Guest-Star Day: Melania și Alexandru Fratean

Soarele a răsăriiiiit…. Florile au înfloriiiit, păsărelele s-au treziiiit… joia ”Guest-star day” aaaa sooooosiiiiiiiiiiit!!! Pfuaaaaiiii… ce cântecel fain am scos! Ce inspirat sunt de dimineață! Păi cum să nu fiu când astăzi se anunță o zi excelentă, nu? Excelentă am zis? Minunat de excelentă pentru că invitata noastră de azi esteeee…..ei bineeeee… sunt doi! Melaniaaaaa și Alexandruuuuu Frateaaaaan! Urale! Aplauze, reflectoare! Pfuaaa.. o primire nemaipomenită pentru dragii noștri care au venit tocmai de la Târgu-Mureș să ne răsfețe cu niște bunătăți ex-tra-or-di-na-re!

Melania este o clientă foarte dragă a Cantinei noastre, semnând sub diverse nume conspirative precum ”melami”, ”silavaracald” sau mai nou ”nașa”. BLOGUL Melaniei este un loc de întâlnire cald și prietenos. ”Mă uit şi mă minunez de efervescenţa comentariilor de pe blogul… hai să zicem, al meu! Ştiu că nu poate dura mult timp un aşa fenomen, aşa că profit de ocazie ca să mă bucur acum, cât există. Ne simţim bine împreună, ne luăm peste picior, ne încurajăm când ne este greu, glumim, “cântăm”, “dansăm”, “pictăm”, “ne uităm la filme”. Regulile se fac pe parcurs şi se schimbă ori de câte ori simţim nevoia” , ne mărturisește Melania.

Alexandru are și el BLOG, dar de foarte curând. ” Soțul meu  a fost somat să-și facă blog, povestește Melania.  S-a executat, că nu era să-și ridice în cap întreaga familie, mai ales că solicitarea nu venea de la mine, cu care s-ar fi descurcat cu un “Nu” scurt, ci de la fii-su. Așa că i-am ales o temă; cum e innebunit dupa cafea, am ales-o pe aia adecvată. Apoi a inceput să publice. Rar, că nu-i dă ghes inima să scrie mai des, deși ar avea despre ce. Dar, după un timp, a început să-l “prindă”. Cum încă nu a invățat să intre singur în editare, mă întreba pe mine dacă a mai primit ceva comentarii.” Într-adevăr, să știți că deși scrie rar, domnul Alex ( sau Lino cum se semnează dumnealui la comentarii) are într-adevăr multe de spus. Melania în alintă pe Alexandru cu numele de ”Peștișorul de aur”. ” Asta este porecla pe care i-a dat-o primul lui șef de la Fabrica de Avioane – Craiova. De atunci așa i-a rămas numele pentru că într-adevăr este cu totul și cu totul de aur”, ne explică Melania.

Eiii, dar a sosit momentul în care invitații noștri intră în bucătăria Cantinei însoțiți de tanti Jeni, care le va pune câteva întrebări pe parcursul evoluției lor culinare. De fapt a evoluției lui Alexandru, deoarece el este maestrul bucătar al familiei Fratean!

TJ: ”Draga mea Melania, spune-ne te rog mai multe despre voi doi…”

Melania: ” Suntem căsătoriți din primii ani de studenție, când am devenit și părinți, de două ori. Alex este inginer constructor de avioane iar eu medic de familie. Lucrăm amândoi în Tg. Mureș acum, el la o agenție regională, eu la cabinetul medical individual. Avem pasiuni diferite: el- vânătoarea, pescuitul, bucătăria și bricolajul iar eu – scrisul și grădinăritul. Amândoi iubim animalele, așa că avem mereu câini și pisici prin curte. De-a lungul timpului, am avut o întreagă menajerie: arici, șarpe de pământ, hamsteri, găini, cocoși, un iepure, trei rațe leșești, pești, o țestoasă, porc de Guineea, etc. Lui îi place să călătorească, mie nu prea, dar ne armonizăm, așa că am văzut împreuna câteva țări din Europa, precum: Grecia, Croația, Ungaria, Austria, Italia, Franta, Serbia, Cehia.”

Între timp, Alex și-a pus șorțul de bucătar și ne prepară un antreu specific zonei mureșene:  măduvă de vită, din oase fierte pentru supă, întinsă pe pâine proaspăt prăjită, condimentată cu sare, piper și boia de ardei. Fiecare porție conține trei feliuțe din astea acompaniate de ceapă roșie tăiată peștișori, precum și un ștampăl de pălincă scoasă din frigider ( și pălinca și paharul). Mmmmm…. Excelent antreu!

TJ: Mmmm… priceput bucătar, domnu Alex!

Melania: Da, el este responsabil cu gătitul la noi în familie. Cât au fost copiii mici, am gătit destul. Acum nu mai e nevoie. Stăm atât de rar acasă încât mai mult aruncăm mâncarea decât o mâncăm. Iar când suntem amândoi la domiciliu, preferăm să gătească „Peştişorul” în timp ce eu fac alte chestii prin casă, care lui nu-i plac, adică curăţenie, spălat, călcat şi alte alea. Pasiunea „peștișorului” pentru bucătărie datează dintotdeauna, el provenind dintr-o familie cu bărbați pricepuți în ale gătitului. Socrul meu e un bucătar excelent și acum, iar fiul meu le calcă pe urme. Când s-a apucat fiică-mea de gătit, se întâmpla să ne dea telefon pe numărul fix. Dacă răspundeam eu, mi-l cerea repede pe taică-său. Atunci știam că încearcă să încropească câte ceva de-ale gurii, ori eu nu eram destul de autorizată să-i dau sfaturi! Acum ea e o bucătăreasa mult mai bună ca mine, dar ceva imi spune că așa ceva nu-i prea greu având în vedere cartea mea de vizită! 🙂 ”

Între timp, ”peștișorul” ne prepară aperitivul cald: păstrăvi prăjiți! O minunăție! Domnul Alex ne explică, în timp ce lucrează: ”Păstrăvii trebuie să aibă fiecare aproximativ 150-200 de grame. După ce se curăţă bine de solzi, intestine şi branhii, se sărează după gust şi se ţin câteva ore la frigider. După ce se scot din frigider, dacă sunt prea zemoşi, se şterg cu un şervet de pânză, se stropesc cu câteva picături de zeamă de lămâie, se piperează după gust şi se tăvălesc într-un amestec de făină albă cu făină de mălai şi boia de ardei. Se prăjesc în ulei, la foc iute, astfel încât să iasă rumeni la suprafaţă dar fragezi în interior, cu grijă ca să nu-i lăsăm prea mult fiindcă se usucă, iar carnea se va prinde de oase. Se servesc fierbinţi, cu cartofi natur, felii de lămâie, sos de capere şi frunze de pătrunjel verde. Ca băutură, neapărat un vin alb sec sau demisec, cu un buchet rafinat, nu prea proeminent. ” “Peştişorul” preferă o Fetească albă din Podgoriile Lechinţa (Culpiu), drept pentru care a și venit cu vreo 2-3 navete cu soiul ăsta de vin. Să fie primit, Peștișorule!

TJ: Ce feluri de mâncare preferați?

Melania: ”Felul de mâncare preferat al „peștișorului” este… orice dacă conține carne! De preferat totuși sub formă de grătar sau friptă în unt și ulei de măsline. Al meu: mămăligă cu lapte! 🙂 Dar mămăliga să fie sărată, nu anostă. E singurul fel de mancare care îmi place să fie sărată. De asemenea, amândurora ne place ciorba de fasole verde, cu „tort” de mămăligă cu brânză. Din bucătăriile lumii, de departe o preferăm pe cea franțuzească.” Mmmmm…. Gusturi fine, n-est pas?

În calitatea sa de vânător pasionat, ”Peștișorul” Alex ne prepară cevaaaaa…. Eeeeeeextraordinar: tocană de mistreț! Ce ziceți de asta, ei? Fiți atenți cum face domnu Alex. Îi dăm cuvântul:

”Animalul trebuie să fie neapărat tânăr, să aibă sub 100 de kile şi, dacă se poate, să fie femelă. Carnea se taie în bucăţi potrivite de mărime, care să conţină şi oase, de preferat coaste şi şira spinării. Ca să aibă un gust mai fin iar carnea să fie mai fragedă, se ţine de pe o zi pe alta într-un baiţ simplu, de apă rece cu oţet. Se toacă câteva cepe mărunt, apoi se prăjesc în untură de porc sau în ulei de măsline şi unt, într-o cratiţă cu fund mai gros. Când ceapa devine aurie, se pune peste ea carnea şi se amestecă până când începe să lase propriul suc, după care se acoperă totul cu un capac şi se lasă la foc mic. Se stinge cu un pahar de vin alb sau de bere. Se acoperă din nou, ca să se pătrundă totul bine. Se condimentează cu sare, piper, boia, o foaie de dafin, trei cuişoare şi alte plante aromate, după gust. (De exemplu, cimbrul.) Se completează din când în când cu câte un pahar de apă fierbinte, până când s-a pătruns carnea. Se îndepărtează capacul şi se lasă să scadă sosul până la consistenţa dorită. Dacă gustul dulceag al cepei este prea proeminent, se mai adaugă o linguriţă de muştar, ca să-l atenueze. Se presară funze tăiate de pătrunjel. Se mânâncă cu mămăligă vârtoasă, brânză de burduf şi o salată din “inimă” de varză murată. Ca băutură, merge de minune un Merlot de data asta.” Merlot să fie, domnu Alex! Să curgă-n pahareeeee!

Melania își amintește o intamplare hazlie: ”Urma să primim niște oaspeți la sfârșitul săptămânii. Soțul meu lucra la București pe atunci și urma să vina doar vinerea, așa că ne-a trimis un fax cu recomandări privind ce trebuia să facem cu un anume tip de carne pe care voia să-l gătească într-un fel mai special. Faxul mi l-a trimis la cabinet. Se uita asistenta mea cu ochii cât cepele cum curgeau hârtiile din el, pentru că a trimis vreo cinci pagini, cu indicațiii amănunțite, scheme de tranșare și schițe de tot felul. Parcă ne transmitea informatii privind desantul asupra unei țări inamice :)”

Ca desert, ”Peștișorul” Melaniei ne prepară ceva extraordinar de simplu și gustos! E vorba de o specialitate specifică Ardealului și preluată din bucătăria ungurească, pre numele ei ”Varga beles”. Pentru asta, Alex combină un kilogram de brânză de vaci, patru ouă, patru linguri de zahăr, două linguri de făină albă, două linguri de griş, o linguriţă de bicarbonat de sodiu, un praf de zahăr vanilat, o pungă de stafide şi 200 grame de tăieţei laţi, fierţi şi răciţi. Se amestecă toate, se pun într-o tavă bine unsă şi se bagă la cuptor, până se rumeneşte. E mai bună rece, pudrată cu zahăr. Suuuuuuper desert, dragi mei! Bun de te lingi pe degete! 

La finalul acestui meniu, invitații noștrii ne propun un păhărel de Unicum şi o cafea amară. Un adevărat festin, dragii mei… dezmăț, ce să mai zic!

”Nu avem poze cu bucătăria proprie, dar am pregătit două fotografii care ne reprezintă: ”Peștișorul” care gătește și eu care-l privesc :)” , ne spune Melania.

Tot ea, continuă: ” În fotografia asta, Alex este pozat gătind pentru o acțiune socială: banii obținuți, vreo 250 de milioane vechi, au fost donați Liceului de Artă din Târgu Mureș” Eii, bravo domnu Alex! Hai că astăzi nu strângem bani, dar aplauze, felicitări și mulțumiri pentru meniul ăsta minunat vom aduna, cu siguranță, foarte multe!

Eiiii, dragii mei, hai că a ieșit și soarele voios dintre nori, tocmai la țanc, când aranjăm noi mesele pe terasă. Vă așteptăm cu bunătățile proaspete și calde, vinurile reci și cu muzică propusă de invitații noștri dragi de astăzi. Haideți, dați năvală și poftă mareeee!

29 Responses to Guest-Star Day: Melania și Alexandru Fratean

  1. […] n-am gătit acasă, ci în deplasare, la Tanti Jeni! Când am văzut-o cum ne întâmpină cu polonicul, în pragul cantinei, am crezut că dăm de bai […]

  2. silavaracald spune:

    Am gătat, în sfârşit! „Peştişorul” şi-a scos şorţul ăla roşu care-i poartă noroc, eu m-am mai ferchezuit o ţâră în oglindă, deşi nu m-am spetit cu munca… palinca, paharele şi antreurile sunt la rece, Varga beleşul în cămară, la răcoare, vinul alb, cu brumă pe el, cel roşu, la temperatura camerei…
    Ce mai, totul e pregătit pentru musafiri!
    Poftiţi de luaţi! 🙂

  3. Lino spune:

    Mi-ar fi placut sa scri precum Sanda Marin: Se ia un mistret tinar…

  4. Lino spune:

    P.S. Dai un miel! Ne cheama FRATEAN.Nu te speria, il gatesc eu.

  5. […] Guest-Star Day: Melania și Alexandru Frățean « Cantina Socială […]

  6. matilda spune:

    Grozav meniul, mai ales prima parte, cea cu păstrăvii! Fiind o mare amatoare de asemenea înotătoare, cred că includ reţeta în meniul familiei.
    Despre mistreţ…cine-mi împuşcă şi mie unul ?

  7. ioana spune:

    Tnti Jeni, cand vrei sa scrii despre cum se gatesc ouale fierte si cartofii prajiti, te rog sa ma chemi si pe mine, da?

  8. mifty spune:

    mi-e lene să zic la ce mă pricep eu, aşa că vă las să citiţi: http://elforum.ro/viewtopic.php?f=40&t=38091

  9. Blanche Neige spune:

    Ooo, ce mirosuri ies din bucatarie! Mmmm…
    @Tanti Jeni
    Acum, daca tot a gatit Pestisorul la dumneavoastra acasa, asta inseamna ca va va lua cu el la urmatoarea lui vanatoare? 🙂

  10. Miju spune:

    Ioana&TJ, pentru fiert oua puteti intra aici: http://sarbaincaruta.blogspot.com/2008/07/cum-sa-fierbi-un-ou-daca-vrei-sa-faci.html

    chiar daca Lola n-a trecut pe aici, ar putea fi un guest star, la cate retete am luat/ facut de la ea 🙂

  11. viatanomada spune:

    La inceput am zis ca doar pastrav dar parca si un antreu ar merge,da’ palinca dublaaaa.Superbucatar,felicitari!

  12. mishulake spune:

    pentru un inginer se stie bine cu bucatareala, inginer si vanatorpescar iata o combinatie cu rezultate in blide , da’ aia cu palinca si paharu rece ie super, credeam ca numa io o stiu …!

  13. Miju spune:

    Herr Fratean und Mel – incantat de cunostinta 🙂
    avem prieteni aici, in Sibiu, doua familii de vanatori(de la una am si poze pe blog, cele cu gratare si caini de vanatoare).
    gandul la tocanitele vanatoresti intotdauna m-a lasat cu inundatii in gura; din tot ce ai pregatit aici, n-am incercat niciodata maduvioarele, da’ fug pe terasa, sa nu ma vada lumea ca nu stiu sa le mananc.

    TJ, bucuroasa de oaspeti? ca altfel vad ca se tot bucura oaspetii intre ei :)))

  14. Giana spune:

    Bucatar bun, papa bun, bauturica buna, muzica buna! Iata reteta unei vieti frumoase si linistite! Felicitari domnului Fratean care printre altele are si veleitati de bucatar, dar ce-ar fi fost oare daca n’ar fi avut-o la braţ pe Melania? – pe care eu personal o pretuiesc mult de tot! Pupaciuni dragii mei! Hai ca’s pe drum! Deschideti poartaaaaaaaa!

  15. silavaracald spune:

    @Giana
    M-ai făcut să roşesc. Pe bune! :-*

  16. anca spune:

    super meniu! m-a dat gata antreul!

  17. […] mă aşteaptă şi un cocoş de munte, aşa că azi vă voi spune doar atât: am fost guest star la Tanti Jeni (Sărut mâna ei şi Mirunicăi! Salutări cordiale lui Gheorghe, că tare ne este simpatic! ). […]

  18. […] c-a făcut-o, în ciuda neîncrederii cu care au tratat-o prietenii! A urmat reţeta pas cu pas şi i-a ieşit o minunăţie! Nu ştim ce gust are, dar va trebui s-o credem pe cuvânt […]

  19. […] în care îi veți regăsi pe Viața Nomadă, Nina Costea, Georgiana Mocanu, Corina Moldovan, Melania și Alexandru Fratean, Zâna Eficienței, Simona Tache, Mămica de Sebastian, Miju, Adi Hădean, Oana Stoica-Mujea, Lia […]

  20. […] mă aşteaptă şi un cocoş de munte, aşa că azi vă voi spune doar atât: am fost guest star la Tanti Jeni (Sărut mâna ei şi Mirunicăi! Salutări cordiale lui Gheorghe, că tare ne este simpatic! ). […]

Lasă un răspuns

