Coq au vin. Sufleu de castane

Eiiii, hai că a nins frumos din nou:viscol, nămeți, tot tacâmul. Iarnă adevărată, fraților! Degeaba am dat zăpada prin curtea cantinei sâmbătă, că ieri s-a pus la loc. Deci, uite cum astăzi iar o să pun mâna pe lopată, ca să îmi mențin condiția fizică. Dimineața, mi-aș fi dorit niște schiuri, dar din păcate, căutând prin debara nu am găsit decât rachetele de badminton pe care mi le-am atașat la bocanci în chip de tălpici, cum am văzut în filmele alea cu expediții la Polul Nord sau Sud, după caz. Mica mea expediție polară, cu destinația Cantina Socială, s-a încheiat cu succes, nu am întâlnit nici un urs polar pe drum, nici foci vesele și nici morse grase și frumoase. Nici măcar un pinguin rătăcit. Păcat! La capătul călătoriei însă, m-a așteptat cafeluța lui tanti Jeni, bună și aromată, dătătoare de viață și energie. Amintindu-și de zăpezile de altădată, ca și domnul poet Francois Villon, tanti Jeni a devenit un pic melancolică și și-a pus de dimineață la pick-up un single vechi, și anume ACESTA .

„…
Ce soyeux cortege
Tout en larmes blanches
L’oiseau sur la branche
Pleure le sortilege

Tu ne viendras pas ce soir
Me crie mon désespoir
Mais tombe la neige
Impassible manege”

„Tanti Jeniii, zic, bagă ceva mai vesel, că-mi aduc aminte de datoriiii…” Dumneaei își suflecă mânecile și-mi dădu indicații: ” Mai bine du-te-n pivniță și adu vinul ăla de Burgundia, că melodia asta m-a inspirat și sunt pusă pe fapte mari.” Hait, zic, vinul ăla de Burgundia e numai bun pe vremea asta. Oare ce-o vrea tanti Jeni să gătească cu el? Până am răscolit eu pivnița și am adus naveta cu sticlele de vin, deja dumneaei avea pe masa de lucru următoarele: un cocoș cam de două kilograme, curățat, sare, piper proaspăt măcinat, 60 de grame de unt, 100 de grame de slănină, un fir de praz, o legătură de ceapă verde, doi morcovi, trei căței de usturoi tăiați mărunt, o legătură de pătrunjel verde, o crenguță de cimbru, o foiță de dafin, 150 de grame de ciuperci, 100 de ficat de pasăre, o lingură de făină, 50 de militri de coniac, și trei linguri de pătrunjel tocat mărunt. Știu! Tanti Jeni va face „Coq au vin”, iar pentru asta, din vinul de Burgundia, are nevoie doar de 700 de militri. Pentru a fi mai dinamică, a schimbat și registrul muzical, acum ascultând piesa ASTA. Eeeeee… așa mai merge! Cu dexteritatea-i binecunoscută, tanti Jeni împarte cocoșul în opt bucăți, carnea tăindu-se în bucăți mari cu oase cu tot, apoi o condimentează cu sare și piper. Topește apoi untul într-o tigaie și prăjește carnea până devine aurie. Slănina se taie în bucăți mici și se adaugă la carnea de pasăre pentru a se prăji împreună. Arpagicul, ceapa verde și morcovii se taie în bucăți lunguiețe și se adaugă și ele în tigaie. Se toarnă peste ele vinul roșu și se lasă la călit la foc potrivit cam 40 de minute. Tanti Jeni scoate carnea și legumele și le păstrează la cald, apoi se adaugă în zeama rămasă, ciupercile. Ficatul se taie mărunt, se amestecă cu făină și coniac și cu acest amestec se îngroașă sosul din tigaie. Sosul se pasează printr-o sită, apoi se pune la fiert împreună cu carnea și legumele. Mmmmmm… nu pot să vă explic ce arome îmbietoare sunt acum în bucătărie… Le coq au vin este servit de tanti Jeni pe un platou presărat cu pătrunjelul tocat mărunt, iar ca și companion aveți la dispoziție câte o carafă cu vin roșu de Burgundia. Splendid!

Miruna este și ea inspirată azi de „la cuisine francaise” și ne prepară un delicios sufleu de castane. Pentru asta ea folosește: 250 de grame de castane uscate, 300 de militri de lapte, 60 de grame de unt, 100 de grame de zahăr vanilat, 20 de militri de lichior de cireșe, patru ouă, in vârf de cuțit de sare, zahăr și zahăr pudră. Castanele au fost puse de aseară la înmuiat în apă într-un vas acoperit și azi dimineață le-a scurs bine. Apoi, castanele se fierb în lapte, la foc mic, cam o jumătate de oră, amestecându-se des. După ce se fierb se freacă și se fac puree. Cuptorul se încălzește la 180 de grade. Puree-ul de castane se amestecă cu zahărul, untul, lichiorul de cireșe și zahărul vanilat, Ouăle se separă și adăugăm gălbenușurile, unul câte unul, în puree. Albușurile se adaugă și ele, după ce se bat spumă. Buuun. Se ia o formă de sufleu termorezistentă, se unge cu unt și se tapetează cu zahăr. Se pune puree-ul în această formă și se pune la copt cam 40 de minute. După ce se scoate din cuptor, se presară cu puțin zahăr pudră și se servește imediat. Magnifique! Iresistible! Merci beaucoup, Miruna la douce!

Hai că am început cu bine săptămâna. O specialitate de excepție, vinișor excelent, desert magnific… Vă așteptăm cu masa pusă. Eu mă duc să fac cărare prin nămeți, să ne găsiți mai ușor. Da, mi-am luat și o botelcuță cu vin cu mine, să nu îngheț! Poftă bună!

8 Responses to Coq au vin. Sufleu de castane

  1. La fix menu-ul asta pentru o zi de luni! hai ca vin la cantina sa pap ceva si dupa aia ma mai gandesc daca-mi reiau munca sau o las pe maine….Oricum, va urez de pe acum o saptamana maxima!

    • cristiangheorghe spune:

      @georgiana: nu știi că luni nici iarba nu crește? Hai la o păpică și un vin bun, după aia mai vedem cum e cu munca 🙂

  2. mamica_de_sebastian spune:

    Vai vai ce pofta mi-ati facut cu sufleul de castane.Imi amintesc de gustul piureului de castane iar castane fierte n-am mincat de cind m-am mutat la polul nord

    • cristiangheorghe spune:

      @mamica_de_sebastian: mămico, să știi că zilele astea avem și noi Polul Nord, aici în bătătură :)Și castanele astea merg chiar la fix! Ai o porție dublă de la tanti Jeni 🙂

  3. lejournaldecorina spune:

    merveilleux. Mi-ai adus aminte de prima data cind am facut eu fondue: am pus aproape o sticla de vin! nu intelegeam de ce sintem asa de veseli, la sfirsit!Chiar, iarna asta merge cu o fondue

  4. Nicu spune:

    Bre da’ 50 de cognac i-a dat TJ lu’ cocos?….cica moare fericit si se si fragzeste 😛

    • cristiangheorghe spune:

      @Nicu: Bre, nu știu, coniacul e trecut ca material strategic la noi în debara. Dar dacă zici tu că moare fericit și se mai și frăgezește, probabil că i-a dat. 🙂

Lasă un răspuns

