Guest-Star Day: o surpriză sau chiar două

…Și afară plouă plouă, și se face ora două… Aoleuuu, deja e ora două? Și invitatul nostru de azi de la Guest-Star Day încă nu a apărut??? Stau cuminte aici în bucătărie la căldurică și mă uit pe geam la tanti Jeni și Miruna care stau la poarta Cantinei și așteaptă… și așteaptă… și le bate vântul și le plouă… Mai bine le pregătesc un ceai dragelor mele: unul fierbinte de mere cu scorțișoară. Sunt convins că o să le placă!

Gata, au renunțat: tanti Jeni și Miruna se întorc abătute de la poarta Cantinei… uffff… ce rău îmi pare! Invitatul nostru de azi nu și-a făcut apariția.. asta e! Trebuia să ni se întâmple și asta odată și odată. „Am toate motivele să șterg ziua asta din calendar. Nu numai că e urât afară și plouă și nu am chef de nimic dar, colac peste pupăză, invitatul nostru de azi la Guest-Star Day ne-a lăsat cu ochii în soare” zise cu năduf tanti Jeni, punând umbrela deschisă la uscat, undeva lângă cuptor. „Mai bine zis, ne-a lăsat baltă! E mai de sezon!”, șopti Miruna cu vocea ei joasă și caldă. Încerc și eu să fiu spiritual: ” Auzi, tanti Jeni, acu drept consolare mă gândesc cum colacul acela de care ziceai matale mai devreme, e pufos și uns cu miere, iar pupăza aferentă e de ciocolată! Parcă trece mai repede supărarea!” Hai că mi-a reușit! Tanti Jeni zâmbește, dar un pic amar totuși. Nu se aștepta la așa ceva din partea invitatului nostru de azi… Om serios de felul lui, dar asta e.

Toată lumea e abătută pe aici. Tanti Jeni stă la măsuța din bucătărie și oftează, Miruna se uită ușor melancolică pe fereastră iar animalele noastre dragi de companie… ce să facă și ele? Ne acompaniază, normal! Nu știu pe unde dispăruseră acum câteva minute, că nu erau pe aici, dar și-au făcut apariția, văd. În fine.

Deodată se auzi un zumzet și, într-un sunet scurt de fanfară, în mijlocul bucătăriei, își făcu apariția dintr-un nor pufos și multicolor, o doamnă cu coafură ciudată, îmbrăcată într-o robă lungă și verde ca o salată Iceberg. La apariția ei, tanti Jeni și Miruna au făcut o plecăciune maiestuoasă și murmurară sincron: „Înălțimea Voastră…”

„Ei, asta da surpriză!”, am zis cu voce tare. „Tanti Jeni, asta e doamna aceea căreia voi îi ziceți Marea Sălătăreasă?” Doamna îmbrăcată în salată se apropie de mine grațios și îmi întinse mâna: ” Tu trebuie să fii Gheorghe, pacostea de zi cu zi a lui Jeni. Mi-a povestit biata de ea despre tine… Olalalaaaa… E adevărat că ești un pofticios fără margini?” Nu știam dacă să mă simt măgulit sau nu, oricum mă fâstâcisem, să știți! Într-adevăr, Marea Sălătăreasă este o prezență strălucitoare și impune respect! „Păi…, zic, șă știți Înălțimea Voastră, că nici nu e greu să fii pofticios la bunătățile astea pe care le face tanti Jeni! Hmhmhm.. dar dumneavoastră cu ce treburi ați venit pe la noi pe la Cantină?” o întreb eu politicos de musafiră.

Dumneaei nu-mi răspunse, dar se așeză la măsuța din bucătărie. Tanti Jeni o servi repede cu o ceașcă de cafea fierbinte și aromată, pregătită în prealabil pentru invitatul de la Guest-Star Day, cel care nu și-a mai făcut apariția.. uff, na că iar mi-am adus aminte…. „Dar , iaaaa… nu mai fiți așa de supărați! ne apostrofă cu blândețe Marea Sălătăreasă, uite, mă aflu aici ca să vă salvez ziua de azi. Nu am timp de interviuri însă, după ce beau cafeluța asta minunată, o să vă îndulcesc pe voi și pe vizitatorii voștri de azi cu un tort făcut după rețeta lui originală. Ce ziceți?” Eiii, da! O surpriză minunată prezența distinsei Marii Sălătărese la noi la Cantină! Și ne va pregăti și ceva bun! Dar… de unde oare știa dânsa de problema ivită azi? Las că o–ntreb mai târziu… Dar, despre ce tort vorbește dumneaei? Ia să vedem.

„Astăzi, vă voi prezenta cea mai veche rețetă de tort din lume. Este vorba de tortul Linzer, a cărui rețetă datează încă din secolul XVII, să știți. În prezent există mai multe variații ale acestui tort, mai mult sau mai puțin sofisticate, însă eu voi pregăti azi varianta lui originală, din 1696, așa cum este prezentată în Marele Rețetar”. Marea Sălătăreasă își puse șorțul de bucătărie peste rochia ei cea verde, își suflecă mânecile înzorzonate și se apucă de treabă:

„Avem nevoie de 250 de grame de untură, 250 de grame de zahăr pudră, 500 de grame de făină, trei gălbenușuri de ou, un vârf de cuțit de sare, coaja rasă de la o jumătate de portocală și o jumătate de lămâie, o linguriță de scorțișoară pudră, o linguriță de cuișoare pudră, un plic de praf de copt și un borcan de gem acrișor. Eu voi folosi gem de prune. Voi amesteca pe planșetă ingredientele în următoarea ordine: untura și făina până se fac bobițe zgrunțuroase, apoi pun în mijlocul grămezii gălbenușurile de ou, praful de copt, mirodeniile… ” și când a ajuns la mirodenii, Marea Sălătăreasă făcu un gest complicat cu mâna dreaptă și Puf! Îi apăru în mână o sticluță cu cuișoare de la mama lor, tocmai din Indonezia! Super!

După ce trecu momentul de magie, Marea Sălătăreasă se apucă de lucru mai departe: ” După ce am adăugat toate ingredientele, frământ bine bine de tot, până obțin o cocă omogenă. Coca asta o împart în trei părți egale. Două din ele le întind frumos apoi le pun în două tăvi unse cu untură și tapetate cu făină. Peste ele pun un strat generos de gem de prune și nivelez. Acum, din a treia parte de cocă, fac niște suluri subțiiiiri.. cam de 5-6 milimetri, cu care fac un soi de     plasă” peste fiecare din cele două blaturi acoperite cu gem de prune. Așaaa.. acum, cu pensula ung peste „plase” cu gălbenuș de ou, presar pe muchiile aluatului niște nucă pisată și gataaaaa. Pun tăvile la cuptor, la foc mediu. După ce se scot se țin la răcit și gata, e tocmai bun de servit!”

Am urmărit-o cu atâta interes pe Marea Sălătăreasă cum face tortul acesta, încât nici nu mi-am dat seama că s-a făcut târziu…. Mmmm.. acum scoate tăvile din cuptor și mirosul acela este atât de îmbătător încât simt că prind aripi!

„…și în buna tradiție a Guest-Star Day, o să vă propun și două dedicații muzicale. Ce poate fi mai potrivit pentru tortul Linzer, decât ceva de Mozart?” spuse Marea Sălătăreasă:

Uvertura din Nunta lui Figaro..

… și un fragment din Simfonia nr. 36, „Linz”:

 

Dragi mei, dragele mele, mulțumim Marii Sălătărese pentru tortul acesta minunat și pentru faptul că ne-a salvat ziua de azi… mă rog, ce a mai rămas din ea.

Totuși… încă eram curios să aflu cum de a apărut distinsa noastră musafiră tocmai azi… Ah, parcă mi-a ghici gândurile! Se apropie de mine și-mi spuse șoptit: „Patrupedele astea două m-au anunțat… Motanul Stanislas știe drumul până la mine, dar ideea i-a venit cățelului Dowgird.” Și după ce termină de rostit această frază… puf! A dispărut din fața ochilor mei într-un nor multicolor.

Mă duc să gust o porție de tort, simt nevoia să-mi îndulcesc ziua cu deliciosul Linzer preparat de Marea Sălătăreasă! Vă invit și pe voi și aș dori să-mi cer scuze în fața voastră, în numele celui care trebuia să ajungă azi la Cantină la Guest-Star Day, dar azi dimineață m-a anunțat că nu mai este posibil. A promis că se va revanșa. Îl așteptăm cu drag!

6 Responses to Guest-Star Day: o surpriză sau chiar două

  1. delia spune:

    ău, şi n-ai întrebat-o pe marea sălătăreasă cum să faci să găteşti aşa ca ea, din semne? pfuai, ce bine aş găti şi io aşa… puf, şi gata fripturica. încă un puf şi gata şi cartofii. hm, trebuie să mă interesez. poate este o şcoală specială…

  2. matilda spune:

    Minunat ! Mai este vreo bucăţică, tanti Jeni ?
    Să ştii că mi-am notat şi eu reţeta, dar unde găsesc praf de cuişoare, ştii ?

    • cristiangheorghe spune:

      @matilda: este, este 🙂 stai că m-a învățat Marea Sălătăreasă un truc… hocus-pocus… voila! Un borcan de praf de cuișoare pentru tineee. 🙂

  3. Florina spune:

    eu am descoperit o rîşniţă veche de cafea prin cămară. nu iese chiar praf de cuişoare, dar o pilitură tot scot.

Lasă un răspuns

