Revenirea. Tăiței chinezești ( deci delicioși) cu pui și legume. Prăjiturele dulci și crocante cu susan

Azi, m-a surprins tanti Jeni, încă de dimineață: timp de o oră, cât m-a certat a rostit, fără să se repete, o grămadă de sinonime ale cuvântului „leneș”. Stăteam cuminte pe scăunelul meu din bucătărie, cu capul plecat și primeam cu stoicism, ca pe niște palme invizibile, toate aceste cuvinte: indolent, puturos, trândav, trântor, somnoros, neharnic, caniv, lenos, zăcaş, duglan, dugliş, lainic, sanchiu, trând, lenevos, tanduriu, de parcă tot DEX-ul n-ar conține decât sinonimele astea pentru cuvântul care mă caracterizează cel mai bine. Pfuaaa…

„Aaaaaaa, și pe aia cu planeta Mofo de unde ai scos-o, mă? Acu scrii SeFeuri, ai?” mă întrebă tanti Jeni cu glas pițigăiat și mâinile în șold. „Auzi, Mirunoooo, dacă nu știai, ne-au răpit marțienii și ne-au dus departe cu nava lor spațială!” o strigă dumneaei pe prințesa dulciurilor care se juca afară, ca în fiecare dimineață, cu cățelul Dowgird. Miruna se amuza fantastic de povestea mea închipuită cu extratereștrii. Intră râzând în bucătărie, făcându-mi semne gen „taci c-o meriți!”.

„Toate ca toate, da asta chiar că m-a enervat…”, continuă tanti Jeni. „Adică dumnealui ( îi explică tanti Jeni Mirunei a nu știu câta oară în dimineața asta, arătând spre mine acuzator) ne mai trecând din lene ( aici a țipat) pe la Cantină, se apucă să aburească cititorii cum că ne-au răpit extratereștrii și că de aia nu mai suntem noi pe aici! Chiftele-n spațiu, auzi la dumnealui!” încheie zeflemitor tanti Jeni și se așeză ostenită pe scaun.

După câteva minute de liniște, se ridică, se îndreptă spre mine și, în loc să mă pocnească cu polonicul, în mod surprinzător mă pupă pe creștet zicând: ” Mă, Gheorghe, numai în chip de fiul risipitor nu te vedeam… Miruno, hai să facem ceva special azi că ne-a venit băietul acasă!” Și se îndreptă tacticos către debara de unde scoase diverse ingrediente.

Miruna, zâmbind, se apropie de mine, mă luă de mână și-mi șopti zâmbind” să știi că mie începuse să-mi placă povestea ta… poate o continui altă dată pentru mine, bine?” și se îndepărtă înainte ca eu să spun ceva, pentru oricum, cuvintele îmi stau în gât atunci când sunt învăluit de parfumul Mirunei…

Pfiuuu… hai că am scăpat ieftin! Mă așteptam ca tanti Jeni să arunce după mine cu toate oalele din dulap și când acolo… Da, am meritat perdaful dumneaei, recunosc… Mai leneș ca-n vara asta nu am fost niciodată și mă bucur că dumneaei m-a iertat. Sper ca și voi.

Până una alta, dragilor, să știți că azi dragele mele au pregătit un meniu nemaipomenit.

Tanti Jeni ne va răsfăța cu niște minunați tăiței de orez cu pui, preparați după metoda chinezească. Pentru asta dumneaei, la 250 gr tăiței din orez, a combinat următoarele: 200 de grame de piept de pui tăiat cubulețe, doi căței ham-ham de usturoi, o ceapă medie, 200 de grame de ciuperci, un morcov mare, 350 de grame varză, o jumătate de linguriță de ghimbir praf, un sfert de linguriță de fulgi de chili, opt linguri de sos de soia, două lingurițe de ulei de susan, trei linguri de ulei de măsline și sare, după gust.

În timp ce tăițeii fierb cuminți în oala de pe aragaz, tanti Jeni taie varza fideluță, ceapa și usturoiul subțiri de tot, morcovelul cel mare fâșii lungi iar ciupercile în felii mari pentru că oricum vor mai scădea după ce vor intra în acțiune.

Într-o tigaie adâncă se încing două linguri de ulei și se pun la călit, cam un minut, usturoiul și chili, urmând ca, imediat, tanti Jeni să adauge cubulețele de piept de pui care vor dansa în tigaie până se rumenesc. Dumneaei adaugă apoi ceapa, care se va căli și ea. După vreun minut, tanti Jeni adaugă restul de legume, condimentează cu sare și ghimber apoi călește la foc mare, amestecând continuu. Mmmmm… ce frumos miroase totul! Dumneaei răstoarnă într-un vas încăpător toată compoziția din tigaie, care încă nu și-a încheiat însă misiunea: după ce completează cu o lingură de ulei de măsline, tanti Jeni adaugă tăițeii, împreună cu patru linguri de sos de soia și lasă totul la prăjit vreo patru minuțele. Acum e rândul compoziției de pui cu legume să se întoarcă în tigaie, împreună cu încă patru linguri de soia, lăsându-se totul la foc mare pentru încă un minut., amestecând continuu. Apoteotic, tanti Jeni toarnă deasupra uleiul de susan, amestecă bine, ia totul de pe foc și gataaaaaa! Superbii, gustoșii și delicioșii tăiței cu pui și legume sunt gata de servit! Xie, Xie, tanti Jeni! ( așa se zice mulțumesc în chineză, na)

Pentru a fi în ton cu ceea ce a pregătit tanti Jeni, prințesa neîncoronată a dulciurilor s-a gândit să completeze meniul de azi cu niște minunate prăjiturele cu susan.

La două cești cu făină, mânuțele delicate ale Mirunei mai combină

Trei sferturi de linguriță cu praf de copt, o jumătate de linguriță cu bicarbonat, un sfert de linguriță cu sare, o jumătate de ceașcă cu unt topit, o jumătate de ceașcă cu smântână, trei sferturi de ceașcă cu zahăr alb, un sfert de ceașcă cu zahăr brun, un ou, o linguriță cu esență de migdale, o jumătate de ceașcă cu semințe de susan, un ou bătut și multă, multă voie bună.

Pentru început, Miruna amestecă făina, praful de copt, sarea și bicarbonatul într-un vas de mărime medie. În alt vas, mai mare, folosind mixerul, amestecă untul, smântâna și cele două feluri de zahăr, adăugând apoi pe rând, o parte din semințele de susan, un ou și esența de migdale, până la omogenizare completă. La final, adaugă amestecul de făină, rezultând o cocă nu foarte moale. Buuun… Miruna frământă coca bine de tot, apoi o rupe în două jumătăți, fiecare fiind depusă în câte un vas, care sunt puse la odihnit în frigider, acoperite, pentru vreo 2-3 ore.

După ce aluatul a crescut Miruna formează prăjiturelele rotunde, gen fursec. Evident, câteva prăjiturele au formă specială de ursuleț, fiindu-mi dedicate. Ehhh… Într-un vas mic, Miruna bate repede un ou, trece prăjiturelele prin acest oușor, apoi prin restul de semințe de susan și le depune într-o tavă unsă în prealabil cu ulei și tapetată cu făină.

Tava cu pricina se pune la cuptorul preîncălzit la 170 de grade, pentru vreo un sfert de oră, apoi sunt scoase și puse pe un platou, fiind gata de servit. Mmmmm.. ce bune și crocante suuunt! Mulțumim Miruna cea dulce!

Ei, da, cu meniul ăsta așa de bun chiar că suntem în pericol să ne răpească extratereștrii… Așa că, grăbiți-vă să prindeți și voi niște tăiței delicioși și prăjiturele crocante cât mai suntem pe aici!

Eu mi-am luat deja câte o porție și stau pe terasa Cantinei, degustând tacticos bunătățile și bucurându-mă de aceste ultime zile de vară. A și să nu uit! De joia viitoare, 15 septembrie, va reîncepe programul nostru special, Guest-Star Day! Dar până atunci ne vom mai revedea pe aici, cu siguranță! Nu vreau să o mai supăr pe tanti Jeni…

Bine v-am regăsit dragele mele și dragii mei! Hai, dați năvală și poftă mareee!!!

4 Responses to Revenirea. Tăiței chinezești ( deci delicioși) cu pui și legume. Prăjiturele dulci și crocante cu susan

  1. Florina spune:

    Xie, xie şi ţie! 😀

  2. cristiangheorghe spune:

    Florino, ce-mi faci? Io am învățat chineza din filmele cu ciki cean 🙂 Poftă mare!

  3. Florina spune:

    şi? le mai vezi încă o dată!

Lasă un răspuns

