Guest-Star Day: Olga-Delia Mateescu

Dragele mele și dragii mei, bună joia la toată lumea! Cum? E frig și înnourat? Iaaa… lăsați nimicurile astea și hai, mobilizarea generală! Veniți cu toții la Cantină la o cană fierbinte de ceai aromat și la bunătăți pregătite de invitata noastră de azi de la Guest-Star Day!

Tanti Jeni și Miruna sunt tare emoționate… Stau amândouă la poarta Cantinei și o așteaptă pe una din Doamnele teatrului românesc, așa că vă dați seama… Ah, dar iat-o că apare!… Doamnelorrr și domnilooorrr… aplauze și ovații pentruuuuu… Olga-Delia Mateeescuuuu! Whoaaa… ce primire triumfală, dragii mei!

Iat-o pe doamna Olga-Delia Mateescu pășind la braț alături de tanti Jeni și Miruna, radioasă, grațioasă, frumoasă și veșnic tânără. În urma dumneaei se proiectează rolurile pe care le-a întruchipat de-a lungul prestigioasei sale cariere în numeroase piese de teatru: ”Domnișoara Nastasia”, ”Medeea”, ”Fata din Andros”, Zbor deasupra unui cuib de cuci”, “Vânătoarea de vrăjitoare” sau “Dragoste într-o hală de pește” și multe alte roluri care au pătruns adânc în sufletul spectatorilor.

Personal, mi-o amintesc pe doamna Olga-Delia într-o adaptare a piesei ”Domnișoara Nastasia”, la acea emisiune Teatru TV care se difuza pe vremuri în serile de marți. Cred că aveam vreo 10-11 ani când am văzut piesa aceea la televizor și în care invitata noastră de azi, alături de alte nume mari ale scenei românești, a interpretat magistral rolul Nastasiei. De atunci, întotdeauna numele actriței Olga-Delia Mateescu este asociat în mintea mea cu Domnișoara Nastasia. Așa că vă dați seama cât de emoționat sunt și eu că o avem azi invitată la Cantină…

Invitata noastră de azi este originară din Bistrița-Năsăud și, în timp ce era studentă la Facultatea de Filologie ( Secția de limbi romanice și clasice), a început activitatea la teatrul studențesc ”Podul”. A urmat apoi cursurile teatrale la IATC (1969-1973). După 1989, își continuă studiile și obține doctoratul în Istoria Teatrului ( 1999), în cadrul UATC, sub conducerea prof. univ. Ileana Berlogea. Doamna Olga-Delia Mateescu este în prezent societară de onoare a Teatrului Național I.L. Caragiale, membră a Uniunii Scriitorilor și UNITER, cariera dumneaei fiind distinsă cu numeroase premii și distincții pentru activitatea artistică.

Pe lângă cariera de actriță, invitata noastră a publicat cu succes două romane ( ”Manuscrisul” și ”Câinele doctorului”), a scris 18 piese de teatru precum și un volum de proză scurtă intitulat ”Șampanie în lanul de grâu”, împletind și completând cariera scenică cu cea de scriitor. ”Îmi place să scriu. Și îmi place că nu depind de nimeni. Dependența mă enervează mai mult decât orice. În orice meserie individul este dependent de ceva anume. În actorie dependența este mult mai mare și există această nedreptate pe care o trăim in momentul acesta. Actul teatral este un primat al regizorului și actorul nu are un cuvânt de spus. In teatru nu am văzut niciodata pus în scenă un proiect al vreunui actor, oricât de mare ar fi el. Și avem actori foarte mari. (…) Copiii și cărțile sunt cele mai mari realizari ale mele. Teatrul este subânțeles. Mama mea a fost actriță și eu am crescut practic în teatru. Nu pot concepe viața fără teatru. Este un mod de trai.”, mărturisește Olga-Delia Mateescu într-un interviu pe care vi-l recomand cu căldură. De asemenea, informații despre draga noastră invitată și opera ei, găsiți pe site-ul ei personal.

Eiii, dar să vedem ce aflăm despre latura culinară a dragei noastre doamne. Tanti Jeni a pregătit deja cafeluța și a invitat-o pe Olga-Delia Mateescu la măsuța din bucătărie, unde vor sorbi amândouă licoarea puternică și aromată, în timpul obișnuitului interviu. Să le ascultăm…

TJ: Ce rol din dramaturgia românească sau internațională ați fi dorit să-l interpretați și nu s-a întâmplat încă?

Olga-Delia: Mi-am dorit multe roluri, în ”Pygmalion” – Shaw, în ”Femeia Mării”,în ,,Din jale se întrupează Electra,,- O,Neill, și multe altele. Deși rolurile feminine sunt de cinci ori mai puține comparativ cu cele de actori tot aș mai avea cam 200 de ani ce texte  să-mi mai doresc. Vorbesc la modul ideal pentru că  am și jucat unele roluri  despre care nu știam din istoria teatrului și au fost mari spectacole pe scena Naționalului. În film mi-aș fi dorit să lucrez cu Tarkovski,  este regizorul care îmi place cel mai mult.

TJ: Cărui mare actor de film ați fi dorit să-i dați replica în vreo capodoperă și în ce rol?

Olga-Delia: Singurul actor cu care aș fi fugit la cel mai mic semn este Peter O,Toole-( după cum i-am declarat  în tinerețe și soțului meu, care  a răsuflat ușurat pe acea vreme!)

TJ: Care din colegiiDvs de platou v-au încântat cu delicii culinare preparate de ei?

Olga-Delia: Pe platoul de filmare actorii au timp doar să se laude cu talentele lor, la teatru însă ,din cauza repetițiilor în care se reia o scenă până e bine, a doua zi apar bunătățile despre care ai auzit cu o zi înainte. Am fost bună prietenă cu Gheorghe Cozorici care mi-a dat o rețetă de chec extraordinar de bun, ușor de făcut, în două culori. Fiecare felie semăna cu aripile unui fluture. Când am încercat-o, deși aveam scrisă de mâna lui până și maniera în care să verific dacă s-a copt, checul meu a ieșit într-o singură culoare, ușor nedefinită. Nu aducea a niciun  fel de gândac! ,, Nu ai știut secretul, a zis el. Nu ai dat cu lingura să faci un mic șanț pe mijloc înainte de a pune compoziția cu cacao?,m-a întrebat considerând acest lucru de la sine înțeles. Mi-am adus atunci aminte de o poveste despre meșterii de demult, pe care i-am  și spus-o : Intră un ucenic la un meșter de pipe din lut. Trei ani dura școlirea.După un an ,ucenicul vine acasă și anunță familia că el a învățat totul, nu mai trebuie plătit degeaba meșterul încă un an , face un cuptor , pune pipele la ars dar când să le scoată ,toate erau sparte. E trimis din nou la ucenicie, al doilea an ucenicul iar încearcă fără rezultat să ardă pipele,ca urmare iată-l și în al treilea an la învățătură. La final meșterul adună ucenicii și le spune: ,,Acum să vă spun secretul: când  puneți  pipele în cuptor la ars , scuipați peste ele să le umeziți , altfel se sparg!  Cam asta-i cu meșterii, au secrete!

TJ: Care ar fi asemănarea dintre scena de teatru și bucătărie?

Olga-Delia: O mâncare este bună dacă e făcută cu drag, cu voie bună,cu inspirație. Sigur că există o, bucătărie ,,a teatrului, ăsta e deja  un loc comun, publicul n-ar suporta repetițiile sau încercările, tot așa cum noi nu am mânca ciorba de burtă( de ex), dacă am sta acolo unde ea  fierbe . După ce un spectacol atinge punctul de fierbere iese la public. Mie însă nu-mi place să gătesc ceva care lasă mirosuri neplăcute, deși sunt  unele mâncăruri delicioase din această categorie. Nici spectacolele ,,căznite,, nu îmi plac. Talentul totuși trebuie crescut cu grijă, este ca un mânz de rasă . Cai de tracțiune sunt mai mulți, dar și lor le trebuie condiții bune.

TJ: Ce amintiri culinare aveți din copilăria petrecută pe plaiurile năsăudene?

Olga-Delia: Amintiri culinare năsăudene? Nu am. Eram mică de tot, un sugar când am plecat de acolo.  Dar primesc cu plăcere sugestii.

TJ: Care din romanele, piesele de teatru sau povestirile scrise de Dvs le-ați dori ecranizate și de către care regizor?

Olga-Delia: Romanul ,,Câinele doctorului,, dar și ,,Manuscrisul,, ar  fi de ecranizat. Dar regizorul ar trebui să fie fascinat  de ele. Eu nu văd decât regizori fascinați de sine .A, dacă aș avea un producător, dacă am avea fonduri, fascinația comercială ar mișca ceva. Până atunci vă invit la GRENADA, o comedie ( cu hoți) pe care am pus-o eu  în scenă la teatrul MASCA. Dintre piesele mele  de teatru nu aleg niciuna pentru ecran, sunt scrise pentru teatru, filmul are alte dimensiuni.

Eiii, dar după atâtea discuții, m-a luat ca de obicei, foamea. Știu, sunt incurabil. Noroc că doamna Olga-Delia Mateescu se va apuca acum de trebăluit prin bucătărie.. uff, de abia aștept să văd ce bunătăți ne va prepara dumneaei. Să o ascultăm:

”Vă propun următoarea REȚETĂ:    1)Dacă este frig afară, se pune un CD cu ”country ballads”.  2)se alege o parte mai puțin văicăreață, 3)se spală trei – patru cartofi mari și se taie în jumătăți. 4) se aprinde focul la cuptor. 5) se fac mici căușe în fiecare jumătate, acolo se pune o boabă de unt,una de cașcaval sau brânză de burduf. 6) se așează într-o tavă în cuptor. 7)când se termină una dintre melodiile de pe CD , se scoate tava și peste fiecare felie de cartof – pe jumătate coaptă–se presară bacon tăiat feliuțe. Se dau din nou la cuptor. 8) Se ascultă două balade și apoi se stinge focul. 9) se așteaptă ca cei dragi să se așeze la masă și se deschide o sticlă de vin roșu. ABIA ATUNCI SE DESCHIDE CUPTORUL iar conținutul se oferă fierbinte cu murături alături. Poftă bună!”

Aoleuuu… ce miros devastator de bun vine din cuptor… Doamna Olga-Delia, mai punem odată de două-zece-cinșpe ori CD-ul ăla? Vă rog eu frumos! Mulțumesc!

Uff… dar la desert ce minunăție o urma? Ia să vedem…

”DULCIURI.- aici este o problemă: dacă nu ai o bunică sau o bună prietenă căreia să-i telefonezi ca să-ți prepare urgent o bunătate , tai  mărunt un măr decojit, o jumătate de pepene galben, o pară, adaugi boabele unui ciorchine  de strugure alb, o jumătate de ananas – cubulețe, o mână de susan sau de semințe de floarea soarelui, le așezi în frigider stropite cu puțin cognac și servești amestecul alături de frișcă proaspătă. Poftă bună!”

Pfuaaa… ce combinație, dragii mei, ce combinație! Musai să gustați și să încercați și voi acasă! Ne-a-pă-rat!

Și cum ziua trebuie să fie completă să vedem ce delicii muzicale ne propune invitata noastră de azi:

”Dedicațiile sunt Ilvolo cu,,O sole mio,, ,trei băieți de 14-16 ani. Minunați!

A doua dedicație este James Thierre ( nepotul lui Charlie Chaplin) cu ”Au revoir parapluie”:

Minunat, dragilor, minunat! Este că ați uitat de frig și vreme mohorâtă? Știam eu că da! Așa că veniți degrabă să vă înfruptați din bunătăți și stare minunată. Poate chemați și câțiva prieteni să se bucure și ei de atmosfera minunată de aici! Mulțumim din tot sufletul invitatei noastre dragi pentru onoarea pe care ne-a făcut-o venind astăzi aici și împărtășindu-ne din latura culinară a dânsei. Haideți dragilor! Dați năvală și poftă mareee!!!

13 Responses to Guest-Star Day: Olga-Delia Mateescu

  1. irinabacaoanu spune:

    De la doamna Delia mananc si paine cu margarina 🙂 sau pasc.

  2. aA spune:

    mai stati? ca mi-am luat galosii si vin cu toata ploaia de afara. acest festin alaturi de o mare doamna, nu trebuie ratat! delicioase preparate si simplu de executat!

  3. psi spune:

    minunată zi de joi la cantină!
    mulţumim pentru un aşa prânz, numai bun pentru o zi de toamnă. după arome am venit şi acum stau pe pervaz şi zâmbesc. 🙂

  4. Florina spune:

    În „Domnişoara Nastasia” am văzut-o şi eu prima dată. Apoi pe scîndură, în nenumărate rînduri. Acolo unde poţi simţi adevăraţii actori, acolo unde vocaţia LOR este poate singurul lucru care te face să revii permanent. Şi dincolo de talent, frumuseţe şi forţă, mă fascina prin distincţie.
    Chapeau!

  5. Georgiana spune:

    normal! nu simți mirosul de frăguță? 😛

  6. Mirela spune:

    Distinsa doamna Olga-Delia Mateeescu, tentante retete, usoare si sanatoase, merg perfect toamna, iar atmosfera creata in timpul prepararii (rapid si eficient) e bine de tinut mintel: „Se ascultă două balade și apoi se stinge focul. (…) se așteaptă ca cei dragi să se așeze la masă și se deschide o sticlă de vin roșu. ABIA ATUNCI SE DESCHIDE CUPTORUL iar conținutul se oferă fierbinte cu murături alături. Poftă bună”!
    O prezentare cu miez si originalitate, minunat! Multumesc! 🙂

Lasă un răspuns

