Guest-Star Day: Anastassia

Dragele mele, dragii mei, știu că ați așteptat cu înfrigurare ziua de azi! Păi să nu vă mai las să așteptați atâta și să vă spun cine este invitata noastră de azi de la Guest-Star day! Ei, bine, fraților, evenimentul nostru săptămânal capătă un caracter internațional. De fapt, internațional și nu prea, pentru că invitata noastră de astăzi este o dulce floare a Moldovei de peste Prut. Doamnelorrrrr și domniloooooorrrrrr… aplauze și ovații pentruuu Anastassiaaaaaaaaa!!! Ah, ce primire călduroasă! Tanti Jeni și Miruna o îmbrățișează cu drag pe Anastassia și o conduc spre bucătăria Cantinei. Dar să vă spun câteva cuvinte despre invitata noastră de astăzi: Anastassia locuiește la Chișinău și este extrem de pasionată de arta culinară, lucru care îl veți descoperi și voi singuri, studiind ( da, am zis bine, studiind) BLOGUL ei gastronomic. Veți descoperi acolo adevărate delicii, nu numai din punct de vedere al felurilor de mâncare preparate de ea ci și din punct de vedere artistic, toate fiind aranjate cu un deosebit simț artistic ( mai ales deserturile, mmmmm…..) Strădaniile culinare ale Anastassiei au fost răsplătite cu premii pe diferite bloguri culinare din România, precum ”Gustos.ro”  sau ”Bucătăraș.ro”.

Dar să vedem cum se prezintă Anastassia, cu cuvintele ei:

Sunt o persoană visătoare, fiind născută în zodia peștilor cred că mă caracterizează foarte bine. Când sunt în bucătărie mă duc acolo departe, în lumea viselor… cred că de aceea toate rețetele mele tind a fi ceva deosebit prin felul cum arată.

Sunt născută în 1983 în Rusia, orașul Iacuția, părinții mei erau pe atunci plecați acolo la muncă, tatăl meu a muncit la sondele de aur, iar eu până la 5 ani vorbeam numai în limba rusa.

Sunt căsătorita de 4 ani, locuim cu părinții mei, copii încă nu avem si de atunci cred că am început să evoluez și în bucătărie, că până atunci învățam și nu aveam pentru aceasta, nici timp și nici motivată cred că nu eram (dragostea face minuni).

Primii pași în bucătărie sigur sunt făcuți cu ajutorul mamei care și ea știe multe și bune. Nu aș schimba pentru nimic sarmalele și plăcintele făcute de mama.  Ea este o gospodină desăvârșită, însă orice om are personalitate și eu am ales să fac mâncărurile care m-au tentat cel mai mult să le gătesc din diverse surse: cărți culinare, internet, emisiuni,  etc.

Fiind gourmet, cred că nu pot numi o bucătărie în parte care mă tentează mai mult, sunt mereu deschisă și în căutare de rețete internaționale și idei de preparare a mâncărurilor, dar in mod special îmi plac fructele de mare, salatele verzi , sarmalele moldovenești, fripturile și tocanele cu mămăliguță, zama de pui, borșul de sfeclă. Din deserturi nu mă pot feri de înghețata de ciocolată și de fistic, de lapte de pasăre preparat după rețeta sovietică , ciocolata neagră si nu-mi lipsește cafeaua cu lapte de dimineață. Foarte mult îmi plac nucile de toate soiurile, dar cel mai mult fisticul, semințele de pin, alunele de pădure si caju.

Bucătăria pe care o practic aș spune că este mai mult națională pentru că fac mai des mâncăruri pe care le-am prins de la mama și de la rude, prieteni. Adică bucătăria moldovenească care are în sine un buchet de bucate din diferite părți datorită faptului că am făcut parte din Uniunea Sovietica, aceasta are multe rețete împrumutate de la fostele republici unite cum ar fi cele din Armenia, Gruzia, Ucraina, Rusia, Kazakhstan, Uzbekistan.”

Ah, cine nu a încercat laptele de pasăre făcut în Moldova, nu știe ce a pierdut… Sau dulciurile făcute de fabrica ”Bucuria”… Toate aceste produse, renumite de altfel,  ne aduc aminte cu drag de dulciurile din copilărie. Dar să lăsăm nostalgia și să vedem ce întrebări îi pune tanti Jeni invitatei noastre de azi, că tocmai s-au așezat la măsuța din bucătărie și servesc o delicioasă cafeluță, puternică și aromată. Să le ascultăm:

T.J.: Ce amintiri ai din Iacuția, locul în care te-ai născut?

Anastassia: M-am născut în Iakutia și de acolo nu am amintiri că eram prea mică, aveam câteva luni când s-au reîntors părinții în Moldova și doi ani și jumătate când ne-am întors  în Iacuția. Am stat două luni și după aceea am trecut cu traiul în Magadan. Uite, aici am mai multe amintiri, trăiam lângă Marea Ohoțk și aveam obiceiul să stau pe geam și să număr vapoarele ce se vedeau în zare, pentru că Magadanul este un oraș cu port și vapoare erau destul de multe J. Mai țin minte cum m-a tuns tata la chelie că nu mi-a putut face frizura ca lumea și tot îndreptându-mi capetele, a ajuns la rădăcini aveam 3 anișori, și mai tin minte cum aducea din port crabi atât de mari ca 20 de cm diametrul, ce păcat că acum nu am parte de așla festin de fructe de mare ca pe timpuri, părinții mei aveau acolo ferma de porci aveau 70 de porci si de fiecare dată când apăreau purceluși mici eu aveam grădina zoologică acasă 🙂 cei care erau mai slăbuți și aveau scaunul moale ,  parinții îi îngrijeau în casă, mai țin minte că aveam 4 câini mari cât ciobăneștii și o pisică pe care o chema Eva și eu îi ziceam Leva nu știu din ce motive :)) care și ea făcea pisici și trăia cu ei in podul cocinei de porci.  Săracu taică-meu era bătut la cap în fiecare zi să mi-i arate pe pisici și el mă mințea că nu am voie să pun mâna pe ei că îi mănâncă maică-sa dacă simte miros străin. Sunt foarte multe amintiri legate de Magadan și cred ca aș putea continua foarte mult timp… Toate sunt plăcute în afară de una când am fost internată într-un sanatoriu pentru copii cu probleme cardiace și am stat acolo 3 luni pe medicamente și regim fără mămica mea pe care o boceam în fiecare zi că vroiam foarte mult să revin acasă.

T.J.: Care sunt dulciurile tale preferate de la ”Bucuria”?

Anastassia: Cele mai preferate bomboane sunt lapte de pasare, ”Do re mi”, ”Chișinăul de seară”, ”Meteorit”, ”Griliaj” si ”Inspirație cu geleu de vișină”!

T.J.: Cum ar arăta cafeneaua visurilor tale?

Anastassia: Cred că ar arăta ca un club cu școală pentru cei ce vor să învețe un desert și să și-l prepare singuri pe loc și de asemeni cu o variație mare de deserturi și cafea într-un local plăcut amenajat în culori calde de ciocolată și lapte și cu o muzică ambiantă care să te facă sa stai ore-n șir și sa uiți de problemele pe care le-ai lăsat după ușa cafenelei  =))

T.J.: Care a fost acela mai dureros eșec culinar? Dar cea mai frumoasă reușită?

Anastassia: Cel mai mare eșec culinar a fost atunci când ascultam muzica lui Lara Fabian , fiind in totalitate hipnotizata de vocea ei, am uitat ca aveam niște ouă pe care le pusesem la fiert pentru o salata și în loc să le fierb le-am copt cu tot cu cană , iar cea mai mare reușită cred ca încă este în viitor . Nu mă dau tare in bucătărie cu toate că-mi place mult să gătesc și să inventez designul mâncării pe farfurie. Cred ca pot vorbi doar despre primul pas spre reușită, fiind în totalitate pasionată de deserturi am făcut niște cursuri de cofetar ca să-mi pot realiza cu cât mai mare profesionalism fanteziile mele. Ingredientele care nu-mi lipsesc niciodată din casă sau din frigider sunt : ciocolata, cafeaua, untul, ouăle, laptele și făina, sunt întotdeauna gata să prepar un desert .

T.J.: Mai ai și alte hobby-uri în afară de bucătărie?

Anastassia: Modelarea îmbrăcămintei este de fapt prima mea profesie în care m-am calificat și am muncit timp de 12 ani, făcând haine la comanda, dar pe dreptate m-am saturat până peste cap de aceasta profesie si mi-am găsit alternativa în bucătărie pentru că văd produsul final mult mai rapid.

Ufff… după atâtea enumerări de bunătăți ar fi cazul să vedem și noi produsele finale din bucătăria Cantinei, pe care le va prepara draga noastră Anastassia, care tocmai și-a pus șorțul de bucătărie și se apucă de treabă. Să-i dăm cuvântul:

”Ca și fel principal, voi prepara un Boeuf Bourguignon. De când am privit filmul Julie&Julia nu m-a lăsat gândul să prepar această rețetă delicioasă 🙂 și cum nu am avut timp să prepar ceva cărnos de mult timp m-am gândit să o încerc, mai ales după ce am văzut filmul despre faimoasa Julia Child 🙂

Ca și ingrediente pentru 6 porții, să zicem, voi folosi:  800 de grame de carne de vițel tăiată în bucăți potrivite, 4 linguri de făină, 130 de grame de bacon tăiat fâșii sau cuburi, două cepe mari, șase căței de usturoi  pisat, doi morcovi mari, 250 de grame de ciuperci de Paris micuțe întregi, un litru de supă de vită ( pui sau apă în lipsa supei ), de un deget în cană coniac,  250 de mililitri de vin roșu sec, o jumătate de lingură de zahăr brun, o frunză de dafin, o lingură rasă de cimbru, o lingură cu vârf de pastă de tomate ( sau jumătate de cană de bulion ), jumătate de linguriță de sare. Un sfert de linguriță de piper, 100 de militri de ulei pentru prăjit carnea, trei linguri de ulei și o lingură de unt pentru prăjit ciupercile.

Prăjesc baconul fără ulei sau alte grăsimi la foc iute, până devine crocant și bine rumenit, îl scot pe o hârtie absorbanta și prăjesc în aceeași grăsime pe care a lăsat-o baconul, carnea amestecată preventiv în făină, adăugând puțin ulei dacă e necesar, la fiecare rundă de prăjit la foc iute până se rumenește pe ambele părți ( nu prăjiți toata carnea odată pentru că nu se va prăji, dar se va înăbuși ).

După ce am prăjit toată carnea o pun într-o oală și o acopăr cu un capac ca să se păstreze caldă, sotez ceapa tăiata peștișori cu morcovul tăiat rondele în aceeași oală. Cam opt minute, după aceasta adaug usturoiul strivit, amestec și prăjesc la foc potrivit încă un minut, pun legumele sotate peste carnea prăjită și o acopăr cu capac ca să fie calda, pun și baconul pe care l-am scurs de grăsime.

În aceeași oală in care am prăjit carnea și legumele, torn o jumătate de cană de supă cu coniacul și o fierb amestecând încontinuu  cam cinci minute după care adaug pasta de tomate, zahărul, frunza de dafin, cimbrul, sarea, restul de supă, vinul, baconul și carnea cu legumele sotate, fierb la foc mic cu capac doar cât să bolborosească timp de două ore sau două ore și jumătate, in funcție de carne.

Ciupercile le călesc în uleiul amestecat cu untul încins preventiv pe tigaie până sunt rumenite și le adaug în tocăniță când sunt gata , le amestec și sting focul. Se pot servi cu diferite garnituri, spaghetti, mămăliguță, cartofi  prăjiti, sau orez. Poftă bună!”

Ahhh… delicios! Supă, coniac, cărniță, legume sotate…  Nu putea ieși decât ceva magnific, mai ales că au fost făcute cu pricepere și răbdare…

Dar pentru că veni vorba de pricepere și răbdare, Anastassia ne va prezenta un desert… cum să vă explic… care ar putea sta foarte bine în farfurie, gata de mâncat sau într-o vitrină, alături de alte opere de artă. Pentru că, da, fraților, ceea ce urmează este o operă de artă. Să o ascultăm pe Anastassia. Iar pe voi, vă rog să notați cu răbdare tot ceea ce urmează:

”La desert, voi prepara Tort Faberge. Cu acest tort am câștigat anul acesta premiul întâi la concursul de Paști organizat de site-ul culinar Bucătăraș.ro. El se compune din două tipuri de creme, un blat, un ou de ciocolată și un coșuleț de ciocolată. Vă voi explica acum pe ăndelete cum se prepară.

Crema 1: zece linguri de zahăr, 200 de mililitri de lapte, 250 de mililitri de frișcă, trei ouă, o linguriță de amidon alimentar sau făină, zece grame de gelatină, 30 de mililitri de coniac

Crema 2: 150 de grame de prune uscate, 5-6 linguri de cremă de ciocolată, 30 de mililitri de coniac

Preparare crema 1: Zahărul se topește la foc mic până se caramelizează, apoi adaug laptele fierbinte ( foarte atent, câte puțin, pentru că se umflă și să nu frig mânuțele mămicuței și-a tăticuței 🙂 ), amestecând repede.

Separat, frec gălbenușurile cu amidonul, adaug siropul fierbinte și pun pe foc, amestecând mereu până se îngroașă ca o smântână. Adaug în cremă gelatina hidratată în puțină apă rece după care o încălzesc pe bain-marie până devine fluidă. Las crema să se răcească și apoi o amestec mai întâi cu frișca și coniacul și apoi cu albușurile bătute spumă. Separat, frec gălbenușurile cu amidonul,  adaug siropul fierbinte și pun pe foc, amestecând mereu până se îngroașă ca o smântână. Adaug gelatina dizolvată în puțină apă rece. Las crema să se răcească și apoi o amestec mai întâi cu frișcă și apoi cu albușurile bătute spumă.

Preparare crema 2 : mărunțesc într-un robot de bucătărie sau cu un blender de mână, pruna fără sâmburi împreună cu crema de ciocolată și coniacul, până la consistența de gem.

Pentru însiropat blatul: 100 de mililitri de apă, o lingură de zahăr, câteva picături de esență de rom

Preparare sirop: Unesc apa cu zahărul, le pun pe foc, amestecând constant,  las să fiarbă 3-4 minute la foc moderat, iau siropul de pe foc, iar după răcire adaug esența de rom.

Ingrediente pentru blat: 3 ouă mari, 3 gălbenușuri, 125 de grame de zahar, 60 de grame de făină, 110 grame de amidon, o lingură de cacao, un pic de sare

Preparare blat: încălzesc ouăle amestecate cu gălbenușurile, un pic de sare și cu zahărul la bain-marie, până ajunge la temperatura suportabilă pentru piele, aproximativ 45-50 de grade C, iau compoziția de pe foc și o mixez bine până devine ca o cremă,  adaug făina cernută și amestecată cu amidonul în trei ture, amestecând atent cu o spatulă de lemn până se încorporează,  torn aluatul într-o tavă cu diametrul de 20 de cm. unsă cu unt și tapetată după aia cu hârtie de copt (hârtia trebuie să fie numai cât ține fundul tăvii, nu și pe margini, apoi ung hârtia cu unt și o înfăinez, dau la cuptor pentru 15 minute la foc un pic mai mare de mijlociu, la 200 de gr. C,  iar când il scot de la cuptor, îl răstorn atentă pe o hârtie de copt presărată cu zahăr. Scot hârtia unsă cu unt. Eu am împărțit compoziția pentru blat în jumătate și în una din părți am adăugat o lingură de cacao, preventiv, eliminând din compoziția de făină cu amidon o lingură, înlocuind aceasta cu o lingura de cacao și am copt astfel două blaturi de două culori :). Acest blat se coace încă o dată cu aceleași ingrediente doar că de data asta nu mai puneți cacao, adică trebuie să rezulte două blaturi: unul cafeniu si unul alb.

Asamblare: Tai blaturile coapte în jumătate pe orizontală, le însiropez și încep asamblarea într-o formă cu inel detașabil, cu diametrul blaturilor, în felul următor: primul strat alb se unge cu 1/2 din crema 1,  apoi se pune peste el al doilea blat cu cacao și-l ung cu crema 2,  apoi încă un blat de cacao ung cu crema 2 și ultimul, al patrulea blat alb ung cu crema 1. Pun tortul astfel asamblat peste noapte la frigider.

Sfat: Ca să evitați ruperea blaturilor la asamblare, vă propun să le puneți pe un platou și să le deplasați cu ajutorul platoului direct în forma pentru tort in care veți asambla tortul.

Pentru finisat: 250 de mililitri de frișcă, un pachețel de întăritor de frișcă, 7-8 linguri de fulgi de cocos

Finisare : Ung pereții tortului cu puțină frișcă , în așa mod încât să acopăr bine marginile blatului ca să nu fie vizibile. Presar pe toată suprafața unsă cu frișcă fulgii de cocos, decorez marginea tortului cu frișcă, folosind forma de steluță de jur împrejurul tortului, presar deasupra semințe de rodii acoperind toată suprafața tortului.

Pentru decor : o carapace de ou de gâscă spălat preventiv și cu oul scos din el, 150 de grame de ciocolată albă, 100 de grame de ciocolată amăruie, bomboane de caramel de diferite culori ( în cazul meu am folosit roșii si verzi ) , bulinuțe pentru cozonac de diferite culori, o rodie măricică.

Executare decor : În primul rând, pregătesc oul pentru decorarea tortului în felul următor, spăl oul de gâscă în apă călduță cu puțină soluție pentru vase până când e foarte curat, fac o găurică în partea mai groasa a oului, acolo unde se afla camera cu aer. Gaura are un diametru de 2-2.5 cm. Torn în el, în trei rate, câte o lingură plină de ciocolată topită de culoare albă, la bain-marie, și rotesc în așa fel distribuind ciocolata pe pereții oului in interior. Îl dau puțin timp la rece până se întărește ciocolata și repet această procedură de cel puțin 3 ori consecutiv. După ce am obținut oul,  torn în el crema de zahăr ars și pun la fundulețul oului, acolo unde am făcut gaura,  un căpăcel din ciocolată topită închizându-i astfel gaura prin care am lucrat cu ciocolata și crema. După ce s-a întărit bine de tot și crema din interiorul oului (asta durează vreo două ore cel puțin, pot să-i scot foarte atent coaja câte o bucățică mică cu o muchie de cuțit, cum aș curăța un cartofior, foarte atentă să nu strivesc oul :).

Decorez apoi oul din ciocolată cu caramele strivite în bucățele mai mici și încălzite la microunde,  până ce se topesc în formă de biluțe.  Ele se vor obține de diferite dimensiuni, dar le potrivesc după placul meu sau în funcție de culoare și formă.  Decorez oul și cu biluțe pentru cozonac, lipindu-le cu ajutorul unei compoziții din zahăr topit cu apa cu proporția de o lingurita de zahăr pentru 5 picături de apă. Bilițele se pot topi și ele la microunde.

Executare coș din ciocolată: Topesc ciocolata amăruie într-un vas la bain-marie,  fac niște dungulițe din ciocolata albă în acel vas peste ciocolata amăruie și scufund în ea un balon umflat în funcție de ce dimensiune vreau să fie coșulețul din ciocolată, îl scufund în diferite direcții, emițând astfel un cosuleț cu petale.  Pun balonul pe o farfurie acoperită cu o bucățică de folie alimentară ca să fie mai ușor să desprind coșul de pe farfurie și aștept până se întărește bine ciocolata, dezleg balonul de la gură și scot cu grijă din coșul de ciocolată .

Asamblare decor : Torn puțină ciocolată topită în mijlocul coșului din ciocolată și integrez în ea oul în așa fel încât să stea vertical și aștept până se întărește ciocolata, pun în coș o mână de semințe de rodii la baza oului și plasez după aceasta pe mijlocul tortului, lăsând preventiv în locul unde se va plasa oul, spațiu curat fără semințe de rodii.

Dragii mei, după cum vedeți și în poză, tortul acesta ar putea fi studiat atât de criticii culinari cât și de criticii de artă. Aplauze, aplauze, aplauze!

Iar pentru felurile acestea nemaipomenite, Anastassia ne recomandă următoarele piese muzicale:

Dragilor, iată că se anunță o nouă zi minunată la Cantina Socială! Anastassia nu a venit cu mâna goală și ne-a adus vin roșu și coniac moldovenesc, niște companioane excelente pentru bunătățile pregătite de ea! Mulțumim din suflet invitate noastre dragi pentru ziua aceasta extraordinară. Iar pe voi, vă invit să gustați din bucatele pregătite și să vă simțiți bine și azi la Cantina Socială! Hai, dați năvală și poftă mareeee!

19 Responses to Guest-Star Day: Anastassia

  1. silavaracald spune:

    Vaai de capul meu! Păi, fata asta gătește atât de bine și cu pasiune, că ar pune în umbră pe mulți dintre ”chef”-ii faimoși din Europa.
    Rogu-te încearcă să șutești un supliment din ouăale alea Faberge pentru mine. Mulțam fain! 🙂

  2. cristiangheorghe spune:

    @silavaracald: oare o exista găina Faberge care face ouă d-astea? Na, că am murdărit iar tastatura cu ciocolată… ufff!

  3. mary spune:

    vaiiiiiiii,tortul arata magnific:))

  4. Georgiana spune:

    Felicitări Anastasia! Bucate bune ai gătit pentru poporul flămânzit 😀
    Îmi place mult numele tău, să ştii!
    Este şi un solo de chitară care-ţi poartă numele:

  5. cristiangheorghe spune:

    @georgiana: așa, tu pune-le muzică să-i distragi! Io profit de ocazie și le golesc din farfurii! Miam-miammm…. Da, da, îți păstrez și ție! 🙂

  6. cristiangheorghe spune:

    @Georgiana: Like! Like! 🙂

  7. mamaaaa, ce de bunataturi!
    fata asta are doua maini drepte si ochi de artist!

  8. nu dati bre peste mana, ca numa un pic de cosulet am rupt!

  9. Miju spune:

    eu am venit cu blid de acasa 😀

    Anastassia, sper ca pentru un lapte de pasare sovietic trebuie sa-ti fulguiesc blogul, nu?

  10. Mona spune:

    wow, felicitări bucătarului. şi gazdei. impresionant! să o mai aduci tanti jeni, că atre bine mai găteşte! 🙂

  11. sultana spune:

    ce de sofisticareli pe aici dom’le, tre sa-mi iau concediu sa ma aduc la zi!:) se ingroasa gluma, zau. tocana aia ma darima, iar de tort nu mai zic nimic, am amutit :))

  12. Zana Eficientei spune:

    jeez, cata meticulozitate cu tortul ala! eu as fi mancat ciocolata, as fi baut coniacul si m-as fi dus sa ma culc!:)

  13. Zana Eficientei spune:

    ce bijuterie de tort!

  14. Anastasia spune:

    era omeneste sa vin si eu la discutie cu voi, rog sa ma iertati ca sant o persoana care vorbeste putin :)) si va multumesc din suflet pentru vorgbe calde, mi-ati incalzit sufletul :)) si sper cu aceasta ocazie sa-mi fac cunostinte noi prin intermediul lui Cristian >D< multumesc inca o data la toata lumea ce a mancat si a baut cafea impreuna cu mine Miruna si tanti Jeni 😀

    • cristiangheorghe spune:

      @Anastasia: mulțumim și noi pentru participare, draga noastră! A fost o zi de vis cu bucate minunate! Tortul ăla încă ne mai încântă amintirile! 🙂

  15. […] Mihai, Matilda,  Siriuss Sebra, Nuami Dinescu,  Bogdana Pascal, Monica Ramirez, Mona Ardeleanu, Anastassia, Laura Sava, Irina Băcăoanu, Cristian Gheorghe, Doru Șerban, Delia Grigoroiu, Candice Luana […]

Lasă un răspuns

