Guest-Star Day: Delia Grigoroiu

Dragele mele, dragii mei, ați fost cuminți? I-ați scris Moșului ce vă doriți de Crăciun? Suntem convinși că anul acesta veți avea sub brad toate cadourile pe care le doriți pentru că noi i-am zis Moșului cât de cuminți ați fost, că ați păpat tot aici la Cantina Socială și că nu ați făcut mofturi. Așa că, din punctul acesta de vedere să nu aveți nici o grijă. Eeeee, dar până să așteptăm noi cu înfrigurare Seara de Crăciun, hai să vedem cine este invitata noastră de azi, la ultima ediție din anul acesta la Guest-Star Day. Păi cine putea să fie altcineva decât o elfiță de a Moșului și anume Deliaaaaa Grigoroiuuuuu! Aplauze și urale pentru invitata noastră, al cărei zâmbet contribuie din plin la încălzirea globală și topește până și cel mai mare ghețar de pe Planetă! Delia pășește la braț cu tanti Jeni și Miruna în bucătăria Cantinei, unde este cald și bine, veselă, sprințară și mângâindu-și burtica în care se află Baby G, băiețelul ei drag care se va naște prin luna martie.

Delia noastră este foarte activă. Născută la Bacău, școlită la Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași, invitata noastră de azi își desfășoară activitatea la București. Pe lângă carieră, Delia a inițiat câteva proiecte de succes, precum ”Talciocul Urban” – care este o resuscitare a talciocului de tip comunist și la care participă un grup de oameni inimoși, sau ”Metroul Greu” – o inițiativă de a educa pe cei care circulă cu Metroul  bucureștean. Delia mai scrie și pe BLOGUL personal și la mai multe platforme feminine de bloguri, cum a fi Pandoras sau 121.

Dar să vedem cum se prezintă Delia vizitatorilor noștri:

”Sunt de profesie jurnalistă, dar nu prea am practicat, în schimb „am eșuat” în diferite alte meserii de genul:  corporatistă, recrutor de muncitor pe șantier și alte profile inginerești, consultant în probleme de management și mai nou în probleme de comunicare. Ca să nu uit cât au cheltuit ai mei cu mine să mă țină pe băncile facultății de jurnalism, mai scriu din când în când câte un articolaș, ba din plăcere, ba din joacă. Mai nou semnez un jurnal de sarcină pentru comunitatea femeilor senzaționale, 121.ro.

În maximum 3 luni de zile voi deveni mămică și sunt îngrozită de gândul că odată cu venirea copilului voi fi nevoită să gătesc mai des, mai bun, mai sănătos. Dacă până acum l-am păcălit pe soțul meu, Dedi, cu câte o salată, câte o supă de pui, ciorbă de fasole și alte rețete care nu necesită mai mult de o oră în bucătărie, se pare că nu mai am scăpare și voi trece la categoria grea: piure-uri de fructe, supe pasate și cărniță cât mai bine făcută.

Dacă știu să gătesc? Eu m-aș caracteriza drept o „bucătăreasa pe fugă”. Îmi place să fac porții mici care să nu necesite depozitarea lor prea mult timp la frigider și, mai ales, să gătesc cât mai repede. Știu, par mai degraba amatoare a bucătăriei italienești ori chiar grecești, acum ca să mă laud.

Soțul zice că pun suflet când gătesc și chiar dacă se întâmplă destul de rar,  gătesc și delicios. Eu tind să îl cred, dovada că mănâncă aproape tot ce îi gatesc, în plus am reușit să îl dezvăț de mâncarea cu aditivi și coloranți artificiali, ptiu, că nici nu pot să le pronunț numele.”

Mai multe despre latura culinară a invitatei noastre vom afla în urma mini-interviului cu Tanti Jeni, la obișnuita cafeluță servită la măsuța din bucătărie. Să le ascultăm:

T.J.: Draga mea,  de unde ai învățat să gătești?

Delia: De unde știu să gătesc sau mai bine zis, de unde știu să fac o mâncare decenta? Păi, la mine în casă toata lumea făcea câte ceva iar tata era maestru al ciorbelor, al fasolei batute, al fripturii de pui și porc, dar și maestru în a ne însiropa nouă, fetelor, pizzele și budincile cu brânză. Deh, spirit creativ.

Cred că am furat câte puțin de la fiecare: de la mama am învățat să fac prăjituri, de la tata să fac ciorbe iar de la sormea să „pictez” pereții cu dulcețuri, zacuști ori creme de zahăr ars. Toți ai mei știu să găteasca foarte bine, iar eu sunt pe lângă ei o mică amatoare dornică de atenție în bucătărie.

T.J.:  Ce specialitate moldovenească, gătită de tine, îi place soțului tău cel mai mult?

Delia: Având în vedere că soțului nu i-am făcut niciodată alivenci, brânzoaice, sarmale ori tochituri, singurul fel pe care îl mănâncă de nevoie, căci rămânem repede fără mâncare în frigider, e ciorba de fasole cu ceapă:).

T.J.: Ce pofte are Baby G în ultima vreme? Câți peri albi i-ai scos domnului Dedi pe chestia asta?

Delia: Baby G este copilul tatălui său, așa că sunt mereu în căutare de bere, vin roșu, ceapă, usturoi și cârnați, cam tot ce mănâncă Dedi:). Altfel, nu am manifestat pofte exotice ori nebunii de moment, așa că Dedi a scăpat ușor, poate la următorul sa mă fac că îl chinui mai mult și să îl trimit după bureți în miezul nopții.

T.J.:  Ce bunătăți pregătești de Crăciun și de Revelion?

Delia: De Crăciun voi fi cu ambele mame din dotare așa că, anul ăsta am scăpat de găteală și gătit, dar probabil că îmi voi băga nasul la tăiat de legume pentru salata de boeuf ori la ciorbă de curcan. De Revelion e un pic problematic și încă nu sunt decisă dacă scoatem de la congelat icrele de Manciuria sau să mă aventurez spre o rață cu portocale pe pat de vin. Io știu?

T.J.:  Ce amintiri ai despre Sărbătorile de Crăciun din copilărie?

Delia: Primul meu Crăciun conștient a fost la vârsta de 7 ani, chiar în anul Revoluției, când am descoperit singură că Moș Crăciun mi-a folosit cariocile preferate, de unde am tras concluzia că am fost păcălită de părinți care nu au avut încotro și mi-au mărturisit adevărul crunt. Următoarele amintiri sunt auditive și olfactive, căci nu era an în care să nu primim zeci de colindători, care mai de care profesioniști, iar casa mirosea mereu a prăjituri bune făcute de mama, in care dădeam iama încă din Ajun.

Ahh, deja și simțurile mele olfactive sunt afectate grav de la foame… Micuța noastră Delia ne va salva însă la timp, pentru că, iată, tocmai și-a pus șorțul de bucătărie și se va apuca de gătit. Oare ce? Ia să vedem…

”Pentru invitația de onoare  la „Cantina Sociala„ pe care am primit-o de la Tanti Jeni  am zis să pregătesc o salată de boeuf, ouă umplute cu ton și o prăjitură de Crăciun „Tăvălita”, pe numele ei.

N-aș insista foarte tare asupra salatei de boeuf pentru că rețeta e cea clasică, doar că eu o fac numai din piept de pui, ca să fie mai dietetică, iar maioneza o fac la mixer, dintr-un ou crud și un ou fiert, ulei și sare. Iese o salată foarte ușoară, nimeni  nu a suferit de arsuri stomacale după ce a mâncat-o.

Trecem la ouăle umplute cu ton. Vă voi povesti așadar cum fac eu această specialitate, având ca reper o cantitate de  zece ouă.

Pentru umplutură avem nevoie de o conservă de ton (de 160 gr), un fir de ceapă verde (sau o lingură de ceapă uscată tocată mărunt), un castravete murat (micuț), două lingurițe rase de muștar, două linguri de suc de lămâie, două fire de mărar, două fire de pătrunjel, sare și piper, două linguri maioneză.

Începem prin a fierbe ouăle tari, apoi le tăiem în două pe lung și se scot gălbenușurile. Scurgem bine conserva de ton, între timp tai rondele ceapa verde și cubulețe mici castravetele murat apoi toc foarte mărunt mărarul și pătrunjelul. Într-un bol adaug toate ingredientele pentru umplutură împreună cu 5 gălbenușuri de la ouăle fierte și condimentez cu sare si piper. Amestec bine până compoziția devine aproape ca o pastă. Adaug maioneza și amestec bine până se omogenizează. Se umplu adânciturile ouălor cu această pastă și se decorează cu ce ai prin casă sau cu felii de ardei murați.

Miam-miammmm… bune ouăle astea! Ce frumos stau ele pe platouaș! Parcă-mi fac cu ochiul! Ia să gust eu vreo două… cinci! Ah, la fix, acu vine și tura următoare!

Să vedem însă ce avem la desert! Ceva bun, desigur!

” Pentru desert, voi pregăti Prajitura  ”Tavalita”, pentru care am nevoie de 200 de grame de zahăr, 250 de grame de făină, două linguri de miere, un ou, o linguriță de praf de copt, zeama de la o lămâie, trei  linguri de ulei, 100 de grame de lapte, un praf de sare, ulei și făină pentru tapetat tava. Pentru început facem blatul: se freacă mierea cu zahărul, apoi se adaugă oul și laptele, uleiul, praful de copt stins cu zeama de lamâie, sarea și la urmă făina. Se dă drumul la cuptor la 350°F. Se unge tava cu ulei, se tapetează cu făina, se pune compoziția și se dă la cuptor cam 35 de minute. Se verifică cu o scobitoare dacă s-a copt la mijloc. După ce s-a răcit, se taie cuburi. Preparăm acum crema: Se pune zahărul cu laptele și cacao la fiert și când dă în clocot se ia de pe foc și se lasă puțin să se răcorească. Se adaugă untul tăiat bucățele mici și se amestecă bine până se topește și se încorporează. Trecem acum la asamblarea prăjiturii: Se iau bucățelele de blat, se pun în cremă, se lasă 30 de secunde. Se scot și se pun într-o strecurătoare mica 1 – 2 minute. Se iau și se tăvălesc prin nuca măcinată sau nuca de cocos. Daca vreți puteți să le faceți jumătate cu nucă și jumătate cu nucă de cocos.
Gradul de dificultate este destul de ridicat pentru cineva care nu a mai executat prăjituri de ani de zile.
Am preparat acest deliciu și acasă, având ca ajutor de bucătăreasa  soțul și arta lui de a tăvăli prăjitura în ciocolată. Nu povestesc aici despre cum am preparat prăjitura, spun doar că am încurcat gramajul, am dublat aiurea margarina, am mai scos din făină și din zahăr, că mi se părea că e prea mult și am așteptat s-o dau în bară festiv și să intru și în gura soacrei și mai ales a soțului.
Cu frică am băgat tava la cuptorul agresiv al soacrei și am așteptat cele 25 de minute să treacă; între timp am băut vin și am făcut rugăciuni să nu se ardă, să aibă gust bun, să-mi crească aluatul ca nu cumva să mi-o iau tocmai acum de Sărbători.

Din fericire in casa mirosea a prăjitură comestibilă iar șansele de a deveni o iscusita noră în blide creșteau, prăjitura însă nu creștea deși mirosea delicios. Deloc aspectuoasă dar delicioasă, acesta este cadoul nostru pentru cei care ne vor trece pragul de Sărbători.
Craciun fericit dragi prieteni!

Ahhh, cu adevărat delicioasă prăjiturica asta dragilor! Fac ce fac și tot mă mânjesc de ciocolată, dar nu contează!

”Ca și ambianță sonoră, vă propun Morcheeba – Bllod like lemonade, dedicație pentru soțul meu, Dedi:

Și Katie Melua, dedicație pentru fiul nostru Luca, care se va naște în luna martie”:

Eiiii, fraților, nici nu se putea mai bine și mai frumos acum în Ajun de Crăciun! Sălățică bună de Boeuf, oușoare umplute delicioase, iar de ”Tăvălită” ce să mai zic! O splendoare, dragilor, o splendoare!

Dragii mei, cam asta a fost pentru azi! În drum spre cumpărături, nu ocoliți Cantina pentru a gusta bunătățile pregătite azi de invitata noastră! Totul este pregătit și vă așteaptă! Mâine vom împodobi și noi Bradul și vă vom aștepta la masa de Crăciun dacă nu aveți alte planuri. Următoarea ediție a Guest-Star Day va avea loc joi, 13 ianuarie 2011, dar până atunci ne vom mai vedea pe aici. Hai să nu vă mai țin de vorbă: dați năvală și poftă mareeeee!

9 Responses to Guest-Star Day: Delia Grigoroiu

  1. […] colindat pe la: Georgiana, Constantin, Elisa, Laura, Victoria, Roxana, Ilinca, Mariana, Daiana, Tanti Jeni, Zana si as mai colinda , da’ mi-e ca s-o innopta! from → Aniversari ← Reteta […]

  2. Miju spune:

    io-s fan tavalita. era o vreme cand ma tavaleam pe unde apucam… acum gata, fetita noastra se va naste peste trei luni, cand se va naste si Baby G. asa ca voi fi mai responsabil; raman la tavalitele Deliei 🙂

    Sarbatori linistite!

  3. Georgiana spune:

    Felicitările mele, Deliei! A mai rămas vreun bol de salată boeuf? tare bine ar fi, că mi-am propus să fac şi eu pentru masa de Crăciun dar mi-e aşa de leneee! 😀

    Profit de această ocazie şi colind şi eu cantina socială şi toţi mâncăcioşii de pe aici:

    Sleigh bells ring, are you listening,
    In the lane, snow is glistening
    A beautiful sight,
    We’re happy tonight,
    Walking in a winter wonderland.

    Gone away is he bluebird
    Here to stay is a new bird
    He sings a love song,
    As we go along,
    Walking in a winter wonderland.

    In the meadow we can build a snowman
    Then pretend that he is Parson Brown
    He’ll say: Are you married?
    We’ll say: No man,
    But you can do the job
    When you’re in town

    Later on, we’ll conspire
    Versuri Colinde – Winter wonderland
    de pe http://www.versuri.ro
    As we dream by the fire
    To face unafraid
    The plans that we’ve made,
    Walking in a winter wonderland.

    In the meadow we can build a snowman,
    And pretend that he’s a circus clown
    We’ll have lots of fun with mister snowman
    Until the alligators knock him down.

    When it snows, ain’t it thrilling
    Though your nose gets a chilling
    We’ll frolic and play, the Eskimo way,
    Walking in a winter wonderland.

    Walking in a winter wonderland,
    Walking in a wïnter wonderland.

    Sărbători fericite tuturor!!!

  4. mishulake spune:

    Io ma bag la neshte salata de boeuf (bou sau taur?) ca asta merge cu ‘on shtampel de palinca.
    Craciun fericit la toti impreuna!

  5. cristiangheorghe spune:

    @dragii noștri: vă dorim Sărbători Fericite și Liniștite alături de cei dragi!

  6. delia spune:

    post craciun fericit si un 2011 mai inspirat decat cel care trece acus!

  7. […] Ramirez, Mona Ardeleanu, Anastassia, Laura Sava, Irina Băcăoanu, Cristian Gheorghe, Doru Șerban, Delia Grigoroiu, Candice Luana Dragotă,  Alina Bălan, Chinezu, Simona Rădoi, Laurențiu Matache ( Pixelul […]

Lasă un răspuns

