Guest-Star Day: Mămica de Sebastian

Eiii.. ce zi frumoasă, dragi mei! Norii s-au mai risipit și soarele strălucește magnific pe cer… Păi cum să nu fie o zi minunată azi, că doar este joi, deci la Cantina Socială avem Guest-Star Day! Apropo de vreme, să știți că în Suedia s-a instituit Codul Portocaliu! Și nu așaaa oricum, ci pentru toată săptămâna! Este vorba de cod portocaliu pentru…căldură, termometrele arătând temperaturi de 20 de grade Celsius!!! Să știți că nu e zvon și nici glumă, știm asta de la sursă sigură și anume invitata noastră de azi: Mămicaaaa de Sebastiaaaaaannnn! Vai, mulțumim, mulțumim,  pentru aplauze și primirea asta călduroasă! Mămica de Sebastian vine toooocmai din Suedia, dintr-un orășel de provincie, acolo unde locuiește cu soțul ei și minunatul lor băiețel, Sebastian, în vârstă de 5 ani și câteva luni.

Iată ce ne spune invitata noastră despre ea însăși: ”Mă numesc Florina Molnar, sunt un om simplu, sunt mămica de Sebastian și cu asta încerc să spun totul despre mine. Mi-ar place mie multe să fac dacă timpul mi-ar permite. O vreme m-am ocupat de confecționat zorzoane din mărgele și pietre semiprețioase. Am lăsat deoparte pasiunea aceasta, pentru zile mai  liniștite. Imi place mult să citesc și am cam reușit în iarna asta lungă. Să stau la gura sobei cu o carte în mână mi se pare relaxant. Sau să merg la plimbări lungi în pas sprinten, bune pentru trup, minte și suflet.”

 Puteți afla mai multe despre invitata noastră de pe BLOGUL EI, care practic este un jurnal în care Florina descrie viața din orășelul suedez în care locuiește și multe, multe lucruri despre odorul ei drag, Sebastian, alintat cu numele de Basse. ”Basse e prescurtarea de la Sebastian, ne explică Florina.  De cind am aflat că sunt gravidă, mi-am dorit un băiețel și am primit un băiețel exact cum mi-l doream: frumos, cuminte și sănătos.  Noi îi ziceam Sebi, dar el nu vroia să zică Sebi pentru că la grădiniță copiii îi zic Basse și așa a rămas-Basse. Îmi e dor de el când nu e acasă sau când nu sunt eu acasă, la muncă și pe drum mă tot gândesc la el și ce năzbâtii face…”

Eiii.. dar să trecem dragii mei la treabă… Florina pășește în bucătărie alături de tanti Jeni care, conform obiceiului, îi va pune câteva întrebări invitatei noastre în timp ce aceasta va pregăti bunătățile pentru azi. Așaaaa…

Pentru început, Florina ne pregătește un aperitiv foarte delicios, numit ”Tort sandviș”, evident unul din preferatele lui Sebastian. Pentru asta, invitata noastră va folosi: 2-3 pungi de pâine feliată, preferabil graham, pate de ficat, brânză topită, șuncă, maioneză, smântână, ardei roșu și verde și castraveți.

TJ: ”Draga mea, de când ești stabilită în Suedia? Cu ce te ocupi acolo?”

Florina: ” În Suedia am venit acum 7 ani,Sunt originară din Oradea, deci ardeleancă și mă mândresc cu asta. Aici am reusit să-mi împlinesc visul de-o viață, să lucrez în domeniul sănătății. Când eram mică vroiam să devin doctoriță…am devenit doar soră medicală. Aici mi-a schimbat radical viziunea despre viață și despre oameni. Momentan pendulez între două case, una de bătrâni și una de psihiatrie.Sunt două specializări total opuse, care necesită un bagaj de cunoștințe foarte vast, dar mi-s dragi amândouă. Cel de la bătrâni poate pentru că eu nu am avut bunici, am crescut fără iubirea lor… Iar psihiatria, nu ai cum să te plictisești de ea…”

Florina pune într-o tavă felii de pâine, una lângă alta, iar apoi toarnă peste ele un strat de maioneză. Într-un castron,prepară apoi o cremă formată din pate de ficat, puțină smântână, castraveții tăiați mărunt și după ce amestecă bine totul unge cu ele alte feli de pâine. Peste feliile unse se pun alte felii de pâine, ca la sendviș, apoi fiecare pereche de felii se pune în tavă, formând un nou strat. Se unge și acest strat cu maioneză, apoi se pregătește un nou strat de sandvișuri care de data asta au la mijloc o pastă formată din brânză topită și șuncă tăiată mărunt. Se așează și aceste sendvișuri în tavă, ungându-le și pe ele cu maioneză. Ultimul strat de sandvișuri are la mijloc tot o cremă, formată din brânză topită și ardei roșii tăiați mărunt. După ce se așează și aceste sendvișuri în tavă, deasupra lor, Florina le unge cu brânză topită și maioneză iat pe lateral cu pate de ficat și maioneză. Florina le decorează apoi cu felii de ardei, castraveți și șuncă. Se ține la frigider câteva ore. Aiiii.. ce bun! Abia aștept să fie gata!

TJ: ” De unde ai învățat să gătești? Ce ne poți spune despre bucătăria suedeză?”

Florina: ” Am învățat din nevoie mai mult decât din plăcere.Când eram mică eram și eu ca și Basse, ajutor de bucătar. Mai apoi mi-a fost musai să învăț să gătesc iar când m-am mutat în Suedia mi-a plăcut să experimentez rețete noi. Există mari diferențe între bucătăria suedeza și cea românească. Cea suedeză e mult mai simplă și necesită mai puțin timp de preparare decât cea românească. Mâncarea de bază a lor sunt cartofii cu ceva lângă ei și mai ales cu ”lingonsylt” (un fel de gem din fructe de pădure) .Și mai ales multe sosuri la mâncare iar supele sunt mai multe gen supe cremă. Ei nu renunță la sos ,cartofi si ”lingonsylt” nici măcar când fac sarmale. Țin minte o întâmplare haioasă la primul meu job în Suedia: eram la o casă de batrâni și serveam masa. Mâncarea venea pe un cărucior și am vazut un bol mare cu ”lingonsylt”. Credeam că e desertul 🙂 Noroc că a venit o colega suedeză și a salvat situația, bătrinii au primit și ”lingonsylt”. Acasă încerc să gătesc atât rețetele tradiționale românești dar mai fac și de cele suedeze…”

Acum Florina ne va pregăti o delicioasă supă de raci! O supă foarte rapidă și gustoasă, care se prepară în aproximativ un sfert de oră. Ia să vedem: Florina va combina doi morcovi mari, un litru de apă, 300 de militri de smântână, 400 de grame de brânză topită, 40 de grame de raci curățați și două cubulețe de supă concentrată de pește sau de vită. Morcovii se dau pe răzătoare apoi se călesc în ulei. Se adaugă apoi apa, se lasă să dea în clocot, punându-se apoi cuburile de supă și brânza topită. După ce supa dă din nou în clocot se adaugă racii și smântâna. Dragii mei, supa asta e o adevărată minunăție… vă invit cu căldură să o încercați și voi!

TJ: ” Draga mea la voi acolo în Suedia este foarte popular hocheiul pe gheață… Te uiți la asemenea meciuri?”

Florina:” Tanti Jeni,  eu nu-s cu sporturile iar în ultima vreme nu am avut timp nici să mă uit la știri. Tati de Basse se uită mai mult la fotbal dar si la hochei, atunci când joaca echipa Suediei. Pe Basse aș vrea să-l dau la iarnă să inceapă să invețe să patineze, iar când o fi mai mare, poate se face hocheist:) ”

Invitata noastră nu stă nici o clipă locului, iar acum după ce a pregătit supa de raci este gata să ”atace” felul doi, și anume ”Kaiser la cuptor cu orez”, care se prepară din kaiser, praz, roșii, smântână, orez și legume. Kaiserul se taie felii, se pune în tavă, apoi se adaugă roșiile tăate cubulețe, prazul tăiat și se pune la cuptorul preîncălzit la 200 de grade Celsius pentru vreo jumătate de oră. Se scoate apoi tava și s epune deasupra smântânica și cașcaval ras. Se pune din nou la cuptor pentru vreo zece minute și gataaaa! Kaiserul ăsta la cuptor este delicios! Se servește cu garnitură de orez fiert și salată de legume.

Ca și băuturi, Florina ne recomandă un aperitiv suedez înainte de masă și niște vin alb la kaiser.

Dar la desert? Ce avem la desert? Păi avem ceva simplu și extraordinar de bun: căpșuni cu frișcăăăă! Minunaaaaat!!!

”Lui Basse îi e poftă de căpșuni, ne explică Florina. Ar mânca non-stop și oricând.I-am luat sâmbătă 250 de grame cu 4 euro, căpșuni suedeze. Mâine iar trebuie să mă duc să-i cumpăr că nu mai tace. Mă tot întreabă dacă n-au apărut la magazin căpșuni. Dacă nu mai sunt ce mă fac? Ii cumpăr din alea înghețată,care-s mai acre ca și lamâile, dar pentru el sunt la fel ca și bomboanele. Așa am mâncat și eu când am fost gravidă. Pe tren, din Stockholm până la Alvesta, am balotat 2 litri de căpșuni. Erau nespălate dar n-am pățit nimic. Da, am zis 2 litri pentru că aici căpșunile se vând la litru și nu la kg, la fel ca si ouăle,la kg și nu la bucată:) ”

Florina ne-a pregătit și două poze: una cu Basse pregătind turte și una cu ea însăși, savurând cafeluța de dimineață:

Eiiii, ce ne mai lipsește acum? Dedicațiile muzicale făcute de invitata noastră petru voi, două piese pe care le ascultă cu mare drag și îi stârnesc amintiri despre vremuri demult apuse:

Cam asta e pentru azi dragi mei… Îi mulțumim dragii noastre invitate pentru ziua aceasta minunată, pentru lucrurile interesante pe care ni le-a împărtășit despre viața de acolo și vă invităm să vă desfătați azi cu bunătățile pregătite de ea. Poftă bună dragi mei și distracție plăcută!

 

7 Responses to Guest-Star Day: Mămica de Sebastian

  1. viatanomada spune:

    Felicitari mami de Base,supa aia de raci pare delicioasa,iar kaiserul la cuptor la fel.Ma pui la treaba azi ca tot trebuia sa gatesc ceva rapid ssi bun.

  2. Georgiana spune:

    Felicitari mamica de Sebastian! Esti de apreciat pentru curajul de’a incepe o viata noua departe de tara si de’a reusi!Sunt convinsa ca nu ti-a fost deloc usor… pfoaiii numa’ cand ma gandesc ce limba dificila e suedeza!!
    Acum, te rog sa ma scuzi dar mi-e o foame de lup, ma bag la o bucatica de kaiser pana nu se termina!! Sunt convinsa ca-i delicios!! Te pup!

  3. mamica_de_sebastian spune:

    @viatanomada cum a iesit supa de raci?Sa stii ca sotul meu a fost foarte sceptic in privinta supei si ghici a cui e favorita acuma?:)

    @Georgiana multumesc de aprecieri..Kasler mai este esti binevenita.Vad ca nu indraznesti la supa de raci:)

  4. Georgiana spune:

    @mamico, la supa de raci nu ma bag, sunt mai traditionalista. M-a convins o amica,la restaurant fiind, acum ceva ani, sa mananc scoici… si-am zis ca hai s’o incerc si pe asta! Nu vrei sa stii ce frumos suipam in servetel pe sub masa, o greata mai mare n-am avut de cand ma stiu!! De atunci ma abtin 🙂 Dar ca sa ma ierti, am sa mananc doua portii mari de capsuni cu friscaaaa!! delicios!

  5. April spune:

    Multumim de masa. Papa bun, muzica faina….
    Mi-a placut tare mult chestia cu codul portocaliu 😀
    O zi insorita…ca aici ploua de vreo 2 saptamani :((

  6. Miju spune:

    pfoaaai, oo la kilogram! pai cum ramane cu onoarea unitatilor? de capsuni la litru nu comentez, ca si la noi, in cisnadioara si rasinari se dau castraveciorii cu suta, iar agrisele, rozinchinele si ciresele cu litra

    ma bucur tare sa citesc detalii despre suedia, o tara care m-a interesat dintotdeauna, mitul suedezelor nefiind inca spart, pentru ca n-am intalnit niciuna 😀

    ma bag si eu la o supa si un kaiser fierbinte. imi amintesc cum prindeam racii cand eram mic, dar in afara de a-i fierbe si a-i manca cu sare si piper alb n-aveam habar.

    sper ca nu ma vede Gheorghe ca scriu aici, cand trebuia sa scriu in alta parte. am fugit 😐

  7. […] Georgiana Mocanu, Corina Moldovan, Melania și Alexandru Fratean, Zâna Eficienței, Simona Tache, Mămica de Sebastian, Miju, Adi Hădean, Oana Stoica-Mujea, Lia Stoica, April – Floarea de Cireș, Neamțu Țiganu, […]

Lasă un răspuns

