Guest-Star Day: Răzvan Cucui

Eiiii, dragele mele și dragii mei, bine v-am regăsit după o scurtă pauză. Sunteți bine, sănătoși? Sperăm că da și că aveți chef de bunătăți pentru azi pentru că, fiind joi, e o zi specială la Cantina Socialăăăă!!!

Ei, dar cine o fi invitatul de azi? Că tanti Jeni nu mi-a zis nimic… Stă la poarta Cantinei împreună cu Miruna și se uită- zare…. Și se uită, și se uită…. Ah, dar cine apare? Un domn foarte arătos. Așa…Ah, e chiar dumnealui, invitatul de azi! Doamnelooor și domnilooooorrr, aplauze furtunoase și ovații călduroase pentruuuu… Răzvaaaaan Cucuuuui!

Sunt taaaare  emoționate tanti Jeni și Miruna! Iată-le înroșite la față cum îl conduc ele pe domnul Cucui în incinta Cantinei…

Invitatul nostru de azi este un pasionat al bucătărelii, al excursiilor și al bicicletei. De ani de zile este editor al revistei “Bucătăria pentru toţi” – prima publicaţie periodică (lunară) care îşi propune, ca, pe lângă latura practică, să abordeze şi o amplă tematică cultural-gastronomică. În acest context, obiectele sale de interes se diversifică de la bucătăria românească tradiţională, la felurile de mâncare internaţionale, consacrate sau nu; de la scrierile antice şi medievale, până la cele mai noi apariţii editoriale străine; de la prepararea cărnurilor, la universul lacto-ovo-vegetarian, şi, mai departe, până la bucătăria fără foc. În paginile revistei, a dat prioritate principiilor alimentaţiei sănătoase, bazate pe ingrediente naturale, pentru procesarea cărora s-au folosit cele mai puţin “dăunătoare” tehnici de preparare.

Răzvan Cucui a colaborat îndeaproape cu Radu Anton Roman în proiectul “Hop şi noi pe Papamond” – o călătorie prin bucătăriile popoarelor lumii. Din păcate, turneul nu a mai depăşit graniţele Europei A editat numeroase lucrări, precum: “Almanah Literar Gastronomic. Porcul”, “Almanah Literar Gastonomic. Dulciurile”, “Almanah Literar Gastronomic. Peştele”, “Alimentaţia pe grupe sanguine”, “Enciclopedia dulciurilor”, “Bucătăria fără foc”, “Secretele Vegetarienilor”.

Fost șef al secției de bule de la ”Academia Cațavencu”, în prezent Răzvan Cucui este redactor al săptămânaluiui scăpat de sub control ”Kamikaze”.

Iubitor de excursii și de călătorii, Răzvan Cucui este un povestitor fascinant al propriilor expediții. Pasiunea sa pentru biciclete este de asemenea cunoscută, aceasta materializându-se în magazinul său de profil.

Mai multe despre Răzvan puteți afla răsfoind BLOGUL său personal, iar despre latura sa culinară și nu numai, vom afla în urma mini-interviului luat de tanti Jeni, la obișnuita cafeluță servită la măsuța dn bucătăria Cantinei. Să-i ascultăm…

TJ:  Ce a mai rămas tradițional în bucătăria românească?

Răzvan: Glutamatul monosodic cu vagi urme vegetale. Sau „condimentul din legume uscate”, sau „baza pentru mâncăruri”. Tradițional, se dădea pe sub mână sau se cumpăra din târg, de la sârbi. Cele mai „de tradiție” mărci de la noi: Vegeta și Delikat. Puțini poate își mai amintesc și de produsul românesc Supco.

TJ: Ce specialități culinare românești mâncăm azi dar nu le vor mai mânca nepoții noștri?

Răzvan: Felurile românești nu vor dispărea în totalitate, ci vor evolua în hrană „inteligentă”. Tendința, și la noi ca și aiurea, este cea de eliminare din dietă a mâncărurilor înecate în grăsime, în special cele preparate din porc tăiat în ogradă. Uitați-vă prin revistele colorate – totul se gătește cu trei stropi de ulei de măsline, extra-virgin, carnea este numai piept de curcan, cu rare dezlegări la doradă preparată la aburi. Ceapa prăjită este înlocuită cu trei fire de chives. La capitolul „românești”, vom avea sarmale „Low Fat”,  mititei „Slim Line” – 0,1% g și jumări „Cholesterol Free”.

TJ: Ce preferințe culinare ai din fiecare zonă geografică a țărișoarei noastre?

Răzvan: Ca să parafrazez pe nu-mai-știu-cine-a-zis-asta, gusturile mele sunt foarte simple. Îmi place ce e mai bun. Și mai bine făcut, am completat eu.

TJ: Ce meniu se servea pe vremuri la bufetul  de la ”Ștefan Gheorghiu”?

Răzvan: Trebuie să fac mențiunea că am absolvit secția IT a reputatei academii, cu specializare pe gestiunea stocurilor. Pentru că nu se inventase masteratul pe atunci, am urmat studii postuniversitare la CEPECA, Timișoara. Acolo, printr-un aranjament dintre mafiile IJGCL Dolj, la care lucram și Timiș (gospădărie comunală) mâncam la cantina mafiei. Rețin minte o ciorbă de porc bănățeană, neacrită, sub un deget de grăsime fierbinte.

TJ: De la cine ai învățat să gătești? Ce ai gătit pentru prima oară?

Răzvan: Am furat, practic, din familie: mama, unchi, mătuși, bunici. Efortul era canalizat înspre atingerea gustului pe care-l aveau mâncărurile inegalabilei mele nașe de botez. Am început normal, ca toată lumea, cu ouă. Cred că eram prin clasa a I-a, când, tovarășa Tomoșoiu Maria ne-a întrebat dacă știm cât timp se fierbe un ou pentru a fi considerat „moale”. Nu „cleios”, nu „tare”. Premianta clasei, Silvia Apostol Mihaela, zisă „Pușa”, a fost, ca deobicei, singura care a știut răspunsul. Ajunși acasă, toată clasa am fiert ouă.

TJ: Ce amintiri ai despre prima ta bicicletă?

Răzvan: Prima mea bicicletă a rămas în plan ideatic, în vitrina magazinului din centrul Mangaliei. Era un Pegas roșu-sidef cu cadru de „Kent” dar cu coarne și șa normale, nu acelea comune, de „beach cruiser”. Serie limitată. Banii, care ar fi acoperit orice model de pe piață, au rămas și ei până la majorat într-o carte de-a bunicii pentru că taică-miu nu vroia nicicum „să plec cu nebunii pe străzi cu bicicletele”. Știa el „un caz”. Fără știrea părinților însă, un văr de-al mamei din blocul vecin, profesor de fizică, îmi dădea pe șest Ukraina lui, dar numai după ce îmi verifica problemele alese de el de prin culegeri. Munceam pentru bicicleta aia! Prima mea bicicletă personală mi-am luat-o din salariu, pe vremea când eram stagiar la Craiova. Am dat o groază de bani pe ea, vreo 1540 lei. Era un Tohan, bleo metalizat, cu frâne V și aripi nichelate. Ediție de lux. În februarie 1990 am revândut-o cu 2400 lei unui coleg care „făcea” Yugoslavia. Cu noroi pe ea, căci dacă o spălam l-ar fi costat mult mai mult.

Foarte interesant! Dar de la atâta mișcare pe bicicletă parcă mi s-a făcut foame…. Hai să vedem cu ce bunătăți ne va trata domnul Cucui azi, că deja e târziu și stomacul ne roade…

”Pentru început vă voi prepara niște Hribi cu paste. Cantitățile enumerate sunt pentru 4 porții și timpul de preparare e aproximativ 30 de minute.

Avem nevoie de: 700g hribi proaspeți, 500g spaghete, 100ml ulei de măsline, 1 cățel de usturoi, 1 linguriță rasă cimbru uscat, 3-4 fire cimbru verde, ± sare, piper.

Să vă povestesc cum se prepară: curățați ciupercile, spălați-le, scurgeți-le bine de apă și tăiați-le în bucăți, pe cele mari, iar pe cele mici lăsați-le întregi sau tăiați-le în jumătăți. Încingeți într-o tigaie mare uleiul de măsline și rumeniți în acesta cățelul de usturoi întreg, la foc mic. Usturoiul nu trebuie să se prăjească prea mult, când s-a rumenit puțin, scoateți-l din tigaie. Puneți în uleiul încins ciupercile și prăjiți-le înăbușit până când se evaporă toată apa pe care acestea o lasă. Între timp, fierbeți pastele în 2 litri de apă și 1 linguriță de sare, apoi scurgeți-le de apa în care au fiert și puneți-le în tigaia cu ciuperci. Adăugați cimbrul uscat și verde, potriviți de sare și piper și mai lăsați 1 minut la foc mic. Serviți preparatul fierbinte. Poftă bună!”

Aiiii, delicioooos! Ciupercile prăjite au umplut bucătăria cu un miros încântător… Abia aștept să fie gata pentru a degusta pastele astea sublime!

Dar să vedem ce ne propune Răzvan pentru desert:

Pentru desert vă voi pregăti o delicoasă Tartă cu prune şi nuci. Pentru asta avem nevoie de: 400g făină, 100g unt, 2 linguri apă rece, 1 lingură zeamă de lămâie, 300g prune, 700g prune măcinate, piure, 250g zahăr tos, 200g miez de nucă întreg. Iată cum se prepară: amestecaţi făina cu untul, apa şi zeama de lămâie. Frământaţi puţin aluatul până se omogenizează şi apoi puneţi-l la rece pentru cel puţin 1 oră. Din acest aluat întindeţi o foaie într-o formă rotundă de tarte, cu diametrul de 25cm. Peste foaie turnaţi un strat uniform de piure de prune. Peste acesta aşezaţi prunele desfăcute în jumătăţi, cu tăietura în sus. Puneţi prunele una lângă alta, cât mai înghesuite. În locul sâmburilor aşezaţi câte un miez întreg de nucă şi presăraţi peste toate zahăr tos. Puneţi tarta la cuptor, la foc potrivit, până când se rumeneşte uniform.

Poftă bună!”

Ahhhh, un desert absolut irezistibil… Tartele astea sunt ușor crocante apoi simți cum se topesc în gură… Domnu Răzvan, mai pregătim una-zece tăvi? Mulțumesc…

Eiii, dar păcat că ziua de azi a fost așa de scurtă… Dar am mâncat bine, ne-am simțit bine și am aflat lucruri interesante de la invitatul nostru de azi… Mulțumim din suflet lui Răzvan Cucui pentru onoarea pe care ne-a făcut-o venind azi la Cantina Socaală și vă invităm să vă înfruptați din minunatele bunătăți pregătite de dumnealui! Dați năvală și poftă mareeee!!!

13 Responses to Guest-Star Day: Răzvan Cucui

  1. Florina spune:

    carevasăzică, am gătit în deschidere la Cucui. 😀

  2. Alina Balan spune:

    Delicios … hribii cu paste …

  3. psi spune:

    măăăăi… cum poate să arate de bine tarta aceea!
    miau, mi-au căzut mustăţile de poftă!

  4. nedormitul spune:

    am senzaţia că îl văd pe ceauşescu.

  5. Pataphyl spune:

    Gheo, de ce nu-i dai oleacă de mîncare și lui nedormitul, văd că a devenit nehalitul, are vedenii de la ciumperci (vorba lui Cătălin Mireuță de la „Divertis”)

    Dar mie-mi pilac și alea cu prune, dar în special cu perje. Piureului de perje eu îi zic magiun, din ăla bun! Mulțumesc Răzvan Cucui, dacă mai treci pe la Cantină adu-mi aminte cum se făcea tochitura aia specială de la pomana porcului… 🙂

  6. silavaracald spune:

    Măi, știu acum de ce aduci tu aici invitați arătoși ca domnul Cucui!
    Speri să-ți rămână ție toată mâncarea, că noi avem altă treabă: privim doar. Nțț, nțț!

Lasă un răspuns

