gălbenușurile și cu restul de zahăr pudră, adăugând apoi frișca și scorțișoara. Se bate totul bien cu telul și se adaugă treptyat maozena diluată în preaqlabil cu laptele rece. Buuunnn… Aluatul obținut se toarnă peste caisele din formă și se pune totul la cuptorul preîncălzit la 210 grade Celsius, pentru aproximativ jumătate de oră. După ce este gata, se presară deasupra fisticul și gataaa! prăjiturica este gata de servitor! Mmmmm… tres tres delicieux!

Dragilor, vă invităm așadar să gustați aceste bunătăți mirobolate pregătite special de ziua Franței. EU mă duc să scot din pivniță vinul de Burgundia și să-l pun în carafe. Până ajungeți hai să ascultăm ceva frumos și franțuzesc, deopotrivă:

Bon apetit, mes amis!

6 Responses to De ziua Franței

  1. silavaracald spune:

    Chestia asta preparata de Mirunica… are o denumire usor obscena…
    Hai ca vin si eu co dedicatie muzicala:

  2. Georgiana spune:

    Vin la masă şi atât. Prea multe nu mai am de zis, doar că-i de musai s-o pomenim niţel şi pe Edith Piaf, o cântăreaţă tare dragă mie.

  3. matilda spune:

    Mmmm, ce bine miroase ! Am întîrziat, sau mai găsesc şi eu o porţie ? ( dublă, dacă se poate ! )

Lasă un răspuns

