Ficăței în sos de smântână și măsline. Tort de ciocolată cu etaj

 

ACUM CÂȚIVA ANI…

Tânăra intră cu sfială în Biroul Marii Sălătărese și închise cu grijă ușa, să nu o deranjeze cumva pe bătrâna șefă a Ordinului Surorilor Bucătărese, care răsfoia atentă niște hârtii, la lumina lămpii ce străjuia impetuos pe un colț al biroului. ” Intră, Miruna!” îi spuse tinerei, privind-o pe deasupra ochelarilor cu ramă groasă și neagră. ” Hai, îndrăznește,ia loc! Termin și eu cu hârtiile astea în câteva clipe…” Tânăra păși timid și delicat și se așeză pe fotoliul aflat în fața biroului masiv. Era foarte emoționată, nu mai fusese niciodată în Biroul celei care conducea de atâția ani Ordinul. Încerca să se acomodeze, admirând atentă, în liniște, picturile și fotografiile vechi înrămate și atârnate ordonat pe pereți. Unele erau portrete ale celor care deținuseră funcția de Mare Sălătăreasă și conduseseră Ordinul în trecut, femei cu fețe distinse și sobre. Altele reprezentau poze-grup cu absolventele Școlii Ordinului, acolo unde fuseseră antrenate atâtea generații de Surori Bucătărese. „Da, Miruna, uneori privesc și eu pozele și tablourile astea cu nostalgie și respect…”, spuse bătrâna într-un târziu, „rolul nostru s-a schimbat de-a lungul secolelor. La început, eram misionarele hranei sănătoase și a deliciilor culinare. Acum suntem păstrătoarele acestor rețete, cuprinse în Marele Rețetar și suntem hăituite de cei ce vor să le distrugă…”

Bătrâna oftă și se ridică încet de pe scaun. Pe fața ei răsări un zâmbet luminos: „eiii, dar nu despre subiectul ăsta te-am chemat în biroul meu, draga mea! Azi avem un motiv de bucurie, nu? Vino încoace!” Miruna se ridică și ea de pe fotoliul ei, iar bătrâna o sărută pe amândoi obrajii și o îmbrățișă cu căldură: „La Mulți Ani! draga mea Miruna!” îi ură bătrâna. „să fii sănătoasă și să-ți păstrezi harurile pe care le-ai dobândit aici la noi!” Miruna roși și îngăimă un „Mulțumesc!” plin de emoție. Bătrâna Șefă scoase din sertarul biroului o diplomă făcută sul, ce purta sigiliul Ordinului. ” Ei, draga mea Miruna, deoarece astăzi ai împlinit 18 ani, te anunț oficial că stadiul tău de ucenicie s-a încheiat. De astăzi ești Soră Bucătăreasă cu drepturi și puteri depline! Felicitări, draga mea!” Tânăra primi diploma din mâinile Marii Sălătărese și se înclină în semn de mulțumire. „Nos es quis edamus…”, murmură bătrâna. „Edamus quis nos es…”, răspunse șoptit Miruna. „Suntem ceea ce mâncăm… /Mâncăm ceea ce suntem…” era salutul străvechi al Surorilor Bucătărese, salut al căror origini era pierdut în negura timpului. „Cum trece vremea…, spuse cu melancolie Marea Sălătăreasă. „Parcă ieri te-au găsit Surorile acelea în ruine și te-au adus aici… Erai un cocon învelit într-o păturică. Uite, ce fată frumoasă ai devenit! Și o cofetăreasă de excepție, pe deasupra!” continuă admirativ bătrâna. Miruna zâmbi și spuse: „Sper să vă placă tortul pe care l-am pregătit pentru mica petrecere de diseară. Este cu ciocolată, așa cum știu că-l preferați. Cu multă ciocolată!” Bătrâna râse. Avea un râs puternic, plin de bună dispoziție molipsitoare: „Ei, bine, draga, mea, atunci cu siguranță voi fi acolo, la mica ta petrecere! Ne vedem la apusul soarelui, în Sala de Mese!” Miruna făcu o scurtă reverență și părăsi Biroul, strângând la piept diploma pe care tocmai o primise. Marea Sălătăreasă privi în urma ei și își spuse: ” Draga mea Miruna… Sper să fii pregătită pentru ceea ce te așteaptă. Sper să fii pregătită…”
ASTĂZI

Păi, ce? Credeați că scap așa ușor week-end-ul acesta? Da de unde! Se pare că tanti Jeni și-a făcut un obicei în a-mi găsi o ocupație la fiecare sfârșit de săptămână. Hmmm… Păi să vă explic: sâmbătă, am fost reprezentantul Cantinei Sociale la acțiunea de curățenie organizată de „Let’s Do It Romania”. A fost o zi faină, dar obositoare. Detalii despre unde am fost, ce-am făcut și ce-au găsit unii pe acolo, găsiți pe blogul Ninei, cea care ne-a servit la finalul acțiunii cu niște clătite delicioase. Mmmmm… Ei, bine, după aventura asta cu curățenia națională, am dormit vreo 14 ore. Probabil aerul de la pădure sau de la ceea ce am găsit prin pădure și-a făcut efectul… În fine! Duminică, am avut la Cantină o altă de acțiune, de data asta cu caracter intern: „Operațiunea Murătura”. Folosind cu strictețe rețeta pe care o știți de anul trecut, tanti Jeni împreună cu Miruna și cu mine, am îndesat zarzavaturi în borcane până seara târziu, pregătind niște murături ce vor fi ultra-super-mega-delicioase, așa cum le știți. Ufff, bine că am terminat până la urmă cu activitățile astea și azi începem săptămâna mai ușurel, așa… Deci m-am trezit târziu, sper că ați înțeles, da? Nici nu mai știu ce-am visat și cum, că m-am trezit cu o foameeee… auuuuuu! De-mi vine să urlu precum coiotul la Luna plină! Și cum merg eu așa somnoros spre Cantină să văd care mai e treaba pe acolo, primesc un SMS de la tanti Jeni: ” Eram precisă că ai uitat: azi sărbătorim ziua Mirunei. Ca de obicei, de cadou m-am ocupat tot eu. Măcar de flori, ocupă-te tu. Hai, mai întârzii mult? TJ” Aiiii, evident că am uitat, cum altfel? Și mi-am zis încă de anul trecut că notez undeva… Uffff… ce mă fac acum? Iau un buchet asortat de trandafiri de la coana Zafira, florăreasa din colțul străzii și apar și eu, zâmbitor, la Cantină! Tanti Jeni și Miruna deja se apucaseră de pregătit meniul de azi.

Tanti Jeni ne va răsfăța azi cu ceva foaaarte special și anume „Ficat în sos de smântână și măsline”. Pentru asta, la un kilogram și jumătate de ficat de porc, tăiat cubulețe, dumneaei mai combină: șase cepe, 5 căței de usturoi, 250 de grame de măsline negre și desărate, 400 de mililitri de smântână, două linguri de făină de amidon, 3 linguri de ulei și câte o jumătate de ardei roșu galben și verde. Nelipsite sunt de asemenea sarea, piperul, boiaua și niște pătrunjel verde tăiat mărunt. Booonnn… Pentru început, tanti Jeni călește ceapa și usturoiul, adăugând apoi ficatul și bucățile de ardei. Când compoziția s-a înmuiat, presară boiaua și adaugă apă, cât să acopere ficatul, lăsând totul la fiert vreo jumătate de oră, la foc mic. Spre final, adaugă măslinele și amestecul de smântână cu amidon și se mai lasă la fiert câteva clocote,până se leagă sosul. Aproape de sfârșit, tanti Jeni presară pătrunjelul tocat și condimentează cu sare și piper. Ahhh.. miroase divin fraților! O bunătate, nu altceva! Fiecare porție se servește cu garnitură de puree de cartofi sau mămăliguță, după preferința fiecăruia.

La desert, sărbătorita noastră de astăzi, dulcea Miruna ne va pregăti un super desert: un tort de ciocolată cu etaj. Nu, nu ciocolata are etaj ci tortul, sper că v-ați prins. Pentru asta, prințesa dulciurilor va combina: Pentru cele două blaturi ( parter + etaj): douăsprezece ouă; 500 de grame de zahăr, coajă rasă lămâie și portocală, esență de rom, două linguri de ulei, 2 linguri de cacao, făina cât cuprinde. Crema se va compune din: șase ouă, 40 de grame de unt, o lingură de făină, două linguri de cacao, șase linguri de zahăr, esență de rom și 500 de mililitri de lapte Pentru ornament, Miruna va folosi: frișcă, ciocolată rasă și glazură de ciocolată.

Pentru început, Miruna prepară unul din cele două blaturi, separând șase ouă, bătând albușurile spumă bine, adăugând treptat gălbenușurile, adăugând apoi treptat zaharul și bătând bine până când zahărul se topește complet. Apoi adaugă praful de copt, o lingură de ulei, esența de rom, coaja rasă de lămâie și portocală, făina cât cuprinde și o lingură de cacao. După ce se amestecă, se pune într-o formă rotundă și se bagă la cuptor la foc mediu cam 40 de minute , încercând din când în când cu o scobitoare. Se oprește focul și se mai lasă la cuptor, câteva minute. Se scoate și apoi se pregăteste următorul blat în același mod, dar se va pune la cuptor intr-o formă ceva mai mică, cu câțiva centimetri. Se lasă la răcit câteva ore. Apoi, Miruna prepară crema cea delicioasă, astfel: pune laptele la fiert în bain-marie, amestecând între timp gălbenușurile cu șase linguri de zahăr, până devine o spumă cu zahărul topit. Albușurile se bat spumă. După ce fierbe laptele, se adaugă în el spuma de gălbenușuri, se amestecă totul bine apoi se pune și spuma de albușuri. Când s-a format crema, Miruna adaugă untul, cacao și făina dizolvată în prealabil în lapte. La final, adaugă esența de rom și lasă să se răcească. Cele două blaturi se taie în două sau trei felii, pe orizontală, se însiropează și se umplu cu cremă, așezând apoi feliile de blat una peste alta, blatul mai mare fiind parterul iar cel mai mic fiind etajul. La final, tortul se acoperă cu glazura de ciocolată și se ornează, după ce s-a răcit cu frișcă și ciocolată rasă. Fraților, tortul e încă în frigider și vă așteaptă, să-l degustăm împreună… Arată absolut minunat, vă spun eu… De fapt, Miruna mi-a mărturisit că aceasta este rețeta de tort cu care a avut ea succes, cu câțiva ani în urmă, la sărbătorirea majoratului…

Fraților, știu că este cam târziu, dar vă dați seama că toate pregătirile astea au luat ceva timp! Eu am aranjat între timp cu berea și carafele de vin alb, care merg la fix cu ficățeii preparați de tanti Jeni. Fiind încă frumos și cald afară, am pregătit măsuțele pe terasă. Ufff… mă duc să văd ce cadou mi-a pregătit tanti Jeni pentru Miruna… O să i-l dau la momentul potrivit cu flori cu tot… Sper să-i placă!

Vă așteptăm cu drag, fraților! Hai, dați năvală și poftă mareeeee!

5 Responses to Ficăței în sos de smântână și măsline. Tort de ciocolată cu etaj

  1. […] Ficăței în sos de smântână și măsline. Tort de ciocolat&#… Mon Sep 27, 2010 16:06 pm   ACUM CÂȚIVA ANI… Tânăra intră cu sfială în Biroul Marii Sălătărese și închise cu grijă ușa, să nu o deranjeze cumva pe bătrâna șefă a Ordinului Surorilor Bucătărese, care răsfoia atentă niște hârtii, la lumina lămpii ce străjuia impetuos pe un colț al biroului. ” Intră, Miruna!” îi spuse tinerei, privind-o pe deasupra ochelarilor […] […]

  2. sultana spune:

    mmm, ce festin! daca tortul de cioco ma lasa rece deocamdata (18 oua?:), mai ales ca mai am un rest de tort joffre prin frigider de vreo 2 sapt (6 oua decit), in schimb ficatelul ala suna bine, desi cred ca daca ar fi sa prepar, as pune de pasare, pe motiv ca cel mic nu haleste iz.

Lasă un răspuns

