Budincă cu carne și spanac. Tort Joffre

Fiind ziua de marți, tanti Jeni ne-a băgat în ședință, motivând dumneaei că măcar așa, scăpăm de alea trei ceasuri rele de azi. Păi au trecut repede, să știți. O oră ne-a luat să ne bem cafelele, împreună cu biscuiții aceia minunați preparați de Miruna. Ai mei sunt cei mai delicioși, normal! A doua oră ne-am chinuit să găsim o ordine de zi pentru ședință, dar am ajuns la discuții despre apropiatele meciuri de playoff din NHL și NBA, și ce filme să mai vedem în weekendul care urmează. Miruna s-a simțit un pic nedreptățită la capitolul acesta, pentru că ea, veșnic spirit de copilă, ar vrea să vedem mai multe desene animate. Tanti Jeni și cu mine ne-am simțit un pic cam vinovați la faza asta și am hotărât să punem un pic de pauză la episoadele din „House MD”, „Star Trek” și alte acareturi la care ne uităm și să rulăm numai desene animate weekendul viitor, spre deliciul Mirunei. Am rugat-o așadar pe dulcea prințesă a deserturilor să facă o listă cu „cartoon”urile preferate, ca să le pun la descărcat de pe net cât de curând. I-am sugerat totuși să pună și niște episoade cu Popeye Marinarul, pentru că îmi plăcea mult prietenul acela al lui care mânca tot timpul chiftele… Îl mai știți? Un nene grăsun, cu mustăcioară și pălărie care scotea chiftele puse în chiflă din buzunare, turna peste ele muștar și le păpa cu poftă. Ei, bine, nenea ăla mi-a marcat copilăria, să știți! Salivam la chiftelele acelea ceva de speriat! Normal că tanti Jeni, aflând acest lucru, m-a apostrofat că mai bine îmi plăcea de însuși Popeye, care mânca spanac, că era mai sănătos. Ehhh… atâta mi-a trebuit să-i mărturisesc lui tanti Jeni că nu prea mă omor după spanac, că atât mi-a fost! Mi-a ținut o teorieeeee…. Teoria spanacului, evident.

Hai să vă zic ce am reținut, că am notat pe un colț de șervețel: așadar, spanacul este o plantă anuală originară din Orientul Mijlociu, mai exact din Afganistan si Turcia. Pe vremuri, arabii îl foloseau împotriva durerilor de gât și împotriva afecțiunilor pulmonare. Începând cu secolul al VIII-lea, după ce arabii i-au cucerit pe iberici, spanacul a fost cultivat si in Spania și Franța. Datorită, probabil, a unor contrabandiști italieni ce făceau combinații cu arabii din zonă, în secolul al XI-lea a ajuns în Sicilia. Uite așa ne-am procopsit noi cu spanacul. Grazie! Acu, ce să zic, planta asta are o mulțime de proprietăți miraculoase, stimulând de exemplu sănătatea oaselor, protecția cardiovasculară, combaterea unor forme de cancer, vederea mai bună și nu în ultimul rând, datorită conținutului bogat de fier, are un extraordinar efect energizant. Tocmai de aceea, astenia de primăvară, fiind cauzată de deficitul de minerale și vitamine, se remediază rapid prin consumul regulat de spanac.

Ufff.. pare tentant dar totuși… parcă parcă nu aș încerca azi spanac… tanti Jeni, mai bine prăjim niște cartofi?

Da.. sigur… ți-ai găsit să cazi la pace cu tanti Jeni… Spanac a zis, spanac face! E, dar totuși, dumneaei, s-a gândit și la mine, așa că va folosi planta asta minunată într-o formă care s-ar putea să-mi placă: o budincă cu carne tocată și spanac! Eeeee, așa mai merge! Ia să vedem cum și ce combină tanti Jeni la delicatesa asta:

La 600 de grame de cartofi fierți,mai intră în combinație 500 de grame de spanac fiert și tocat,trei cartofi, o ceapă, doi morcovi fierți, 500 de grame de carne de pui tocată, vreo 200 de grame de bulion, brânză rasă ( la aprecierea mea deci multă, vreo 100 de mililitri de ulei, sare, piper, și dafin (după gustibus). Deci dacă are și cartofi și brânzică și cărniță, parcă spanacul merge mai bine. Pfiuuu…

Să vă explic acum cum procedează tanti Jeni: mai întâi toacă ceapa și o înmoaie puțin în 50 de militri de ulei încins, apoi adaugă carnea tocata, iar după vreo două minute pune bulionul, sarea, piperul și praful de foi de dafin. Între timp, cartofii se fierb și ei și se pasează cu furculița, ca pentru puree, așa. Jumătate din ei se întind pe fundul unei tăvi, unse în prealabil cu restul de ulei, apoi peste cartofiori se așează amestecul de carne tocată, iar peste cărniță, spanacul fiert, nivelat frumos. Totul se acoperă cu o plăpumioară formată de cealaltă jumătate de cartofi fierți și pisați. Acum vine partea cea mai interesantă: tanti Jeni presară brânzica rasă pe deasupra budincii, iar fulgii de brânză cad delicat pe suprafața moale, precum petalele unei flori de cireș pe iarba catifelată. Scuzați momentul poetic, dar nu am putut să mă abțin…

Tava cu budinca minunată se pune la cuptorul încins la 180 de grade și o lăsăm cuminte acolo până se gratinează brânza.. Ahhh… ce miros sublim… Parcă-mi vine să mai bag un moment poetic…

Dar mai bine să vedem cu ce ne răsfață azi Miruna cea dulce… De când nu a mai făcut ea un tort? Hm? Și nu orice tort, ci un tort Joffre. Ahhh.. excelent! Data trecută a lăsat urme adânci tortulețul acesta!

Pentru asta, Mirunica noastră cea dulce va combina 500 de grame de margarină, zece ouă, 500 de grame de zahăr, 100 de grame de cacao, o lingură de făină, două plicuri de zahăr vanilat, esență de rom, două linguri de pesmet fin și 125 de militri de apă.

Cacao și zahărul se pun la fiert în cele 125 de mililitri de apă și după ce dau în clocot vreo cinci minute se pun la răcit. Când compoziția este călduță, se pun gălbenușurile de la cele zece ouă și se amestecă bine până la omogenizare. Compoziția rezultată se împarte în trei, fiecare fiind folosită pentru prepararea blatului ( o treime) și a cremei (două treimi). Booonn… Pentru blat, partea de compoziție se amestecă cu o lingură de făină, două de pesmet fin li apoi se adaugă cele zece albușuri care au fost bătute spumă cu trei linguri de zahăr. Compoziția rezultată se pune într-o cratiță unsă și tapetată și se pune la copt la foc mititel. Pentru cremă, cele două treimi de compoziție se amestecă foarte bine cu margarina. Pentru asta, Miruna apelează la divizia de mecanizate a bucătăriei, folosind cu grația-i binecunoscută, mixerul. Se adaugă trei linguri de zahăr, zahărul vanilat, esența de rom, trei linguri de cacao și se mixează din nou. Ahhh… e așa de bună că deja îmi vine să mă ling pe degete…. Crema se ține la frigider cam o oră, timp în care Miruna prepară glazura aceea perfectă… Ce perfectă e! Fiți atenți ce simplu: 50 de grame de cioco se topesc cu o lingură de apă la foc foarte mic, apoi se freacă cu 50 de grame de zahăr până devine o cremă moale și bună. Miruna trece acum la asamblarea acestui minunat tort: blatul se taie în două, la mijloc pune crema și acoperă apoi tot tortul cu glazură. Îl pune la rece și gataa! Ce tort minunat! Miruna a mai păstrat puțină cremă, și a decorat tortulețul cu zâmbețele de cremă dulci ca al ei… Ce frumos eee!

Eiii, se pare că cele trei ceasuri rele au trecut cu bine și marțea asta! Vă invit cu drag să gustați din bunătățile făcute de tanti Jeni și Miruna, pe măsuțele de pe terasă. Deși nu e chiar cald, aerul acesta de primăvară este chiar benefic în timpul servirii mesei. Dragilor știți sloganul da? Dați năvală și poftă mareeee!!!

12 Responses to Budincă cu carne și spanac. Tort Joffre

  1. matilda spune:

    Grozav meniu, minunat !
    Pot să-ţi spun vineri, cînd ne vedem la premiere, cît de bun a fost ?

  2. delia spune:

    mhm, dacă e aşa, ceva verde, amestecat cu multă carne şi nu-mi spui că e spanac, parcă ar merge şi budincă.

  3. viatanomada spune:

    o sa razi,dar mie chiaar imi place spanacul
    2 portii TJ
    si desert tot 2

  4. cristiangheorghe spune:

    @viatanomada: nu, nu râd, e o chestie foarte serioasă asta cu spanacu ai văzut și tu ce teorie mi-a ținut TJ! Două cu două, vine vineee! 🙂

  5. georges spune:

    domnule cristian ghe. nu vreti s agatim ceva ardeleneste? ceva asa plin de porc, paprika si smantana? si evidentt apoi sa dam o tura cu bicicletele sau rolele prin parc ca sa mai oxidam din ce am mancat…

  6. Georgiana spune:

    eu am mancat spanac doar cu ochiuri alaturi. Pe riscul tau, domnule Gheorghe, o sa mananc niste budincuta din asta. O bere rece se gaseste pe acolo, sau aduc eu, ca de obicei? :mrgeen:

Lasă un răspuns

