Guest-Star Day: Mirela Pete

Bună joia, dragele mele și dragii mei! Hai că se anunță o zi minunată azi! Priviți la cerul acesta deosebit de albastru pe care lenevesc doi-trei norișori albi și pufoși! Admirați vă rog iarba asta minunat de verde și copăceii cei plini de viață la umbra cărora zace acel motan puturos care doarme toată ziua! Stanislas, pleacă de acolo, te rog, dormi în altă parte, că strici peisagiul! Mulțumesc… Așa…Ah, un peisaj tocmai bun de imortalizat pe o pânză de un pictor priceput! Tocmai la fix, pentru azi la Guest-Star Day chiar va sosi o pictoriță foarte talentată. Priviți-o, tocmai e întâmpinată de tanti Jeni și Miruna! Doamneloooor și domniloooor! Aplauze și urale pentruuuu… Mirelaaaa Peteeee!!!
Mirela este o apariție absolut încântătoare, iat-o pășind acum în incinta Cantinei Sociale, unde nu numai că își va instala șevaletul să picteze peisajul de care vorbeam mai devreme, dar își va dezvălui și latura sa culinară.
Mirela este din Cluj și este foarte mândră de orașul ei natal, ca dovadă inițiativa ei și a altor colaboratori de a crea un blog numit ”Clipe de Cluj”, unde se regăsesc o mulțime de informații interesante, fotografii și impresii despre frumosul oraș de la poalele Feleacului.
De aproape doi ani, Mirela scrie pe blogul personal despre gândurile sale, trăirile sale, operele ei precum și despre familia ei formată din soțul grafician, Csaba și minunata lor fiică Enya ce le urmează cu succes  pasiunea pentru arta grafică.
Iată cartea de vizită a Mirelei, afișată pe blogul personal:
Am studiat la Academia de Arte Vizuale ”Ioan Andreescu”, Cluj-Napoca, (azi UAD),  Masterat în Arte Plastice și Decorative,  gradul didactic II ca profesor de Ed. Plastică (nu, nu profesez în învățământ, am fost titulară, dar mi-am dat demisia!), sunt ilustrator de carte, grafician, pictor și designer de brand la Dexign, firma noastră, etc. Sunt membră cu dreptruri depline în UAP România. Pictez, fac artă digitală și vând ceea ce realizez.”
Mirela a depășit însă sfera ilustrării de carte, lansând de curând o carte pentru copii, scrisă și ilustrată de ea însăși: ” Ideea mi-a venit acum doi ani şi jumătate. Am scris versurile acestei poveşti acum doi ani şi ceva…Am finisat  textul acum doi ani…Am creat personajele tot acum doi ani. Am definitivat desenele colorate, detaliile  şi layoutul cărţii, precum şi coperta, acum mai bine de un an. Abia acum s-a tipărit. Între timp, mi-au apărut cel puţin 10 cărţi de colorat, manuale ilustrate, cartea Aurorei, ilustrată de mine, alte colaborări…Doream coperte cartonate, dimensiuni mai mari, dar ar fi costat prea mult. Cartea mea, scrisă şi ilustrată de mine, nu apărea…Am acceptat să fie mai mică, fără carton, dar impecabil tipărită. E superbă hârtia, excelente culorile! Cartea există! Se numeşte “Şapte flori, nişte pisici, doi copii şi zâne mici“. Se vinde în librării şi chioşcuri. E cerută de grădiniţe şi şcoli.   Mulţumesc… pentru că acceptaţi azi şi câteva cuvinte!”, ne mărturisește cu emoție și bucurie, AICI.
Să vedem însă cum își prezintă Mirela Pete latura sa culinară, vizitatorilor Cantinei Sociale:
”E o treabă de cultură, de educație și de bune maniere – și nu exagerez afirmând asta – să știi să pregătești o masă pentru tine, pentru familia ta și pentru oaspeți (mai ales pentru oaspeți), având grijă ca cei care îţi fac onoarea de a accepta invitaţia la masă, să plece acasă mulţumiţi, cu zâmbetul pe buze şi absolut… sătui! Încântaţi de preparatele cu care au fost serviţi, de gust, miros, mod de servire şi aspect! Trebuie să cunoști alimentele de bază, să știi să servești masa, să aranjezi  frumos şi armonios totul. De ce?  Pentru că oricine e bine să înveţe cum se aranjează tacâmurile și vesela, cum se face o mâncare gustoasă și comestibilă, etc. Trebuie să știi ce să ceri la un restaurant! Să înveți cum să servești ceea ce prepari: cât mai apetisant, elegant, estetic și CURAT. Bărbații sunt cei mai buni bucătari. Asta nu înseamnă că ei gătesc mai mult decât femeile.  Dar fac din gătit o artă şi asta le dă o aură specială, pe care femeile, indiferent de talentul şi dăruirea pentru „bucătărit”, le-o recunosc, o respectă şi chiar se bucură de ea. Eu îi felicit pe toţi bărbaţii bucătari! Am observat că în branşa noastră, a artiştilor plastici sau designerilor, sunt destul de mulţi gurmanzi şi chiar bucătari pricepuţi. Dacă ar fi să-l amintesc doar de Brâncuşi, care i-a uimit pe americani cu „mămăliguţa cu brânză, cârnaţii picanţi, smântâna şi castraveciorii muraţi” ar fi, poate, suficient!”
Ah, doamna Mirela, nu mă miră deloc că printre artiști sunt foarte mulți bucătari pricepuți! Doar și bucătăria e o formă de artă, nu-i așa?
Iat-o acum pe Mirela așezându-se la una din măsuțele de pe terasă alături de tanti Jeni, la o cafeluță și la obișnuitele întrebări. Să le ascultăm:
T.J.: În copilărie, de câte ori au zugrăvit părinții tăi camera ta pentru a șterge desenele tale de pe pereți?
Mirela: Foarte rar, lăsau desenele acolo, deoarece arătau bine şi nici nu prea erau ai mei genul care să tot renoveze! (menţionez că aveam o casă foarte mare, în prima copilărie).
T.J.: Când ai gătit prima oară și de la cine ai învățat?
Mirela: la 10 ani, după ce ne-am mutat (din păcate…) la bloc. O prietenă a vrut neapărat să facem prăjitură. Am bătut ouăle, am adăugat zahăr (prea mult), făină, cacao şi am copt-o (prea puţin). A ieşit un pandişpan destul de bun, păcat că nu era destul de… copt!
T.J.: Te-ai gândit vreodată să ilustrezi o carte de bucate?
Mirela: Zilnic! Mama are şi acum un caiet cu desene care exemplifică vizual toate reţetele culinare scrise acolo!
T.J.: Ai lansat de curând o carte pentru copii, scrisă și ilustrată de tine. Ce sfaturi legate de mâncare le-ai da micilor tăi cititori ?
Mirela: În carte, la un moment dat, copiii mănâncă fructe, lapte şi frişcă! Lactate şi fructe le-aş recomanda şi în realitate. Piept de pui cu salată. Legume. Suc natural de fructe!
T.J.: Ce fel de mâncare pregătit de tine preferă soțul și fiica ta?
Mirela: Grătar din piept de pui şi salata de varză cu sos de iaurt.
T.J.: Ce fel de mâncare îți amintește de copilărie?
Mirela: găluşte (gomboţi) cu prune şi scorţişoară!
T.J.: Dacă ți s-ar sugera să desenezi un fel de mâncare ce ar inspira dragoste și bună înțelegere, care ar fi acela?
Mirela: O tartă cu fructe (căpşuni, frăguţe, fructe de pădure) şi cu  cremă de vanilie, o frunză de mentă  şi miere! Roz, alb, crem, roşu, verde proaspăt şi auriu!
Ah, doamna Mirela, cum ați adus aminte de gomboți și tarte cu fructe, cum mi s-a făcut brusc foame… Uffff. Vă rog io frumos, faceți ceva în sensul ăsta că nu mai pot… La fix! Invitata noastră își pune șorțul de bucătărie și se va apuca mintenaș de treabă… Priviți vă rog cu câtă naturalețe și lejeritate schimbă Mirela șevaletul cu cu masa de lucru din bucătărie. Un artist complet care își manifestă creativitatea în multiple domenii. Să o ascultăm așadar:
”Pentru azi am pregătit Varză de Bruxelles gratinată şi fursecuri bune şi aspectuoase, numite „Narcise”. Dar şi un desert de vară, cu fructe de sezon, cremă de iaurt şi muesli. Varza mea de Bruxelles a suferit unele modificări faţă de reţeta originală, devenind mai bună şi mai fragedă.  Sper că vă voi face poftă cu ea! Enya mea a mâncat de fiecare dată câte două porții, ea refuzând de obicei carnea, așa că vă asigur că e un deliciu Nu sunt chiar o pasionată de bucătărie, sunt zile când nici nu dau pe-acolo, dar îmi place să pregătesc o masă bună pentru cei dragi.
Pentru Varză de Bruxelles  gratinată am nevoie de:Varză de Bruxelles 1 kg, caşcaval 150 g, unt 100 g, făină 100 g, lapte 300 ml, smântână pentru gătit, cam 300  ml, ouă 3 buc, sare și condimente: oregano, piper (un praf), busuioc. Mai întâi,  curăţ varza de Bruxelles, o spăl şi o pun la fiert în apă clocotită, cu sare. După ce a fiert 20 minute, o pun într-o strecurătoare şi o las să se scurgă bine. Încălzesc untul, adaug făina, călesc, sting cu lapte, amestec bine cu telul şi  fierb câteva minute. Iau vasul de pe foc, îl las să se răcească, adaug smântâna lichidă, amestecată cu gălbenuşurile, sarea şi jumătate din cantitatea de caşcaval. În acest amestec  încorporez albuşurile bătute spumă.  Condimentez apoi cu oregano si busuioc. Pune varza într-un vas de cuptor, preferabil de sticlă termorezistentă ( Jenna,)  uns cu unt, se toarnă peste ea sosul, iar deasupra presar restul de caşcaval şi  dau vasul la cuptor pentru gratinare timp de 10 minute. Poftă bună! Varză de Bruxelles gartinată, made by Mirela Pete, mâncată de Enya și Xaba!! Acest poster înfățișează Varza gratinată de Bruxelles, așa cum o fac eu, cu… Enya la furculiță! Câteva aperitive uşoare, potrivite în fiecare anotimp şi o idee pentru aranjarea mesei. Ymmy! Poftă bună!:P
Mmmm… ce gustooosss… Nu mai prididesc să înfulec din varza asta de Bruxelles! Mai ales că am o furculiță mai mare ca a Enyeeei!!! Sâc, sâc, sâc… Până una alta, să vedem ce avem la desert:
”Azi ne răsfățăm cu fursecuri ușoare, pe nume Narcise dulci, bune lângă ceai, cafea, lapte sau ronțăite așa cum sunt. Sunt frumoase, seamănă cu narcisele, dovadă denumirea lor. Le facem des, evitând consumul de biscuiți cu cremă, din magazin, sau a altor dulciuri care nu-mi inspiră încredere. Vă asigur că în mai puțin de o jumătate de oră aveți fursecuri proaspete, calde și foarte bune! La ciocolată nu am de gând să renunț, e sănătoasă, conține mult potasiu, magneziu, glucide care stimulează gândirea și mai conține… hormonul fericirii! Esențialul e să nu exagerăm. Să revenim la fursecurile mele. Pe lângă aspect, sunt excelente și se fac ușor. Dacă nu aveți forma de narcisă (din comerț, găsiți voi o formă de floare),  folosiți orice formă : brăduleț sau trenuleț, pinguin, rotocol, nu are importanță, dar să aibă o formă care să vă încânte! Se pot servi si cu sirop de capsuni sau alte fructe aromate. Rețeta: 30 linguri făină, 8 linguri zahăr, un pachet marga Rama, 3 gălbenușuri și un albuș, un praf de copt, zeamă și coajă de lămâie, vanilie Bourbon (în aluat), jeleuri roșii sau oranj, cu gust de căpșuni sau portocale, voi alegeți! Se amestecă ingredientele, se face un aluat în castron, nu se întinde foaie, ci se prelucrează direct, aluatul fiind destul de moale. Se dă printr-o formă specială, la alegere (cum spuneam, din comerţ, intrebati), se pune jeleul colorat la mijloc, se coc 5 de  minute la foc tare, la început și apoi la foc potrivit, cam 10-15 minute.  Poftă bună! Așa arată fursecurile, poftă bună!
Așa arată fursecurile, poftă bună!
…se potrivesc lângă cafea!
Şi ca bonus, vă mai pregătesc un desert de vară, din următoarele ingrediente: 1/2  kg de fructe proaspete, amestecate: căpşuni,  strugurei,  banane,  mure, zmeură, toate spălate, curăţate, Cremă de iaurt dulce (cremoso) doua cutii,  pentru patru porţii, Miere 1 lingură sau 2, după gust, 50 gr alune sau arahide, Musli sau cereale cornflakes  200 grame. Pun în cupe fructele pregătite, amestecate cu puţină miere, apoi pun un strat de musli, cereale, alune. Adaug cremoso rece, amestecat cu miere, apoi ornez cu fructe din belşug Gata! E foarte bun şi răcoritor! Poftă bună!
Minunat, dragilor, minunat! Narcisele nu numai că arată bine dar sunt bune, dulci și se topesc în gură… Iar de desertul de vară ce să mai zic… Absolut delicios!
Să vedem însă ce ambianță sonoră ne propune invitata noastră de azi:
Niște melodii minunate și de sezon dragilor!
Uff… ce păcat că se termină ziua aceasta excelentă… Mulțumim din suflet Mirelei pentru onoarea pe care ne-a făcut-o venind azi la Cantină și pentru gândurile și bunătățile ei minunate  și vă învităm și pe voi să le degustați! EU am pregătit vinișor rece la carafe și dozatorul de bere, așa că nu aveți nici un motiv să nu treceți azi pe aici! Pe Mirela o veți găsi la bucătărie sau la șevalet, aici în curtea Cantinei!
Dați năvală și poftă mareee!!!
19 Responses to Guest-Star Day: Mirela Pete

  1. Mirela spune:

    Mulţumesc gazdelor, aici e o casă minunată, numită…blog, dar pentru mine rămâne o casă-cantină, cât se poate de socia(bi)lă! Vă mulţumesc şi sper ca oaspeţii să se înfrupte din culorile pânzei pregătite pe şevalet….pardon, din Varza de Bruxelles şi din frusecuri şi ce-am mai pregătit. Am emoţii, clar! Revin! 😉

  2. silavaracald spune:

    De data asta ne-ați răsfățat de-a binelea. Varza de Bruxelles e una dintre preferatele mele, iar deserturile… hmmm, nici nu știu pe care din ele să le aleg.
    Gata, m-am decis: le încerc pe toate. 🙂
    Felicitări, Mirela.

  3. Georgiana spune:

    Iuhuuu! ce bine c-a gătit Mireluşa azi, că eu pe căldura asta n-aveam niciun chef de bucătărit! şi ce papa bună a făcut! hai, că vorba multă, sărăcia omului. Sunt pe druuuuuuum!
    Felicitările mele, Mirelă gospo ce eşti tu!

  4. lattina spune:

    De navala in desert chiar o sa dau :))
    Si merge de minune – Sade cu al ei The Sweetest Taboo 😉

  5. Cati Lupaşcu spune:

    Mirela, esti femeia spectacol. Indiferent de ipostaza gasesti calea prin care scoti in evidenta frumosul. Bine, de data asta ai angrenat un intreg escadron de simturi: estetic, olfactiv, nu mai zic de papilele gustative in care ai declansat o isterie. Yamiii, yamiiiiiiiiiii fur retetaaaa 🙂 🙂

    • Mirela spune:

      Cati, poate mă complic eu cam mult, dar îmi place la nebunie să fac cu artă tot ce fac cu … drag! Exprimă-te prin artă, e una din devizele mele de viaţă, aşa că, arta culinară se cere a fi exprimată cum se cuvine. Mulţumesc frumos, Cati! Odată te voi invita la masă! 😉

  6. incertitudini spune:

    Mirela,
    Ce veste!
    Ce decor!
    Ce delicatese!
    Ești uimitoare!
    La tine, culorile au și gust! Și ce gust!!
    „O tartă cu fructe (căpşuni, frăguţe, fructe de pădure) şi cu cremă de vanilie, o frunză de mentă şi miere! Roz, alb, crem, roşu, verde proaspăt şi auriu!„
    Felicitări pentru ideea demnă de laude!
    p.s. nu este un fel de mâncare, care se numește „varză a la Cluj? scuze, nu-mi iese accentul..

    • Mirela spune:

      Gina, aşa este, ai sesizat esenţa gustului, tradus într-o cromatică ce mie îmi sugerează FERICIREA! Gustul şi culoarea fericirii!
      Varza a la Cluj o găseşti pe Clipe de Cluj, postată de Napocel. Dar reţeta aceea are şi carne, e altceva. Poftă bună, Gina! 🙂

  7. Zina spune:

    Diamantele au multe faţete…Felicitări, mai ales pentru modul artistic în care ai reuşit să ne farmeci cu nişte reţete culinare ! 😀

    • Mirela spune:

      Mulţumesc, Zina, dacă tot ai amintit, comparaţia e bună mai ales pentru tine …Cred că-i voi sugera lui Monsieur le Chef să te întrebe despre reţetele tale fabuloase, cu poze cu tot, care ar sta foarte bine pe acest minunat blog, plin de bun gust! 😉

  8. […] mei, în primul rând vă invit ŞI aici, la masă! Da, da, am pregătit ceva bun pentru voi şi Cantina socială, prin Le Chef Cristian […]

  9. Shayna spune:

    Eu am ajuns mai tarziu dar e perfect asa, consider ca am ajuns exact la desert. 🙂 Si nu mai pot spune decat immmmmmm, ceea ce inseamna ca imi place foarte mult ce am gasit pe aici. 🙂

  10. Carmen Negoita spune:

    Hmmm… dupa cat de bine arata mancarea, pun pariu ca e super gustoasa. Mi-ai facut o poftaaa… 🙂

Lasă un răspuns

