Guest-Star Day: Ivona Boitan

Ahhh, dragelor și dragilor! Ce zi minunată și însorită se anunță azi! Păi, normal că doar azi e joi și la Cantina Socială este Guest-Star day!

Ia ziceți: cam câte cărți credeți voi că ar trebui să citească un extraterestru pentru a înțelege oamenii? Zece? O sută? Un milion? Ei, bine dragilor, invitata noastră noastră de azi știe exact acest număr: fix 1001. Doamnelorrrrr și domniloooorrrrr…. Intră în scenăăă… Ivonaaaaa Boitaaaaaaan! Invitata noastră își face apariția alături de tanti Jeni și Miruna în aplauze și ovații puternice, cu care este obișnuită de altfel, fiind absolventă a facultății de Regie Teatru din cadrul A.T.F. Bucuresti.

Ei bine, pentru a completa ce vă spuneam mai devreme, nu numai că Ivona știe exact numărul de cărți pe care un extraterestru trebuie să le citească pentru a înțelege oamenii, dar știe exact și care sunt acelea, o parte dintre ele fiind descrise pe BLOGUL ei. Dar, dragii mei, să știți că Ivona nu numai citește, dar și scrie, până în prezent publicând două romane de succes și anume ” Cu sânge rece și albastru” și ”Hoții de timp”. Mai multe detalii despre aceste publicații găsiți AICI.

Ei, dar să vedem cum își prezintă Iatura culinară invitata noastră de astăzi:

”Am învățat să gătesc haotic și în etape. Aș zice că de la mama, evident, doar ca a fost puțin diferit. Pentru că eu am plecat de acasă la 18 ani, am venit de la Tg Mureș la București pentru facultate. Deci am stat acasă la mama doar până am terminat liceul. Iar mama nu ne lăsa, pe mine și sora mea să gătim. Gătea mereu ea. Și o face foarte bine, ce-i drept. Din cauză că tatăl meu a fost toată viața lui bolnav cu inima , mama s-a obișnuit să gătească simplu, curat dar foarte gustos. Cum reușește, numai ea știe. Așa că am învățat să gătesc de la mama mea după ce am ajuns eu însămi mamă, mama venind să mă ajute sa cresc copiii. Pînă să vină mama la noi am mai tras eu cu ochiul intr-o carte de bucate, dar fără succes. Părerea mea este că gătitul se face numai precum spiritualitatea prin „transmisie orală” directă, de la om la om. Nu neg valoarea cărților și altor surse de informații, dar meseria se fură doar în bucătărie.

După cum spuneam, am devenit ne-mâncătoare de carne. Ceea ce mama mea a simțit ca fiind o trădare a ei personală si a Ardealului in general. Dar nu am predoslovit acest lucru nimănui din jur. Copiii mei consumă carne. Cred că să alegi ce mănînci, cum mănînci și cât mănînci este o alegere personală.

Nu-mi plac oamenii care fac din mâncare un cult după cum nu-mi plac cei care aruncă în ei toate aiurelile fără discernământ.

Nu suport ideea de fast-food, de mîncat pe genunchi sau cu ochii în calculator, televizor, etc. Cred că trebuie să fim conștienți că mîncăm, ce mîncăm și atunci cât mîncăm nu va mai fi o problema. Mîncatul este o bună ocazie să petreci puțin timp tu cu tine și să te gândești la ale tale. Evit să mănânc când sunt supărată sau furioasă. Aștept să treacă. Cred că ne îngrășăm nu doar fiindcă atunci când suntem nervoși mîncăm mai mult ca să ne calmăm cât și pentru că atunci ne mîncăm de fapt furia, nervii, stresul, resentimentele. Și astea, ca orice toxine, se depun.

Țin postul lunea, miercurea și vinerea. Îl țin pentru că îmi place. Atunci zilele de marți, joi, sâmbăta și duminica devin mai dulci. Mă pot bucura în voie de micile mele păcate culinare.”

Interesant. Deși nu țin post, pentru mine toate zilele sunt mai dulci! Vă dați seama cum ar fi dacă aș ține? Pfuaaaa… nici nu vreau să mă gândesc.

Ivona este acum la cafeluță cu tanti Jeni, pe una din măsuțele de pe terasă, acolo unde va răspunde obișnuitului set de întrebări. Ia să vedem:

T.J.:  Se pare că zilele sunt din ce în ce mai scurte. Douăzeci și patru de ore nu ne mai ajung să facem ce ne-am propus în ziua respectivă. Să fie de vină ”Hoții de timp”?

Ivona: Cel puțin „Hoții de timp” de care sunt responsabilă, nu pot fura așa mult. Este o carte care se citește ușor. Maximum 5 ore ne pot fura. Oricum, mă bucur să anunț ca primul tiraj s-a epuizat. Așa că, se pare ca au fost mulți doritori de a fi furați de hoții mei. Cât despre zi, in mod clar, toată lumea trăiește cu impresia că e prea scurtă, sau prea lungă. Dar, mi-e teamă că dacă am avea mai mult timp, el ar fi dedicat muncii.

T.J.: Dacă te-ar contacta un producător de filme, ce roman de-al tău ai alege pentru ecranizare?

Ivona: Eu am patru cărți scrise, doar două publicate: „Cu sânge rece și albastru” și „Hoții de timp”. Dacă ar fi vorba de un film american, aș vrea sa fie ecranizat”Hoții de timp”. Are multe întâmplări, e amuzant și cinic. Dacă ar fi vorba de o ecranizare europeană, un regizor venit din universul unui Fellini, de exemplu, i-aș recomanda „Cu sânge rece și albastru” care are multe schimbări de registru. Cred că cele două personaje: Baba cea criminală și Ingrid cea suferind de lipsa patologică a sentimentelor sunt două partituri minunate. Iar universul idilic al copilăriei Babei, este desprins din Cehov – Livada cu Vișini.

T.J.: Ce mâncare preferată are o persoană cu sânge rece și albastru?

Ivona: Aș vrea eu să fiu cu sânge albastru. Sau măcar rece. Adevărul este ca sunt viscerală. Mă aprind ușor. Regimul meu alimentar nu conține carne de vreo cinci ani. Îmi place mult conopida, pe care o recomand. Cu ocazia asta le spun doamnelor care au probleme cu silueta, in special celor cărora li se ingroașă talia 🙂 că în conopidă se găsește o substanță numită ”indole-3-carbinol” care te ajută să reduci colăceii din talie. Apreciez cel mai mult bucătăria mediteraneana. Pizza, pastele, mozzarela cu roșii… Prefer lucrurile care se fac ușor, se mănîncă ușor și cad ușor la stomac. Sunt „ușuratică”, ce mai!

T.J.: Cine hotărăște meniul zilei la voi în familie: Ivona sau pisica?

Ivona: Meniul îl stabilește cine gătește. Mama mea, sau eu, câteodată chiar și fii-meu cel mare, care mai nou face clătite, spaghetti și încă una alta. Cât despre pisici, două la număr, Șah și Țiganu’, ele nu ne fac meniul, dar ne fac zilele. Sunt o sursă de bună dispozitie. Cine are stări proaste, să-și ia o pisică. Te pune imediat pe picioare. Am citit chiar ca torsul pisicii ar avea efecte benefice sistemului nostru nervos.

T.J.: Ce fel de mâncare te inspiră la scris? Dar la citit?

Ivona: Nu mă inspiră niciun fel de mâncare. Adică cel puțin nu am conștientizat acest lucru. Mă inspiră cafeaua. Eu scriu mereu dimineața, imediat ce mă trezesc. Adică scriu pe stomacul gol. Mai am pe birou câteodată ceva de ronțăit pentru când am „nervi”: fisticul, nucile, migdalele.

Ahhh, cafeluța inspirațională! Nici nu știe Ivona cât de mult o înțeleg! La fel și cu ronțăitul, numai că eu sunt adeptul curentului ”sărățele cu susan”.

Dar pentru că am tot vorbit de ronțăit, ni s-a cam făcut foame. Ia să vedem noi ce bunătăți ne va pregăti azi Ivona, că deja s-a îndreptat către bucătărie și și-a pus șorțul. Să o ascultăm:

”Pentru felul principal, voi pregăti niște conopidă la cuptor. Pentru asta am nevoie de: două conopide mari, zece ouă, un borcan mare de smântână, două-trei linguri de pesmet.

Se curăță conopida. Eu una îi tai cotoarele cât mai scurt fiindcă am înțeles că ar fi indigeste. Se pune la fiert cu puțină sare. În timpul ăsta se fierb și ouăle, tari. Conopida se scurge. Apoi se pune în tavă un rând de conopidă, un rând de ouă tăiate rondele, apoi se unge cu smântână, bine, cam la un deget, așa și se presară pesmet. Se repetă operațiunea de două, trei ori, astfel încât să iasă cam trei rânduri de conopidă, ouă, smântână, pesmet, etc… E important de calibrat cratița pe măsura ingredientelor, astfel încât să iasă minimum două rânduri. Peste ultimul rând se toarnă cam o jumătate de pahar de apă, astfel încât să se înmoaie și să se înăbușească cât timp stă la cuptor. Se bagă la cuptor cam 20 minute până se rumenește pesmetul. Dacă stați foarte bine cu analizele privind colesterolul, la servire mai puteți pune pe deasupra smântână. În Ardeal așa se consumă. ”

Ahhh, ce bun eeeee! Deși sunt un pic crocante, simți cum bucățile de conopidă se topesc în gură… Sublim, dragilor, sublim! Iar smântâna este un adaos de vis! Știu ei, ardelenii, ce știu… Să vedem acum ce ne pregătește Ivona la desert:

”Pentru desert voi pregăti papanași cu brânză de vaci. Pentru asta voi folosi: două pachete de brânză grasă de vaci,trei-patru ouă, o lingură de  ulei, 100 de grame de zahăr -pentru compoziție, 50 de grame de zahăr –  de amestecat cu pesmetul, trei sau patru linguri de griș, depinde de cât de tare se umflă, cam 50 de grame de pesmet și un praf de sare.

Se amestecă brânza de vaci cu ouăle și zahărul până se omogenizează. Important e să se împrăștie bine oul prin brânzică, să o închege. După aceea se adaugă grișul. Compoziția trebuie să aibă consistență de la găluști. Dacă pui prea mult griș, ies prea tari, dacă pui prea puțin, se împrăștie la fiert. Să fiu sinceră, grișul îl reglez de cele mai multe ori din ochi. După aceea se formează găluști. Eu le iau cu o linguriță puțin mai mare decât cea de cafea dar mai mica decât o lingură obișnuită de supă. Se pun la fiert în apa clocotită. Când se ridică la suprafață înseamnă că au fiert.

Într-o tigaie punem puțin ulei și pesmetul. Îl rumenim puțin pe foc. După aceea il amestecăm cu zahărul, astfel încât iese o compoziție așa ca un nisip auriu. Papanașii după ce i-am scurs ii tăvălim prin acest pesmet cu zahăr. Îi răcim și îi mâncăm. Pot fi serviți și cu dulceață de vișine, cireșe, căpșuni. Pot fi serviți de la 6 luni+. ”

Ei, am sărit de mult de 6 luni+. Așa că sunt apt să rad o farfurie de papanași din ăștia delicioși. Sunt așa de buni că îi înghit aproape întregi! Auuuuchhhh…

Bună conopida, buni papanașii, ia să vedem acum ce atmosferă sonoră ne pregătește invitata noastră de azi:

”Prima dedicație muzicală este de Daniel Iancu-A murit Geta Maneaua:

iar cea de a doua este pentru pisici: Queen-Delilah, Freddie Mercury-o voce unica, o stare unica, un artist special:

Eiii, fraților, zi frumoasă dar scurtă, ca toate zilele astea de toamnă. Păpică bună, muzică bună, toate sunt pregătite, calde și vă așteaptă. Eu am pregătit mesele pe terasă și am instalat dozatorul de bere la halbă. Cred că merge la fix cu conopidele alea. Mulțumim Ivonei pentru ziua aceasta minunată și pentru onoarea de a fi invitata noastră la Cantina Socială. Fraților! Ce mai stați? E deja ora prânzului, nu vă e foame? Hai dați năvală și poftă mareeeee!

13 Responses to Guest-Star Day: Ivona Boitan

  1. nina spune:

    Ah, mi-a facut Ivona o pofta de conopida de nu va spun. Eu sunt mare fan dar n-am mai facut de mult. (asta a sunat aiurea nu?)

  2. […] Guest-Star Day: Ivona Boitan Thu Sep 16, 2010 12:27 pm Ahhh, dragelor și dragilor! Ce zi minunată și însorită se anunță azi! Păi, normal că doar azi e joi și la Cantina Socială este Guest-Star day! Ia ziceți: cam câte cărți credeți voi că ar trebui să citească un extraterestru pentru a înțelege oamenii? Zece? O sută? Un milion? Ei, bine dragilor, invitata noastră noastră […] […]

  3. viatanomada spune:

    nici eu nu am mai pregatit de multa vreme conopida(si mor dupa reteta asta) dar papanasii sunt la ordinea zilei,totusi desrt 2 portii va rog!

  4. silavaracald spune:

    Mâncare bună și ușor digerabilă. Porție dublă, vă rog! 😀
    Mulțam fain!

  5. cristiangheorghe spune:

    Deci să recapituleeeeez: două porții la viațanomada, două la șilavaracald… în total șase. Dacă mai rămâne ceva le pap eu, ce să fac. Mă sacrific… ufff..

  6. Zana Eficientei spune:

    alo, alo, mai usor cu impartitul portiilor, unde va credeti? mai sunt si alti cetateni care vor papanasi! 🙂

  7. cristiangheorghe spune:

    … și cu două la Zâna, zece. Bun. Mai iau două de rezervă să am pentru meci, deci paișpe. Nu, șaișpe.

  8. Pataphyl spune:

    Aș pohti și eu doi papanași, deci să fie mai bine douăzeci Cristi, vorba lui Svejk, se număra mai bine cu duzina, adică două’șăpatru! De fapt voiam să întreb de niște conopidă, rețeta este cu adevărat delicioasă, mor după ea, eu pun și ceva pipărat, s-ar mai găsi oleacă pe fundul tavei? Știți, n-aș vrea să mor așa tînăr dintr-o poftă… :mrgreen: Și probleme cu colesterolul n-am absolut deloc: ca să dau un exemplu, dacă-i să aleg între piept de pui și slană afumată ori jumări de orice animal, le prefer fără ezitare pe cele din urmă, care la mine-s cele mai dintîi! 🙂

  9. cristiangheorghe spune:

    … și cu Pataphyl două duzini! Așa. Pataphyl, poți să mai iei conopidă, iar cu jumările și slana afumată rezolvăm mâine. La meciul cu WSH din MLB 😉

  10. testoasadeserviciu spune:

    Ma bucur ca am resuit sa va starnesc imaginatia si sucrile gastrice!

  11. […] pentruuuuu:  Alexandra ( Grădina Visată),   Lucia Verona,  Dan Iancu,  Angela Tocilă, Ivona Boitan, Mihai Bădică, Iulia Mihai, Matilda,  Siriuss Sebra, Nuami Dinescu,  Bogdana Pascal, Monica […]

Lasă un răspuns

