Zacuscă. Salată de vinete.

Fraților, nasol. Am început săptămâna prin muncă. Dar ce, credeați că mai îmi merge-așa? Ufff… Mă trezesc eu dimineața devreme ( ca să nu zic cu noaptea-n cap)cu un SMS drăgăstos de la tanti Jeni: ” Putoare, gata cu soamnele, vino degrabă la Cantină să pui osu la treabă”. Hait, zic, stai că s-a întors dumneaei împreună cu Miruna de la țară, cu căruța de zarzavaturi, și trebuie să facem zacusca. Cum, nu știați că facem zacuscă? Ohooo… și încă nu știți ce bună eeeee! Face tanti Jeni o zacuscăăăă, numai bună să te lingi pe degete! Și uite așa, cu gândul la zacusca minunată, m-am îmbrăcat rapid ( și corect, deși eram foarte somnoros) și am dat fuguța la Cantină.

După ce am servit degrabă cafeluța miraculoasă, m-am apucat să le ajut pe tanti Jeni și Miruna la treabă.

Păi hai să vă spun cum face tanti Jeni zacusca: la 12-14 vinete mari, dumneaei mai folosește vreo 30-35 de gogoșari roșii, cam 20-25 de ardei grași galbeni, un ardei iute, 12-15 cepe, un litru de ulei, un litru de bulion, 2-3 kg ciuperci proaspete (ghebe, my favourite) și trei linguri de sare.

Pentru că tanti Jeni a considerat că nu m-am bronzat destul astă vară, mi-a dat mie în grijă coptul vinetelor, în timp ce dumneaei se ocupa de restul de zacuscă, folosind cu măiestrie mașina de tocat: a dat prin mașină toate legumele, apoi le-a pus în vase separate. Gogoșarii roșii au avut parte de un tratament special, fiind puși într-o strecurătoare așezată pe un bol pentru a colecta sucul. Cu ciupercile e altă problemă: se pun într-o oală cu apă, se dau în câteva clocote apoi se taie în bucăți mari, se călesc în ulei si se dau și ele, implacabil, prin mașina de tocat, după ce au fost scurse de grăsime. Miruna a pus ceapa și sarea într-o oală mare la călit la foc mediu, cam zece minute, în litrul de ulei. După ce s-au călit a adăugat pe rând ardeii galbeni, ardeii iuți și gogoșarii, lăsând totul la călit cam vreo 40 de minute, la foc mediu, amestecând constant. Apoi se adaugă sucul de la gogoșari și bulionul și se lasă la fiert pentru încă vreo 10 minute. Momentul crucial a fost cel în care tanti Jeni a adăugat ciupercile și vinetele coapte de mine și tocate de mânuțele pricepute ale Mirunei. Splendid. Totul miroase minunat. Se mai lasă la fiert cam 20 de minute amestecând mereu. Se pune în borcane ( sterilizate) zacusca rămasă după degustare.

La rugămințile mele pofticioase, Miruna s-a apucat de făcut o salată de vinete, foarte specială. Păi, fraților, coceam la vinetele alea și numai la rețeta de salată a Mirunei mă gândeam. Ia fiți atenți: la două vinete, se mai combină: o ceapă, niște ulei, un ou fiert și unul crud. Pentru început, Miruna prepară maioneza: gălbenușul fiert pisat bine, pus într-un vas cu cel crud, câțiva stropi de lămâie, sare și o lingură de apă rece. Se amestecă totul, continuu, adăugând mereu câte puțin ulei. Miruna taie apoi ceapa foarte mărunt și o pune într-o tigaie la înmuiat, având grijă să nu se călească. Trece apoi la vinete pe carele curăță și le bate mărunt de tot, cu cuțitul de lemn. După ce se toacă, se adaugă peste ele ceapa înmuiată și se amestecă bine. La final, Miruna adaugă cu multă grație maioneza și condimentează cu sare și piper. Ahhh, ce bună eeee! Ce frumos se unge salata asta pe feliile de pâine prăjită… Un deliciu, dragilor, un deliciu!

Pentru desert, Miruna a pregătit niște clătite pe care le-a umplut o parte cu ciocolată și o parte cu dulceață de vișine.

Ah, ce de bunătăți avem azi în meniu! Numai specialiăți! Vă invităm cu drag la masă, așadar și la o cană fierbinte de ceiuț de fructe de pădure. Poftă mare, dragii mei!

One Response to Zacuscă. Salată de vinete.

  1. testoasadeserviciu spune:

    Vai Doamne! Mia lasat gura apa dar ca timp de executie e cel putin o jumatate de zi…asa ca atunci cand mi se mai face pofta, mai dau o tura ci citesc articolul din nou!

Lasă un răspuns

